Lijmroller

Pascal-X

Actieve deelnemer
16 feb 2020
55
1
Hallo allemaal,

Misschien dat ik verkeerd zoek maar kan iemand mij helpen en vertellen wat voor roller vele gebruiken op yt? Ik krijg het maar niet gevonden wat voor soort roller ze gebruiken om de houtlijm uit te rollen.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.726
707
Enschede, Twente
MTM gebruikt een vachtrollertje. Volgens mij steeds dezelfde, maar hij maakt dan ook productie, dus die wordt niet hard.
Anderen een harde roller, zoals die je gebruikt voor het aandrukken bij het verlijmen van linoleum etc. (Zoek bij Amazon op J-roller)
Je ziet ook inktrollertjes - het stoort dat grafici (houtsnede, linosneden, etsen etc.) gebruiken. (Hobby-zaak, kunstartikelwinkel)

Ik heb nog uit de tijd dat je lay-outs monteerde met was een roller die lijkt op de derde soort. Maar die gebruik ik niet voor lijm, want zonde en sentiment...
 

Pascal-X

Actieve deelnemer
16 feb 2020
55
1
De fineer roller lijkt mij precies wat ik bedoelde. Die zal ik bestellen.

Een lijmkam vind ik niet fijn omdat de tanden te diep zijn en ik snel teveel lijm gebruik.
Neemt een behang lijmroller niet teveel lijm op in de roller? Lijkt mij wel met z’n vacht.
ik gebruikte eerst een oude verzekeringspasje maar voor grotere oppervlaktes is dat toch niet zo handig. Gisteren nog een 600x600 gelijmd met een idiote kleine lijmkammetje van bizon van zo 5cm breed. Dat was geen succes haha
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.920
2.536
Voor grote vlakken vindt ik een fijne lijmkam het snelst en makkelijkst werken. Iets als een stauf nr 9, met een hele fijne vertanding kost weinig lijm en is makkelijk schoon te maken.
 

s0ulmaster

Without magic smoke, it ain't broken
11 apr 2019
368
121
Enschede
Ik gebruik meestal gewoon een schuim verfroller.
Met de rooie titebond is het makkelijk na geruik uit te wassen.
levert genoeg squeeze-out op.

En voor de groene titebond gebruik is meestal een willekeurige fijne lijmkam.
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.402
295
omgeving Rotterdam
ik gebruik een siliconen kwast van de ACTION waarvan de "haren" zijn ingekort. Na gebruik te drogen leggen en dan de verf verwijderen.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Gebruik gewoon een stukje metaalzaagblad van een handzaag, kost niks, fijne vertanding en makkelijk te reinigen.
Even een soortement handvat ineen knutselen en je kan jaren vooruit met het ding.

Geeft dat geen problemen met verkleuring bij PVAC lijm?
 

Pascal-X

Actieve deelnemer
16 feb 2020
55
1
Allemaal top ideeën gegeven door jullie. De fineer roller was eigenlijk wat ik zocht maar waar ik niet op kon komen dus die is besteld. De andere opties zal ik zeker niet vergeten en misschien zelfs ook nog eentje van gebruiken voor hele grote oppervlaktes.
 

Bomeo

Nieuw lid
21 nov 2018
9
0
Ik gebruik altijd een kwast. Deze staat altijd klaar in een potje met water en is direct klaar voor gebruik. En een tandenborstel er bij om wat overtollige lijm te verwijderen. Kan ook naderhand (na klemmen) met verfkrabber. Simple comme bonjour!
 

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.761
459
Almere

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.