Makita DF330DW 10,9 Volt

knutselaar

Actieve deelnemer
25 sep 2010
202
0
hij schijnt wel sterk te zijn voor een 10,8 volt
klein en ligt is meestal ook wel fijn;)

groeten bas
 

demuis

Actieve deelnemer
29 dec 2009
61
1
Hoi,
ik heb sinds een jaar of 2 de DW090, het broertje de slagschroevendraaier. Ik wist niet dat 10,8 volt zo sterk kon zijn. Als motor hetzelfde is (weet ik niet) ga je er veel plezier van hebben. Gebruik de kleine slagschroevendraaier vaak (met name bij wat langere schroeven) omdat het makkelijker werkt. De slijtage aan bits is echter wel groter, ongeacht merk.
 

joppe

Actieve deelnemer
21 mei 2010
257
0
Apeldoorn
Hallo, ik heb deze boortol. Ik heb hem gekocht vanwege zijn compacte formaat.
De kracht is ruim voldoende. Boortol licht ook prettig in de hand.
Helaas vind ik de boorkop niet zo goed. Wanneer ik schroeven uit draai kan het zijn dat de schroefbit los komt. Ook lijkt de kop niet helemaal stabiel op de as te zitten.
Desalniettemin gebruik ik hem erg vaak.

Succes met je beslissing,
Jos
 

bjorn

Post veel
14 aug 2009
754
3
Twente
Hallo, ik heb zelf ervaring met de 10,8 volt accuboormachine's van bosch. Toen ik voor mezelf begon heb ik een slagschroevendraaier + gewone accuboormachine gekocht met 2 accu's. Op zich zijn het goede machine's, maar ik zou ze zelf nooit weer kopen, maar minstens een 14.4 volt nemen. Bij grote schroeven en boorwerk missen de 10.8 machine's kracht en snelheid.
Het enige voordeel van de 10.8 machine's is de prijs ten opzichte van een 14.4 of 18 volt machine. Een 14.4 volt Li-ion machine is ook hardstikke licht en handzaam. Zelf heb ik begin vorig jaar een 18 volt protool accuboor gekocht en sindsdien heb ik de 10,8 machine's eigenlijk niet meer gebruikt. Makita en Panasonic verkopen ook 14.4 volt accuboormachine's met 1.5 amp accu's, die zijn volgens mij niet zo heel veel duurder dan een 10,8 volt accuboormachine, maar je hebt dan wel een allround accuboormachine.

mvg, bjorn
 

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
Op het moment heb ik een Metabo BST 12 Impuls, 1,4 ah 12volt.
Dit is een zeer krachtige machine, echter tijdens het schroeven zijn de accu's snel leeg,
het gewicht is hoog, en het gewichtbalans is niet lekker.
Deze machine is denk ik nu zo'n 4 a 5 jaar oud.

Vind het een gedoe met voorboren en dan schroeven door steeds maar die boor en bit te verwijderen.
Vandaar dat ik op zoek ben naar een andere schroever.

Ik vind de Festool CXS 1,3 ook wel en idee, zeker vanwege de haakse kop die er bij zit.
Maar ik heb jaren geleden met een 14 volt versie gewerkt, die ook steeds snel leeg waren, deze werd de elke dag ongeveer 120 min gebruikt, en na 13 maanden waren de accus totaal af.
Ik weet dat in het oude model Ni-Cad accu's zaten maar we hadden toen ook een Makita, die even sterk was maar het veel langer volhield.
De Festool accu's hebben we vanwege de toen zeer hoge nieuw aanschafprijs laten vervangen door de accu dokter in groningen voor 20,- per stuk.
Het gekke is dat de accu's het nu nog doen, en sterker waren dan orgineele accu's.
De Makita nog steeds draait op de eerste accu's.

