Gevelbeplanking met tacker

scOOb

Actieve deelnemer
16 jan 2010
81
13
Kiewit
In de plannen voor dit voorjaar of de zomer zit een nieuwe schuur met overkapping. Gevelbekleding wordt hoogstwaarschijnlijk thermo Ayous klik-visbek 21/132mm. Zelf dacht ik oorspronkelijk die met een tacker met brads te bevestigen op de onderkader. Echter telefonisch werd door de houthandel me aangeraden met onzichtbare clips te werken. Is idd. mooier, geef ik toe. Alleen zie ik bijna overal waar gevelbeplanking gebruikt wordt dat deze genageld is met bolkopspijkers (dus of met de hand, of een trommeltacker (en die dingen vind ik net te duur ...). Vind ik zelf persoonlijk helemaal niet mooi.

Ik hoor graag hier eens even rond naar wat advies & ervaring. En voor de eerste het vermeld : De plannen zijn initieel wel om brads / spijkers in RVS te gaan gebruiken.

Bijkomend: Ik moet me nog een tacker aanschaffen, en had m'n oog laten vallen op de blauwe M**ita AF 5** of 6** . Moest daar iemand iets goeds of minder goeds over te zeggen hebben, hoor ik het eveneens meteen graag !

gr,
scOOb
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Ik heb een aantal jaren geleden een wand bekleed met thermowood en de planken met minibrads uit RVS vast geschoten. Tot nu toe zit alles nog netjes op zijn plaats (na meer dan 10 jaar).
 

scOOb

Actieve deelnemer
16 jan 2010
81
13
Kiewit
Beste Mathieu,

Mag ik vragen of je de brads gewoon door het zichtbare deel of in het onzichtbare deel geschoten hebt ?
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
In het zichtbare. Als je onzichtbaar wil bevestigen denk ik dat je met brads niet gaat toekomen. Dan heb je nieten nodig. En voldoende bevestigingspunten.
Houdt er wel rekening mee dat die brads ook flink aan de prijs zijn.
 

karangetang

Actieve deelnemer
17 mrt 2015
328
3
Zeist
DE RVS bol kops spijkers zijn naar mijn mening de beste keuze . Je ziet ze niet voor niets veel toegepast. De bedoeling daarbij is dat de vlakke onder kant van de kop net tegen het hout oppervlak aanzit en er niet ingaat .
Gebeurd dat wel, treedt er vezelbeschadiging op waardoor vocht intrede mogelijk wordt. Daarom worden deze spijker veelal met de hand en met gevoel er in geslagen .
Ik heb mijn werkplaats bekleed met Lariks (doe ik trouwens niet nog een keer ) en de spijker gaten netjes voorgeboord (allen door de plank) dat geeft het beste resultaat .
 

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.277
215
't hoofd van Overijssel
DE RVS bol kops spijkers zijn naar mijn mening de beste keuze . Je ziet ze niet voor niets veel toegepast. De bedoeling daarbij is dat de vlakke onder kant van de kop net tegen het hout oppervlak aanzit en er niet ingaat .
Gebeurd dat wel, treedt er vezelbeschadiging op waardoor vocht intrede mogelijk wordt. Daarom worden deze spijker veelal met de hand en met gevoel er in geslagen .
Ik heb mijn werkplaats bekleed met Lariks (doe ik trouwens niet nog een keer ) en de spijker gaten netjes voorgeboord (allen door de plank) dat geeft het beste resultaat .

Recht boven elkaar op exact dezelfde afstand van de rand met een boor malletje zeker ??
 

HoutHans

Actieve deelnemer
1 mei 2012
450
20
Ik heb RVS T-nagels gebruikt in de lariks planken op ons huisje en die zitten er nu al drie jaar naar volledige tevredenheid op. Alles (nagels en tacker) bij de ecotools gekocht.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
T-brads en minibrads zijn niet geschikt. Zoals gezegd gebruik je bolkopspijkers (of schroeven). Als je ze met een tacker inslaat, zorg voor de juiste instelling. Eventueel met de hand op de juiste diepte tikken. Let op dat er (aan de machinaal ingeslagen) soms stukjes plastic aan de kop zitten, dat is heel lelijk (zie foto). Let verder op de randafstand (voorboren) en aantallen per plank.

