Pockethole schroeven

Barktus

Actieve deelnemer
29 dec 2019
77
0
In veel filmpjes online worden pocketholes gebruikt. Ik wil hier ook mee starten en daar horen natuurlijk schroeven bij.

Nu kan ik een setje schroeven van Kreg kopen, maar daarmee betaal je natuurlijk de hoofdprijs. Hoe noemen we deze schroeven in Nederland? Dan kan ik gerichter gaan zoeken :D
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.726
706
Enschede, Twente
Bij GereedschapPro verkoopt Sander ook alternatieven voor de Kregs: Milescraft Pockethole (ook PocketScrewkit – een set) & UJK Pocket hole. Alles een stuk goedkoper. (GP is wat slordig met het taggen van de producten, dus is zoeken een dingetje… Dus even de zoektermen zo gebruiken als ik hier gespeld hebt.)
 

BoyS

Actieve deelnemer
15 jan 2018
153
80
Limburg
Houtschroef is ook geschikt. Het ging mij meer om het type kop. Ik gebruik voornamelijk bolkop want een standaard kop/schroef trekt zich sneller door de pocket heen en verpest dan de verbinding.

dus exact wat WR1944 schreef. Alleen heb ik met de bolkop nog geen extra ringetje hoeven toe te voegen omdat het tot nu toe iedere keer prima werkt.
 

Wim01

Actieve deelnemer
2 mrt 2016
43
11
Leiden
Bolkop is inderdaad het belangrijkste, en dat wat sp00f zei over samentrekken van de verbinding is heel fijn.
 

gerardweert

Actieve deelnemer
21 feb 2018
55
16
Ik gebruik gewoon de kreg-schroeven. Kosten afhankelijk van aantal dat je koopt tussen de 2 en 5 cent. Dat zal toch ook niet de bottleneck zijn?
 

WR1944

Oud hout
Als je het hout niet stevig samen kunt klemmen is het belangrijk schroeven te gebruiken met een deel van de schacht zonder schroefdraad. Bij de standaard Kreg boren voor pocket holes is het gat waar de schroef in terecht komt net groot genoeg om de Kreg schroeven in te laten vallen. De zelfborende tip van de schroef trekt de schroef dan verder het hout in. Bij normale schroeven zonder zelfborende tip moet de schroef met enige kracht het hout in geschroefd worden om op een gegeven moment met de draad verder het hout in getrokken te worden. Als het gat in het eerste stuk hout niet groot genoeg is zal daar draad in getapt worden door de schroef. Als de schroef het tweede stuk hout binnen gaat dringen bestaat de neiging dat het eerste stuk hout opgelicht wordt door de schroef werking. Dan is het zaak om of het gat in het eerste stuk hout net zo groot te maken als de buitendiameter van de schroef of een schroef te kiezen met onvolledige draad.
 

sibejan

Actieve deelnemer
23 apr 2017
88
26
Ljouwert
Op (o.a.) deze site vind je ook torx pockethole (steekschroef?) schroeven, in diverse afmetingen en met groffe en fijne draad voor zacht- en hardhout.
De Kreg-schroeven hebben een (vierkant) #2 bitje nodig, vind ik persoonlijk altijd wat gedoe.

Jammer trouwens dat de door sp00f genoemde Spax deeldraad schroeven niet in kleinere maten te koop zijn.
 
  • Leuk
Waarderingen: Trip en Mbeldman

WR1944

Oud hout
Dat vierkante bitje (Robertson #2) is niet ideaal maar met een beetje goede wil is er wel mee te werken. Het bitje is lichtelijk taps en door het goed aan te drukken krijg je goed grip op de schroef. De schroeven van de Pockethole Shop zijn iets lager dan de prijs die ik er in Amerika voor betaal. Voor bijvoorbeeld een schroef van 38 mm lang (1 1/2") en 100 sts betaal ik ongeveer $6. In de aangehaalde winkel is dat €4,50 voor de versie met een T20 kop.

In het verleden heb ik zo nu en dan bolkopschroeven gebruikt en soms deed ik er onderlegringen onder als het hout te zacht was. Het belangrijkste is dat je voldoende oplegvlak hebt en een schroefkop die je goed kunt aanzetten. Als je auto rijdt gooi je er ook allerlei verschillende merken benzine in.
 
  • Leuk
Waarderingen: sibejan

Erik56

Nieuw lid
16 aug 2021
18
3
winterswijk
In Duitsland zijn de Kreg schroeven vele malen voordeliger. Mocht je een (verzend)adresje in Duitsland hebben dan scheelt het echt 10tallen euro's!

32mm, 250 stuks €15,15 ex. verzendkosten.

Check idealo.de voor een compleet overzicht.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.