Eerste werkplaats!

peterdorn

Actieve deelnemer
1 dec 2019
406
175
Leeuwarden
Goeie tip! Al is met -as draad geen ader voor de aarde toch? Omdat de AS kabels een litze hebben, welke als aarde fungeert dacht ik.
 

kiefw00

Actieve deelnemer
1 mrt 2012
88
2
wolvega
vergeet eventueel een afvoer niet als je een kraan binnen doet. en zou ook voor ledpanelen gaan kan je ze mooi in het plafond verwerken hou je een vlak plafond over.
 

peterdorn

Actieve deelnemer
1 dec 2019
406
175
Leeuwarden
Afvoer vind ik lastig. We hebben hier een apart afvoer voor hemelwater afvoer. Hier ga ik wel een putje op aansluiten voor de nieuwe buitenkraan. Maar voor binnen vind ik dat niet zo netjes. Zou ik binnen een spoelbak plaatsen, dan zal ik hier ook met zeep en rotzooi werken en dat hoort niet in die afvoer natuurlijk.

Om het gewone riool open te leggen moet ik de hele achtertuin over de kop halen. Dat krijg ik hier niet door de commissie heen. Alternatief is aftakken in de kruipruimte van de woning, maar dan moet ik een betonboor bedrijf laten komen om 50mm rond door de fundering heen te halen. Dat gaat een dure grap worden ben ik bang.
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.955
797
Omgeving Leiden
En wat denk je van een vat onder je afvoer? Zoveel water ga je vast niet gebruiken, want je gaat daar niet de afwas of de was doen.
Is het vat vol? Dan de tuinslang uitrollen naar het echte riool en met een pompje het vat legen.
 
Laatst bewerkt:

peterdorn

Actieve deelnemer
1 dec 2019
406
175
Leeuwarden
Het idee vind ik leuk! Daarom ga ik sowieso een 50mm afvoer in de vloer storten en aan de buitenkant uit laten komen. Ook al gebruik het eerst niet. Dan kan ik later altijd nog riool open scheppen of inderdaad een vat plaatsen buiten het hok. Of aansluiten op afvoer van hemelwater met de discipline enkel schoon water door te spoelen, maar daar wil ik me nog even in verdiepen!

Edit: wat is handig: een stuk boven de vloer laten uitsteken, een 90 graden bocht er op en deze onder de betonvloer laten uitsteken aan de buitenkant?
 

peterdorn

Actieve deelnemer
1 dec 2019
406
175
Leeuwarden
Vanavond even kort bezig geweest met de details van het deurkozijn in SketchUp. Online heb ik onderstaand gezien en vind ik erg mooi.
Uiteraard wordt daar niet bij verteld hoe het precies is gemonteerd. Daarom een kozijn stijl en rabatdeel getekend en zo geplaatst als op de foto. In mijn ontwerp zit het strak tegen elkaar, maar tussen het kozijn en HSB komt een paar mm ruimte en compressband. Tussen kozijn en rabat een paar mm speling voor het hout om te kunnen werken.

Wat ik nu alleen niet snap is waar en hoe je het kozijn nou vastzet in de muur. Schroef ik deze vanuit binnenzijde muur 'blind' in het kozijn, zodat je geen schroeven ziet? Of schroef je ze zichtbaar dwars door het kozijn heen, met bijvoorbeeld een paar goede afstand schroeven zodat, indien nodig, het later altijd nog bijgesteld kan worden?

En dan heb je nog dat het kozijn voor een groot deel 'uitsteekt' aan de buitenzijde. Ook de 'sparing' aan de muurkant steekt uit ten opzichte van de muur. Moet je hier ook nog wat tussen zetten? Een lat met een een strook DPC geklemd bijvoorbeeld? Of laat je dit open zodat het allemaal lekker kan ventileren.

Aan de bovenkant hebben ze op de foto een strook lood gebruikt. Nu heb ik op internet ook een waterslagprofiel van aluminium gevonden. Dit lijkt me wel wat mooier. Zit hier nog een verschil in?

Bij de ramen moet onderin sowieso lood denk, of zijn hier ook vergelijkbare aluminium profielen voor?

Een boel vragen, maar hopelijk duidelijk!

Screenshot 2020-03-25 at 21.33.41.jpg

Screenshot 2020-03-25 at 21.29.30.jpg

Screenshot 2020-03-25 at 21.31.21.jpg
 
Laatst bewerkt:

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.726
706
Enschede, Twente
Je kunt wat YouTube-filmpjes gaan bekijken van Amerikaanse aannemers en klussers. Die doen het bijna allemaal met behulp van wiggen om het kozijn haaks etc. in de opening te krijgen (dan nagelen of schroeven), spuiten de kieren vol met pur, dichten de buitenschil met zelfklevende membranen. En dan gaan er afdeklatjes en zo over.
 

peterdorn

Actieve deelnemer
1 dec 2019
406
175
Leeuwarden
Vind het lastig om mijn situatie toe te passen met informatie uit die Amerikaanse filmpjes. Wel super leuk om te zien trouwens, haha!