Meer informatie op deze pagina:
http://www.gevel-bekleding.nl/houten-gevelbekleding/montage-en-tips/
Of nog uitgebreider in deze PDF:
https://www.houtdatabase.nl/infobladen/houtwijzer_gevelbekleding-massief-hout_jan2018.pdf

De clips lijken me ideaal.

Nagels te diep geslagen en plastic.jpg
 

karangetang

Actieve deelnemer
17 mrt 2015
328
3
Zeist
Nou ik zal je vertellen:
zeker een pak werk. Ik vertel maar ter lering en de vermaak
Ik had een hele mooi partij siberies Larix gescoord bij de Friese houthandel met die kloeke dame op de heftruck
Echt super mooie robijn kwaliteit met niet één noestje een kleine 90 m2
Ik had mij uitgebreid verdiept in hoe en wat Voor honderden euros coating gekocht
Ja eco op waterbasis uit Zwitserland waar alles horloge precisie is, dus dat moetst echt heeeel goed zijn natuurlijk (ook nooit weer) dagen lang staan kwasten ook de kopse kantjes. Honderden latten
Eerst een anti UV laag en daarna twee lagen ook in de sponning en de kops kantjes het zag er werkelijk prachtig uit
Mijn oud schuur was al schots en scheef dus een extra regelaag keurig uitgelijnd lans gespannen tpuwtjes, vast gebout, isolatie ertussen en daar de latten op met de nodige spleetruimte voor wat ventilatie. met de beschreven bolkop spijkers en een elegant hamertje tik.
Al met al zag het er schitterend uit. meer dan schitterend zelfs,IK kan even zo snel geen foto vinden
(ander modern probleem met de digitale opslag ) De regen druppels rolden zo naar beneden net als in de folder van de fabrikant
hydrofoob was de kreet ( maar
niet voor lang ). Toen het klaar was leek meer een meubel dan een schuur .
de prachtige hout kleur straalde het uit! alles trak en recht met de glimmende spijkerkopjes in het gelid. |
Wat een gloed van 80 m2 op de eerste verdieping.
Begane grond is halfsteens met een isolatie laag aan de buiten zijde bestuct.
Maar na en jaartje kwamen al de eerste tekenen van achteruit gang,
Na twee jaar begon het te schilferen en na drie jaar begon het al aardig grijs er uit te zien. vlekkerig ook dat nog.
Je gaat wel inzien dat ook Larix niet het duurzaamste hout is .
Het zit er nu zo'n 7 jaar op. hier en daar trekt er nu een lat krom. Het ziet er niet uit .
Over 7 jaar dan mag het vervangen worden maar
ik mag van de directie hier niet meer de stijger op (de directie hier schat mijn
leeftijd te hoog in, ja zij is jonger en ziet het verkeerd )
Had ik maar iets anders Red ceder of iets genomen desnoods met kunststof
Maar even was het heel mooi en daar denk ik dan maar aan terug .
 
Laatst bewerkt:

stefke

Actieve deelnemer
21 mrt 2009
251
11
Hoi ik schiet thermowood, ayous , padoek , eik en douglas allemaal met rvs brads en nog geen enkel probleem met gehad. Paslode heeft ook speciale RVS nagels met kop voor sidings. het type ontgaat mij nu, dat kan ik indien nodig morgen wel even vermelden.
 

scOOb

Actieve deelnemer
16 jan 2010
81
13
Kiewit
Wel, ik bedacht me net dat aan onze voordeur al 20 jaar cederplanken bevestigd zijn. Altijd gedacht blind bevestigd, maar net eens even gekeken : brads dus.
En die hangen nog allemaal even netjes, en je moet al dichter dan één meter staan om de bevestiging te kunnen zien.

