Welke schaaf gebruiken?

Don_Paul

Actieve deelnemer
3 apr 2008
229
19
Gouderak
Heeft niets met verwend te maken, maar met het vermijden van problemen.

Lange, brede balken vlak schaven, met een houten schaaf, zonder ervaring? Ik zie het niet gebeuren. Het slijpen en afstellen van de schaaf is al lastig genoeg. Dan ook nog over de lengte vlak krijgen, terwijl het lijmvlak loodrecht moet blijven - ik zou het niet als eerste schaafproject nemen.

Je leert er wel veel van natuurlijk...
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.319
191
Gem. Winsum (Groningen)
Goede adviezen hier.
Je kan het in de eerste plaats ook als een spannend leerproject zien. Al werkende merk je wel of het lukt, Lukt het niet? Kun je altijd nog de hulp van een VVD bank van een plaatselijke timmerbedrijf/aannemer inroepen. Wel of niet eerst zelf proberen hangt vooral af van de manier waarop je wilt leren. Je houdt er een mooie schaaf aan over en een leerzame en leuke ervaring.


mvg
Klaas
 

GillesT

Actieve deelnemer
13 jan 2019
82
20
Wijk bij Duurstede
Allen, heel hartelijk dank zo ver. Al zeer veel geleerd van jullie inzichten en adviezen!

Ik denk dat ik het inderdaad als een leerproject ga oppakken. Maar eens beginnen met wat oefenstukken en toch een nieuwe schaaf aanschaffen 😉

Daarnaast een meubelmakerij in de buurt gevonden die, mocht het niet tot het gewenste resultaat komen, het werk keurig kan afronden.

Nogmaals dank!
 

Jos Cuypers

Actieve deelnemer
12 aug 2013
424
36
Belgie - Tongeren
Ik heb 2 schaven: Nr 4 en Nr 7 van LN waarmee ik alles doe. Ok, soms mis ik een tussenmaat .
Maar het belangrijkste is dat je veeeeel moet oefenen om de balken vlak en haaks te krijgen. Daarom is een stationaire schaaf voor dit soort werk beter geschikt, want je hebt toch wel veel meters te schaven.
Jos
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.