Ik heb flink wat filmpjes op youtube bekeken, weet niet of dat correcte filmpjes zijn want manupuleeren van beeldmateriaal is vrij eenvoudig, maar daar uit maak ik op dat de belaste toerentallen tijdens het schroeven bij de Makita hoger is dan de Bosch.

Echter de onbelaste toerentallen zijn het zelfde.
Toerental onbelast L 0 - 350 min-1
Toerental onbelast H 0 - 1300 min-1

Er zit wel een klein verschil in de aandraaimomenten in nm, die van de Bosch zijn wat hoger.
Makita Max. aandraaimoment zacht 14/hard 24 Nm
Bosch Max. aandraaimoment zacht 13/hard 30 Nm

Makita
Cap. boren in hout 21 mm
Cap. boren in metaal 10 mm

Bosch
Boor-Ø hout, max. 19 mm
Boor-Ø staal, max. 10 mm

Ik kan echter geen vergelijkings fimpje vinden tussen de Festool en de Makita.
Ik vind de eigen bedrijfsfilmpjes een beetje overtrokken.
 

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
In het algemeen zijn de bedrijfsfilmpjes erg positief over all hun types schroevers, ongeacht de uitvoering in accu.

Wat ik echt interresand vind is hoeveel schroeven van bv 4x40 kun je draaien met een accu en hoe snel doet de machine dat.
Natuurlijk is het zo dat des te sneller hij schroeft en des te harder iemand duwd op de machine dit invloed heeft op de schroefsnelheid
en de accu duur.
Ook maakt het natuurlijk verschil in welke houdsoorten of plaatmateriaal je gebruikt. De hardheid en weerstand is nl anders.

Maar alle accuschroef bedrijven doen hier redelijk vaag over.
En bij rondvraag bij winkels/groothandels weet niemand hier andwoord op.

In de filmpjes laten ze een schroefje zien dat ze in vuren draaien, en een gat met een Fostnerboor, en soms een 6x120 scroef.
Maar wat echt inttersant is hoe lang houd die accu dat vol voordat hij leeg is.

Blijkbaar durven ze dit soort testen niet te tonen, maar het bevorderd wel de concurentie tussen de verschillende bedrijven.

Het idee van festool dat de machines alleen tegen hun advies prijzen mogen worden verkocht staat me niet zo aan,
beetje stalinistisch gedrag.
Zo van; je pikt het maar anders leveren we geen machines meer.
Ik heb dit al van vele verkooppunten gehoord.
En dit is de enigste reden waarom we nog steeds de topprijs betalen voor onze groenestekker machines.
 

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
joppe zei:
Wanneer ik schroeven uit draai kan het zijn dat de schroefbit los komt. Ook lijkt de kop niet helemaal stabiel op de as te zitten.
Desalniettemin gebruik ik hem erg vaak.

Succes met je beslissing,
Jos

Dit las ik idd ook al ergens en werd ook genoemd in een youtube video.
 

demuis

Actieve deelnemer
29 dec 2009
61
1
Dat loslopen van de kop heb ik ook bij mijn oudere makita accuboormachine. Ik vraag me wel eens af of het komt door de motorrem. Door de redelijk abrupte stop draait hij zichzelf los (massatraagheid heet dat effect geloof ik).

Op een goede boorkop zit een soort klikmechanisme en dat heb je dit niet (protool)
 

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
Het zou best verklaarbaar zijn door een harde motorrem.

Ze hebben ook een model zonder de boorkop, met alleen een bithouder.
Er staat ook geschikt voor boren, maar dat moet dan denk ik met hexdrive boren?
Vaak kun je daar niet mooi rond met boren.

Dat klik meganisme heeft ook nadelen vind ik, ik heb nl wel eens een boorkop zo vast gedraaid, dat ik hem bijna niet meer los kreeg. Bij een ouder model Festool.
Ook vind ik dat de meeste boorkoppen een te smalle gripring hebben die je moet vasthouden als je het andere deel van de kop moet vastdraaien.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.