Bosch of makita

stefke

Actieve deelnemer
21 mrt 2009
251
11
Hoi na een tiental jaar goed meegewerkt te hebben is mijn Makita LF1000 aan vervanging toe. Omdat ik het switchen tussen afkortzaag en tafelzaag wat moe ben (tijdverslindend soms) zou ik nu graag de twee aparte zaagmachines aanschaffen (semi beroepshalve) Mijn eerste keuze is een kapex 120 , maar dan is het budget volledig opgesoupeerd en heb ik geen tafelzaag om mee te nemen. Dus nu ben ik aan het twijfelen tussen makita of Bosch .
Bosch GTS 10 J en de Bosch GCM 8 SJL met onderstel zouden mijn voorkeur hebben en passen binnen dit budget ;-). Of de Makita LS1018LNX4 en Makita MLT100NX1 precisiezaagtafel die ook binnen dat budget passen. Dit in samenwerking met een werkbank type Ron Paulk moet ik al een heel eind kunnen komen .
Welke machines hebben jullie voorkeur en waarom ?
Bedankt voor jullie advies en werkervaring :)
 

't Wolt

Actieve deelnemer
2 dec 2018
269
13
Amersfoort
www.twolt.nl
Waarom twee keer hetzelfde merk? Die machines opereren volledig onafhankelijk van elkaar, toch?

Over de ls1018 heb ik ergens vorig jaar in een Engels tijdschrift een lovende review gelezen. Is volgens mij een erg mooi ding. Op de werkplaats heb ik een kapex 88. Thuis een oud ding van de Lidl (of was het Aldi?). De Kapex vind ik niet heel bijzonder. Prima apparaat, doet goed en degelijk zijn werk. Wel maakt het veel uit dat daar een tafel omheen staat zodat je lange stukken eenvoudig kan afkorten en ook een stopblokje kan klemmen voor herhaalde zaagsnedes. Die tafel met mijn oude Lidl/Aldi machine zou ik altijd verkiezen boven de Kapex zonder tafel!

Over mobiele tafelzagen is de laatste tijd al veel geschreven. Ik heb een DWE7492 die ik niet heel veel gebruik (want twee Altendorfen op de werkplaats) maar die mij prima bevalt. Verder zie de andere topics...
 

MJV

Actieve deelnemer
4 jun 2018
34
0
Ik weet niet of ik nu nog een LS1018 zou kopen (heb er al een paar jaar eentje). De LS1019 is wat duurder maar heeft een volledig vernieuwd systeem waarbij de stangen niet zo ver naar achteren uitsteken en de stofafzuiging schijnt ook een stuk beter te zijn. Ben tevreden over mijn Bosch GTS 10J (via forum hier gekocht) de fence zit zowel voor en achter vast (i.t.t. Tot de MLT100NX1) en heb het gevoeld dat de nauwkeurigheid ten goede komt. Je kunt ook overwegen geen onderstel te kopen en zelf een karretje te bouwen waar hij op staat. Scheelt weer wat qua budget.

Ook voor de afkortzaag kun je een universeel onderstel overwegen, ik heb bij mijn LS1018L een Bosch onderstel gekocht.
 

BoyS

Actieve deelnemer
15 jan 2018
153
80
Limburg
Hoi Stefke,

Ik heb de LS1018L. Prima ding maar er zijn wel wat dingen waar je op moet letten.

Die zwarte ijzeren ondersteuningen aan de zijkant (voor de langere stukken hout) zijn niet echt geweldig. Ze zijn vaak toch te kort en liggen niet helemaal vlak met de tafel. In combinatie met de klem om het hout vast te klemmen werkt het wel. De LS1018LNX4 heeft een degelijk onderstel met rollen dus dat is al beter.

Ik heb die van mij in de garage in de kast staan omdat ik niet zo veel plek heb. Als ik hem ga gebruiken is het erg belangrijk om te controleren of hij nog haaks is. Ik denk dus ook dat als je hem in een miterstation bouwt dat het een geweldige machine is. Koop je hem om op verschillende locaties te gebruiken ben je dus iets meer tijd kwijt (kost maar een paar min) om zeker te stellen dat hij haaks is.

De laser die gebruik ik vaak niet. Of alleen om globaal in de buurt van de lijn op het hout te komen. Daadwerkelijk goed op het lijntje te zagen doe ik door het zaagblad er overheen te laten lopen. Ik zou natuurlijk zelf wat tijd kunnen spenderen om de laser goed in te stellen maar ik vind het wel prima.

Het blad vervangen gaat erg makkelijk en als je de machine goed afstelt (kan ik zelfs) is het zaagbeeld goed.

Als ik nu een nieuwe zou moeten kopen dan zou ik een machine kopen met de stangen aan de voorkant. Dat neemt toch minder plek in beslag.

Ik denk dat hij meer tot zijn recht komt als ik er een miter station voor bouw maar al met al ben ik erg tevreden met mijn machine. kleine kanttekening wel is dat ik alleen ervaring heb met een ferm en goedkopere metabo afkortzaag en niet jou alternatieven.
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Als kleinere/mobiele tafelzaag wordt Dewalt geroemd, gebruik vooral de search daar even voor.
Zelf heb ik een Bosch GCM10 afkortzaag en ben daar zeer content mee, die is alleen niet echt mobiel (veel te zwaar).
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.402
295
omgeving Rotterdam
Vorige week de
Bosch GCM 8 SJL met onderstel binnen gekregen en ik vind het een top apparaat.
Ik heb de ruimte zodat het geen probleem is dat de stangen naar achteren steken. de stofafzuiging is goed, de laser is fijn maar stuk hout tegen de geleiders om exaxt de zaagsnede te markeren is nog net sneller een nauwkeuriger. Wel even kijken of je in richtingen schuin wilt kunnen zagen, want de zaag kantelt alleen naar links.
De mogelijkheid om alleen een groef te maken in plaats van een volledige zaagsnede is ook handig.

Zaagtafel zou voor mij de GTS 10XC worden, nu ben ik nog heel tevreden met mijn cirkelzaag en sind vorige week de invalzaag met liniaal.
 

Pascal-X

Actieve deelnemer
16 feb 2020
55
1
Ik weet niet of je een bepaalde maat in gedachten hebt voor de mobiele zaagtafel. Mij lijkt juist voor vervoeren dat je niet een grote tafel wilt. Ik kan dan zeker de DeWalt dwe7485 aanraden!! Zelf heb ik deze zaag nu een kleine week , na een hele lange tijd alle reviews te hebben bekeken. Mijn lijstje was toen DeWalt dwe7485, DeWalt dwe7492, Bosch GTS 10 J, Bosch GTS 10 XC en de Bosch GTS 635-216. De 7485 was mooi klein van formaat maar je kan de zaag rechts zo +/-63cm uitschuiven waardoor je toch leuke stukken kan zagen en hij wordt geprezen om zijn accuraatheid vergeleken met de anderen. Out the box heb ik zo goed als niks hoeven te verbeteren.
Ik kan je zeggen dat hij elke cent waard is!
 

stefke

Actieve deelnemer
21 mrt 2009
251
11
de Dewalt 7492 zal het worden. En de LS1019 . Bedankt voor de adviezen ;-)
 

Pascal-X

Actieve deelnemer
16 feb 2020
55
1
Ga je zeker geen spijt van hebben! Ik was gisteren in de hornbach en daar stond een Bosch GTS 10 J net uitgestald dus ik kon het niet laten om toch even mee te spelen en wat ben ik blij met mijn Dewalt zeg halleluja
 
  • Leuk
Waarderingen: J-violin

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.