IMG_0314.jpgIMG_3509.jpg
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Ja, leuk dat er voorbeelden zijn dat het al jaren goed gaat, maar er zijn niet voor niets standaard werkwijzen. Die zijn niet bedacht om je het leven zuur te maken, maar het gevolg van jarenlange ervaring met schades. Het is dus erg verstandig je daaraan te houden. Waarom zou je het niet doen trouwens?
 

scOOb

Actieve deelnemer
16 jan 2010
81
13
Kiewit
Het is voor mezelf vooral een afweging van resultaat, lange termijnresultaat, tijdsinvestering van plaatsen, kosten, ...
Begrijp me niet verkeerd, maar bij ”jarenlange ervaring” verschijnt bij mijn soms wel eens het beeld van mijn grootvader met stofjas en petje vergezeld van hamer, beitel, duimstok en zaag, en daarmee kon hij alles wat nodig was.
Intussen heeft de techniek ons ingehaald.
Ik zie bij de bedrijven die tuinhuizen en overkappingen plaatsen nog bitter weinig traditionele bevestigingsmethoden. Alleen heb ik bijvoorbeeld geen zin in de aankoop van een trommeltacker van +600 euro die mooie bolkopnagels schiet. Net zo min dat ik zin heb om ze allemaal met de hand in te slaan.
Vergeef me de gedachte dat tegenwoordig de ‘aanbevolen werkwijzen’ van bedrijven vaak grotendeels manieren zijn om je zo veel mogelijk geld uit je zakken te slaan.
Mijn idee, met respect voor ieders mening : 20 timmerlieden = 20 verschillende waarheden, allemaal gestoeld op ervaring. En daar zoek ik er ééntje of een combinatie uit die uiteindelijk ook mijn waarheid wordt. Dat vind ik nu net het leuke aan dit en andere fora. Elk project is verschillend, en kan ook nog eens op verschillende manieren worden uitgevoerd, met hetzelfde kwalitatieve resultaat denk ik ?

Groetjes,
ScOOB
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.438
393
Dordrecht
Bijtel heeft gewoon gelijk, kijk diverse documentatie er maar op na.
Veel kán goed gaan, daar wordt alleen terecht niet op ontworpen. Er wordt op ontworpen dat het niet fout kan gaan. Het ene resultaat is dus veel meer gegarandeerd dan het andere en dat is dus een hogere kwaliteit.
Je kunt dus gokken of je kunt het gegarandeerd goed doen, aan jou de keus...
 

Puff

Actieve deelnemer
30 apr 2018
380
71
Ook gegarandeerd goed is geen garantie.....

Ik heb exact voor dezelfde keuze gestaan een paar weken geleden.....een gevelbekleding systeem waar "speciale" schroeven bij zaten....
Deze schroeven lieten toch teveel "schade" na, en na overleg met de importeur en fabrikant voor een met 15 gauge brads oplossing.

Montage ging super en het zit muur en muur vast.

Ik kan je alleen nog niks over de tijd zeggen want het zit er net een week op.....

Dit is een voorbeeld, maar het zit rondom het hele huis als accenten.

IMG_9489.jpg
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.438
393
Dordrecht
Als je het niet volgens de voorschriften bevestigd heb je geen garantie. Als je vastgelegd hebt dat dit met dit systeem ook wordt gegeven is het natuurlijk prima. Maar ik zou het wel even goed vastleggen, dit soort dingen wordt bij loskomen of ongelukken bij storm oid vlot vergeten.....
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.734
397
Veel hangt uiteindelijk ook af van de gebruikte houtsoort. In dit geval heb ik even foto's gemaakt van geïmpregneerd dennenhout bij mijn ouders thuis, staat nu intussen al een 15-tal jaar. Die RVS nieten zijn al een aantal keer terug ingeklopt, en het is weer hoog nodig zie ik nu:

20200415_125327.jpg

20200415_125342.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.