Door de boren het bos niet meer zien

Pascal-X

Actieve deelnemer
16 feb 2020
55
1
Goedendag allemaal,

Ik sta nu weer voor een andere dilemma. De zaagtafel is goed gekomen en geen moment spijt van mijn aankoop. Nu wil ik dus een kolomboormachine aanschaffen. Zelf valt mijn oog op de Bosch PBD40, maar ik kan van kolomboormachines weinig yt reviews vinden of ze zijn in het Duits en mijn Duits is niet goed genoeg om dat te volgen.
Hebben jullie nog aanraders voor niet meer dan de prijs van de Bosch? Ik wil graag een nieuwe aanschaffen dus geen oude tweedehandse van mp. Er zal vast toch wel in die prijsklasse een fatsoenlijke kolomboormachine te koop zijn?
 

brt

Actieve deelnemer
21 jul 2012
720
30
BE / Tienen
Heb zelf een machine van optimum. Zal ook wel in china gemaakt zijn.... maar is deugdelijk gebouwd. Als je er genoegen mee neemt dat je riemen handmatig moet verleggen om toerental te wijzigen heb je een stabielere en degelijkere machine voor hetzelfde geld.
 

karangetang

Actieve deelnemer
17 mrt 2015
328
3
Zeist
Wat wil je er mee gaan doen ? Alleen hout ? Staal? dikke boren ? hele kleine boortjes ? grote objecten . of priegel werk? Heb je al eens aan zo'n Wabeco ding gedacht ?
Er kan een boormachine in maar ook bv een frees zoals een Kress , of een Suhner das wel zo handig.
Ik heb hem niet maar zou hem best wel willen hebben

zzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz.jpg


https://www.wabeco-remscheid.de/special-content-bohrstaender

https://www.youtube.com/watch?v=It8aPbFu8Ws

https://www.youtube.com/watch?v=AxE1wAw8kjw

https://www.youtube.com/watch?v=lfLvpSOFFXY&t=179s

https://www.youtube.com/watch?v=BMxxZOZQxO4

Draaiwerkjes op een wabeco
https://www.youtube.com/watch?v=MuFrmaGq4g8&t=956s

En er staan er nog veel meer op youtube
 
Laatst bewerkt:

Pascal-X

Actieve deelnemer
16 feb 2020
55
1
Ik zal er 90% hout mee boren, zoals normale hout boren maar ook speedboren en forstner. De andere 10% zal kunststof en metaal zijn.

Om steeds wat aan te passen aan de interne gedeelte van de machine als ik wat anders wil boren zie ik niet zo zitten.

De Huvema heb ik de prijs van gevraagd en die komt op €345 volgens Huvema zelf dus dat is helaas weer €80 bovenop de Bosch. Ik heb de afgelopen maand compleet nieuwe machines en gereedschap gekocht. Van een zaagtafel tot aan schroevendraaiers dus m’n budget is aardig op de bodem. Vandaar dat ik niet meer wil uitgeven dan wat de Bosch kost. Ik weet dat ik zou kunnen wachten en mijn budget weer aanvullen maar dan kan je bezig blijven want wanneer is het genoeg? Plus ik kan de kolomboormachine nu goed gebruiken om de rest van mijn inrichting te bouwen.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
887
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Wij hebben de Bosch PBD40 - nog geen moment spijt van gehad. Roeland Brekelmans was er ook positief over (de voornaamste reden dat ik voor dit apparaat koos).

Wellicht moet ik daar wel bij vertellen dat wij voorheen een (goeie, ouwe) AEG boor in een Wolfcraft standaard gebruikten - en dat was altijd ellende (en niet vanwege de boormachine zelf...)
 

leroy

Post veel
23 jul 2010
1.023
32
Hey op
YouTube zijn wel wat reviews te vinden over de Bosch
Manor wood heeft de machine aan de tand gevoeld
En was er geloof ik behoorlijk positief over
Alleen de laser is niet zo accuraat geloof ik
 