Ze gebruiken daar doorgaans andere kozijnen en die zelfklevende membranen zijn hier niet zo gebruikelijk. Zie ze weinig in ieder geval! Shelfing noemen ze het dacht ik.
 

peterdorn

Actieve deelnemer
1 dec 2019
406
175
Leeuwarden
De 1 na de ander ziet af van het afgraven van de grond. Erg lastig momenteel ivm PFAS gebeuren. Maandag komt er nog iemand langs om te 'kijken'. Ik ben benieuwd. Met bijna 15 kuub dat moet worden afgegraven toch net iets te veel om met de hand te doen. Met vette kleigrond geen pretje om af te graven, laat staan het afvoeren.

Omdat ik wel goede hoop hou, vandaag met m'n schoonvader wat oude planken opgehaald en deze verzaagd zodat ik ze straks kan gebruiken voor de bekisting. Tevens betonijzer in huis gehaald (niet letterlijk, ligt buiten) en bouwfolie. Nog wat betonblokjes voor onder de wapening scoren en dan kan ik in ieder geval snel door met de volgende stap, zodra de grond is afgegraven!

Screenshot 2020-03-28 at 20.47.44.jpg

Screenshot 2020-03-28 at 20.47.54.jpg

Screenshot 2020-03-28 at 20.48.08.jpg
 

peterdorn

Actieve deelnemer
1 dec 2019
406
175
Leeuwarden
Blij verrast toen gister iemand terugbelde en zei dat hij vandaag wel 'even' de boel wou afgraven. Die had ik eerder gehoord, maar hij was nog serieus ook!

Vanochtend 8 uur stond hij met een kraan opeens in m'n tuin. Paar uurtjes later was ik 20 kuub klei armer, en goed wat zand rijker!


Screenshot 2020-03-30 at 17.29.37.jpg
 

peterdorn

Actieve deelnemer
1 dec 2019
406
175
Leeuwarden
Goedenavond!

Afgelopen dagen bezig geweest met de bekisting. Moet zeggen dat het best veel werk is om het mooi recht te krijgen!
Om het vervolgens waterpas te krijgen heb ik wel een leuke hobby laser. Jammer dat je die overdag niet ziet.

De folie, wapeningsnetten, isolatie en betonblokjes ondertussen ook al liggen, dus ik kom langzaam dichtbij!
Ook de buizen welke ik mee wil storten heb ik klaar liggen. Wel vraag ik me af hoeveel buizen ik bij elkaar kan plaatsen zonder dat dit invloed heeft op de sterkte van de vloer.

ik heb een kabelbeschermingsbuis van 50mm liggen. Hiervan wil ik er 3 naar de meterkast van de woning leggen.
1 voor een tyleen drinkwater leiding van 25mm
1 voor stroomvoorzieningen (eerst 1, later wellicht 2e XMVk-AS kabel)
1 voor ‘reserve’ voor latere plannen

Daarnaast wil ik nog een 50mm afvoer instorten en wil ik de aanvoer van mijn tuin besproeiing vanuit het nieuwe schuurtje aansluiten.
Deze buizen het liefst ook in een mantelbuis zodat vervangen altijd mogelijk is.
In die situatie kijk je naar 6x een buis met 50mm buitendiameter.

Ik had al gedacht om een mini ‘meterkast’ te maken in het schuurtje. Hoe kan ik deze buizen het beste verdelen?
Omdat het wapeningsnet een maaswijdte heeft van 15cm, dacht ik 3x2 vakken te pakken en in elk vak 1 buis te doen.
Dan wordt mijn ‘meterkast’ ongeveer 45x30 cm. Maar kan het kwaad dat er in 6 vakken naast elkaar een buis zit?

Op de rand van de betonvloer komt de schuur te staan (95mm SLS). Iemand ervaring wat hier slim is?

BB78CD2D-769D-4715-A411-816847773470.jpg
0B040541-1ECE-45A3-B53B-4E81F6C65951.jpg
E4A52FFD-DEBD-4373-813C-8F822968E8C8.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: Laus92

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.062
407
In elk vak een buis kan wel. Ze stoppen complete betonnen vloeren vol met kunststof bollen.
 
Laatst bewerkt:

peterdorn

Actieve deelnemer
1 dec 2019
406
175
Leeuwarden
Top! Dan ga ik dat doen!

Gisteravond drie mantelbuizen onder de fundering door gegraven en tot de meterkast gelegd. Direct maar weer deels dichtgegooid. Krijgen we ook geen rotzooi in de kruipruimte.
Vanavond zal ik de overige buizen klaar maken en morgen de bak vullen met plastic en isolatie. Omdat het allemaal aardig voorspoedig gaat, heb ik voor zaterdagochtend beton besteld. Houden we de gang er mooi in!

