Restauratie oude tafel

Ruud1111

Nieuw lid
22 mrt 2020
1
0
Misschien wil iemand meedenken over de volgende situatie betreffende de restauratie van een oude eettafel. Ik heb een eettafel van omstreeks 1900 vrijwel volledig in houten verbindingen, het tafelblad is 90 bij 210 van 5 verlijmde planken, het frame bestaat uit 4 poten en zijpanelen van duimse dikte 18 hoog. Het tafelblad is erg hobbelig en ik dacht dat wel even recht te schuren/schaven. Ik ben eerst even gaan kijken naar hoeveel 'er af moest' en dat was meer dan een cm. Onmogelijk dus als de planken maar duims dik zijn. Toen heb ik het blad van het frame afgehaald, en zag dat het blad speling had met het frame en ik ging meten stuitte ik op het volgende:

1: over de lengtes van de tafel is de linkerkant van het dragend frame bol gaan staan en de rechter kant hol juist hol gaan staan (beide keren in de hoogte richting). Het verloop is 12 mm in het midden, zowel bij de bolle als de holle werking. De zijpanelen van het frame zijn duims dik en 18 hoog (en 180 lang). Aan de rechterkant zitten twee uitsparingen voor lades, die kant is dus wat zwakker.
2: het tafelblad is in planken 16 cm elke plank is per stuk bol gaan staan, zodat het een hobbelig oppervlakte is geworden
3: er ontstaan steeds meer scheuren in het tussen de planken.

Ik heb de tafel 6 jaar en ik denk dat het sinds de aankoop een klein beetje slechter is geworden, maar dat het het ook grotendeels als zo was. Wat wil ik ? Een vlak tafelblad de komende 10 jaar eigenlijk gewoon met het aanwezige hout de situatie oplossen.
Graag je commentaar op mijn plan/tips (het is de eerste keer dat ik dit doe):
1) Van het tafelframe de bolling eruit krijgen met een gewicht links en de holling rechts eruit door op te spannen met een ijzeren profiel, nathouden en dat zo een week. Hopen dat ik 4-5 mm kan winnen.
2) Idem voor tafelblad: met gewicht vlak duwen en vochtighouden gedurende een week.
3) Tafelblad van onderen voorzien van metalen 4 klampen over de breedte en tafelblad langzaam recht trekken in 2-3 dagen.
4) Metalen profiel over de lengte aan de binnenkant van de zijpanelen schroeven, linkerkant en rechterkant.
5) Blad op frame vastmaken met deuvel-gat verbindingen en verlijmen.
6) Blad vlakschuren/schaven.

Specifieke vragen ook nog: is een aluminium T-profiel van 2 cm genoeg als klamp voor het tafelblad? Of moet dit echt ijzer zijn (wederom in T-profiel). Loop ik de kans dat één van de poten van de grond gaat komen, omdat de tafel gaat trekken?
 

Bijlagen

  • IMG_20200322_175617363.jpg
    IMG_20200322_175617363.jpg
    58,8 KB · Weergaven: 160
  • IMG_20200322_175629111.jpg
    IMG_20200322_175629111.jpg
    62,9 KB · Weergaven: 159
  • IMG_20200322_175610171.jpg
    IMG_20200322_175610171.jpg
    56,9 KB · Weergaven: 159

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam
Zo'n oude tafel stond waarschijnlijk in een andere luchtvochtigheid dan bij jou thuis. Bij jou thuis is het wellicht beter geventileerd, waardoor het minder vochtig is. Daardoor gaat de tafel zich anders zetten.

Je zou het bestaande frame met 2 cm kunnen ophogen door er latten van dezelfde dikte op te schroeven. Bij voorkeur van dezelfde houtsoort. De schroeven laat je er een centimeter in verzinken.
Daarna maak je de bovenkant helemaal waterpas door alles weg te schaven wat te hoog is. (bij de holle kant beginnen, en dan rondom naar de bolle kant.)
Dan is het frame aan de bovenkant weer vlak.

De bollingen in het blad kan je weinig aan doen. Dat is nu eenmaal de charme of euvel van een meer dan 120 jaar oud blad. Je zou het vlak kunnen schaven, maar dan wordt het wel iets dunner.

De scheuren: Zo te zien is het een blad ,met een verstek-rand er omheen? Een lijst? Doordat het hout iets droger is geworden, is het ook gaan krimpen. Maar vanwege de lijst, kunnen de planken niet met elkaar mee krimpen. Dus iedere plank krimpt zelf, en scheurt van zijn buurman los.
Je zou de lijst er af kunnen halen, dan lijm in de scheuren en de boel weer samen klemmen.
Daarna de lijst er omheen maken, die zal je iets in moeten korten.
Maar het is dan wel de vraag of het hout niet verder krimpt of uitzet. Want dan krijg je weer scheuren: of tussen de planken (krimp) of de verstek-hoeken gaan wijken (uitzetten van de planken).

Het hout zal zich met wat water en spanning niet laten zetten. Het heeft nu een paar jaar geduurd voordat het is zoals het nu is. Als je dat proces zou willen omdraaien, zou je daar een paar jaar voor uit moeten trekken. En grote kans dat het niet lukt.
Daarna zal het weer drogen en naar de huidige vorm trekken.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.