't Wolt

Actieve deelnemer
2 dec 2018
269
13
Amersfoort
www.twolt.nl
Huvema en Optimum leveren prachtige machines en veel waar voor hun geld. De Bosch ken ik uit de verhalen, maar verder niet. Hij lijkt mij erg klein. Je wil met een kolomboor toch een enigszins fatsoenlijke booruitslag, afstand tot de kolom, hoogte en een beetje vermogen. Het is nou niet alsof een kolomboor nu zoveel ruimte inneemt, dus ik zou zelf eigenlijk altijd voor een enigszins fatsoenlijk maatje gaan. Zelf bezitter van de Optimum ch-16 (kan me vergissen in de exacte typeaanduiding, maar die 16 klopt). Degelijke machine, niets op aan te merken en goed betaalbaar.
 

brt

Actieve deelnemer
21 jul 2012
720
30
BE / Tienen
Ben heel tevreden met de optimum, maar moet wel zeggen dat ik een groter exemplaar heb (staand model vanop de vloer). Sterk puntje voor de bosch is misschien dat hij een boorslag heeft van 90mm. Optimum heeft in de goedkopere prijsklasse slechts 50mm. Beetje te zien wat je gaat doen.... Is qua bouw wel een geheel andere machine (doe het zelf kwaliteit vs. profi).Quantum zijn trouwens dezelfde machines onder andere marknaam, mocht je op zoek gaan.
 

Pascal-X

Actieve deelnemer
16 feb 2020
55
1
Thanks allemaal voor de tips. Maar zoals door brt heeft de Bosch een boorslag van 90mm ten opzichte van de 50mm die de meeste in deze prijsklasse hebben. Dit vind ik zeer positief aangezien dat goed uitkomt met de Vape mods die ik ook zelf wil gaan maken.
Wat ik vooral tegenkom op internet is dat je de PBD 40 haat of juist helemaal weg van bent. Ik hoop dit morgen zelf te kunnen ondervinden.
 

Infinity

Actieve deelnemer
26 sep 2019
220
26
Twente
Het lijkt mij zelf een dinky toy. Heb zelf een grote staande huvema staan met een uitslag van meer dan 90mm.
Toerental verander ik zelden tot nooit, en er zit geen electronica op wat kapot kan. Je hebt een veel groter bereik dan dat plastic ding, zou niks voor mij zijn in ieder geval.
 

Jimbo

Actieve deelnemer
2 jan 2014
488
2
Hier nog een tevreden dinky-toy gebruiker.

Ik krijg het stilaan op mijn heupen van reviews te moeten lezen gebaseerd op het staren naar een foto. Overigens niet de eerste keer dat dit gebeurt bij de Bosch PBD40.
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.062
407
Een grote staande Huvema kost gewoon 3x zoveel. Een booruitslag van 90 mm is wel heel prettig. Ik heb ook een ding met slechts 50 mm. En daar zit ik nu toevallig mee te klooien.
 

tuoh

Oud hout
Kolomboormachines zijn er in alle vormen, afmetingen en mogelijkheden.
Alvorens op zoek de gaan naar "de" machine zou je eerst eens bij jezelf te rade moeten gaan waar je het ding voor wil gaan gebruiken.
Gaten boren doen ze allemaal, maar welke capaciteit heb je minimaal nodig om de te verwachten klussen aan te kunnen.

Het staat nogal lullig als je eerst een machine aankoopt en dan pas tot de ontdekking komt dat, wat je wil gaan doen, niet lukt met de nieuwe aanwinst.
De ervaring heeft geleerd dat je meestal meer gaat vragen van de machine dan waar je eerst aan had gedacht. En je gaat het ding ook meer gebruiken dan eerst gedacht.
Hou bij de overweging tot aankoop van type X, of Y, dus al een zekere groeimarge aan.
En kijk ook naar het gebruiksgemak. Een in de hoogte verstelbare tafel zonder tandlat is op de langere termijn geen pretje om mee te werken.
Idem voor een zelfspannende boorkop, inplaats van dat geklooi met een sleutel, waar je meestal naar op zoek moet.
Zo zijn er nog wel wat puntjes die gaan zorgen voor een al dan niet gebruiksvriendelijke machine.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.