Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 14

Gevelbeplanking met tacker

In de plannen voor dit voorjaar of de zomer zit een nieuwe schuur met overkapping. Gevelbekleding wordt hoogstwaarschijnlijk thermo Ayous klik-visbek 21/132mm. Zelf dacht ik oorspronkelijk die met een tacker met brads te bevestigen op de onderkader. Echter telefonisch werd door de houthandel me aangeraden met onzichtbare clips te werken. Is idd. mooier, geef ik toe. Alleen zie ik bijna overal waar gevelbeplanking gebruikt wordt dat deze genageld is met bolkopspijkers (dus of met de hand, of een trommeltacker (en die dingen vind ik net te duur ...). Vind ik zelf persoonlijk helemaal niet mooi.

Ik hoor graag hier eens even rond naar wat advies & ervaring. En voor de eerste het vermeld : De plannen zijn initieel wel om brads / spijkers in RVS te gaan gebruiken.

Bijkomend: Ik moet me nog een tacker aanschaffen, en had m'n oog laten vallen op de blauwe M**ita AF 5** of 6** . Moest daar iemand iets goeds of minder goeds over te zeggen hebben, hoor ik het eveneens meteen graag !

gr,
    scOOb

Ik heb een aantal jaren geleden een wand bekleed met thermowood en de planken met minibrads uit RVS vast geschoten. Tot nu toe zit alles nog netjes op zijn plaats (na meer dan 10 jaar).
    Het is maar dag en avond, en heel even middag...

Beste Mathieu,

Mag ik vragen of je de brads gewoon door het zichtbare deel of in het onzichtbare deel geschoten hebt ?

In het zichtbare. Als je onzichtbaar wil bevestigen denk ik dat je met brads niet gaat toekomen. Dan heb je nieten nodig. En voldoende bevestigingspunten.
    Houdt er wel rekening mee dat die brads ook flink aan de prijs zijn.
    Het is maar dag en avond, en heel even middag...

DE RVS bol kops spijkers zijn naar mijn mening de beste keuze . Je ziet ze niet voor niets veel toegepast. De bedoeling daarbij is dat de vlakke onder kant van de kop net tegen het hout oppervlak aanzit en er niet ingaat .
    Gebeurd dat wel, treedt er vezelbeschadiging op waardoor vocht intrede mogelijk wordt. Daarom worden deze spijker veelal met de hand en met gevoel er in geslagen .
    Ik heb mijn werkplaats bekleed met Lariks (doe ik trouwens niet nog een keer ) en de spijker gaten netjes voorgeboord (allen door de plank) dat geeft het beste resultaat .

Senior Member
    Ingeschreven
    Jun 2012
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door karangetang Bekijk Berichten
    DE RVS bol kops spijkers zijn naar mijn mening de beste keuze . Je ziet ze niet voor niets veel toegepast. De bedoeling daarbij is dat de vlakke onder kant van de kop net tegen het hout oppervlak aanzit en er niet ingaat .
    Gebeurd dat wel, treedt er vezelbeschadiging op waardoor vocht intrede mogelijk wordt. Daarom worden deze spijker veelal met de hand en met gevoel er in geslagen .
    Ik heb mijn werkplaats bekleed met Lariks (doe ik trouwens niet nog een keer ) en de spijker gaten netjes voorgeboord (allen door de plank) dat geeft het beste resultaat .
    Recht boven elkaar op exact dezelfde afstand van de rand met een boor malletje zeker ??
    Jeroentje

Ik heb RVS T-nagels gebruikt in de lariks planken op ons huisje en die zitten er nu al drie jaar naar volledige tevredenheid op. Alles (nagels en tacker) bij de ecotools gekocht.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door karangetang Bekijk Berichten
    (doe ik trouwens niet nog een keer )
    Dat kan ik me zeker voorstellen. Pak werk lijkt me.
    Niemand die ooit met clips gewerkt heeft ?

oud hout
    Ingeschreven
    Jan 2012
    T-brads en minibrads zijn niet geschikt. Zoals gezegd gebruik je bolkopspijkers (of schroeven). Als je ze met een tacker inslaat, zorg voor de juiste instelling. Eventueel met de hand op de juiste diepte tikken. Let op dat er (aan de machinaal ingeslagen) soms stukjes plastic aan de kop zitten, dat is heel lelijk (zie foto). Let verder op de randafstand (voorboren) en aantallen per plank.

Meer informatie op deze pagina:
    http://www.gevel-bekleding.nl/houten...ntage-en-tips/
    Of nog uitgebreider in deze PDF:
    https://www.houtdatabase.nl/infoblad...ut_jan2018.pdf

De clips lijken me ideaal.

Nagels te diep geslagen en plastic.jpg

Nou ik zal je vertellen:
    zeker een pak werk. Ik vertel maar ter lering en de vermaak
    Ik had een hele mooi partij siberies Larix gescoord bij de Friese houthandel met die kloeke dame op de heftruck
    Echt super mooie robijn kwaliteit met niet één noestje een kleine 90 m2
    Ik had mij uitgebreid verdiept in hoe en wat Voor honderden euros coating gekocht
    Ja eco op waterbasis uit Zwitserland waar alles horloge precisie is, dus dat moetst echt heeeel goed zijn natuurlijk (ook nooit weer) dagen lang staan kwasten ook de kopse kantjes. Honderden latten
    Eerst een anti UV laag en daarna twee lagen ook in de sponning en de kops kantjes het zag er werkelijk prachtig uit
    Mijn oud schuur was al schots en scheef dus een extra regelaag keurig uitgelijnd lans gespannen tpuwtjes, vast gebout, isolatie ertussen en daar de latten op met de nodige spleetruimte voor wat ventilatie. met de beschreven bolkop spijkers en een elegant hamertje tik.
    Al met al zag het er schitterend uit. meer dan schitterend zelfs,IK kan even zo snel geen foto vinden
    (ander modern probleem met de digitale opslag ) De regen druppels rolden zo naar beneden net als in de folder van de fabrikant
    hydrofoob was de kreet ( maar
    niet voor lang ). Toen het klaar was leek meer een meubel dan een schuur .
    de prachtige hout kleur straalde het uit! alles trak en recht met de glimmende spijkerkopjes in het gelid. |
    Wat een gloed van 80 m2 op de eerste verdieping.
    Begane grond is halfsteens met een isolatie laag aan de buiten zijde bestuct.
    Maar na en jaartje kwamen al de eerste tekenen van achteruit gang,
    Na twee jaar begon het te schilferen en na drie jaar begon het al aardig grijs er uit te zien. vlekkerig ook dat nog.
    Je gaat wel inzien dat ook Larix niet het duurzaamste hout is .
    Het zit er nu zo'n 7 jaar op. hier en daar trekt er nu een lat krom. Het ziet er niet uit .
    Over 7 jaar dan mag het vervangen worden maar
    ik mag van de directie hier niet meer de stijger op (de directie hier schat mijn
    leeftijd te hoog in, ja zij is jonger en ziet het verkeerd )
    Had ik maar iets anders Red ceder of iets genomen desnoods met kunststof
    Maar even was het heel mooi en daar denk ik dan maar aan terug .
    Laatst gewijzigd door karangetang; 23-03-20 om 11:25.

Forum Rechten