Ik wil de vloer graag gevlinderd hebben omdat het anders zo'n oneindig stoffige vloer wordt. Het plan was eerst zo'n apparaat huren en dan zelf doen, maar ik heb gekozen voor zekerheid en ik krijg assistentie van iemand die hier ervaring in heeft!


IMG_7301.jpg
 

peterdorn

Actieve deelnemer
1 dec 2019
406
175
Leeuwarden
En dan gaat het opeens snel! Paar dagen terug wat rond gebeld, en zo was het beton voor vanochtend besteld. Helaas wat aan de ‘late’ kant (11 uur). Daardoor is het een lange dag geworden.

Vanochtend nog laatste stukje betonijzer er in gelegd en vastgemaakt. Betonwagen was er netjes om 11 uur en besloot de tuin in te rijden. Daardoor hoefde we niet te kruien en was de klus snel geklaard!

Nog even wat foto’s!

DCC07375-CB09-42A0-A671-9707C9EDF33F.jpg

5CD401A8-B11E-4F7F-B6B7-3D1A16025284.jpg

6F71294C-8C53-4CB3-A6DE-FEF858337BE6.jpg

DBEDEC6F-2A01-4EC6-A625-2CB88F902E0E.jpg

ABC0DAF6-5600-4887-8AE0-DD656422FF3D.jpg


4824D41C-CD38-40AC-A6BB-99CD01622E9C.jpg
 

Bijlagen

  • 1CC1698F-78C3-42F4-92A4-7E88AB198555.jpg
    1CC1698F-78C3-42F4-92A4-7E88AB198555.jpg
    21,5 KB · Weergaven: 264
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Laus92

peterdorn

Actieve deelnemer
1 dec 2019
406
175
Leeuwarden
Goedemorgen! Nog een fijn Pasen voor allen!

Volgende week zal het hout worden geleverd. Erg veel zin in natuurlijk! Nu had ik een vraag waar ik benieuwd ben naar wat jullie zouden doen:

Als eerste ga ik een geïmpregneerde vuren regel plaatsen met slagpluggen. Tussen het beton en de stelregel plaats ik DPC.
Nou is het zo dat de vloer op de randen helaas niet helemaal vlak is. Er was net iets te weinig beton waardoor we het iets onder de rand van de bekisting moesten afreien en uitvlakken. Dit geeft niet zoveel, maar de stelregel wil ik weer gebruiken om alles weer waterpas uit te zetten zodat ik mijn wanden weer recht kan opbouwen. Het verschil is op het hoogste punt 4mm volgens mij.

Mijn idee is om de stelregel met uitvulplaatjes waterpas te stellen. Nu vraag ik me af hoe dit zich weerhoudt tot de strook DPC. Leg ik het beste eerst het DPC en leg ik hierop de uitvulplaatjes? En als het DPC aan de binnenzijde een paar cm omhoog gaat, moet ik de kier tussen de stelregel en betonvloer dan ook nog opvullen?

Of zijn er ook nog voorstanders die zeggen: niks uitvullen, gewoon er op plaatsen en die paar mm zie je niet meer terug in een hoogte van 2.80m.
 

koenta

Actieve deelnemer
15 apr 2016
68
0
Goedemorgen,
Lekker bezig hoor!
Persoonlijk zou ik een borst-werinkje metselen ipv hout op de betonplaat.
cm of 30, klusje van niks, leuk om te doen en maakt het toch wat duurzamer.
 

peterdorn

Actieve deelnemer
1 dec 2019
406
175
Leeuwarden
Bedankt voor je reactie! Dit heb ik al eerder overwogen, maar besloten niet te doen.
Het aanzicht vinden we niet zo mooi. Een risicovolle trade-off, ik weet het. Als we het Rabat wel zouden laten oversteken ten opzichte van de borstwering, dan zou de borstwering juist weer een koudebrug zijn omdat ik die dan niet kan isoleren. Dat vind ik meer storend in dit geval.

De betonplaat ligt wel zo’n 10cm boven het maaiveld. Door verder de strookjes DPC goed te plaatsen wil ik verder het water buiten houden.
 

Zjeeraar

Actieve deelnemer
5 dec 2013
117
25
Wat een mooie klus zeg, hoe gaat het met de verwerking van zo'n vracht beton? vlak je dat allemaal zelf of heb je daar hulp bij? En welke spullen heb je daarvoor nodig?
 

peterdorn

Actieve deelnemer
1 dec 2019
406
175
Leeuwarden
Ik was eerst van plan het zelf te doen, dat wil zeggen: betoncentrale bellen en beton bestellen en vanuit daar alles zelf afwerken.
Blij dat ik dat niet heb gedaan! Meneer die me kwam helpen had alle nodige materialen bij zich om de vloer ook goed af te werken.
Om te beginnen heb je een goede schep en hark nodig om het beton goed te verdelen. In het geval je moet rijden met een kruiwagen, zorgen dat je meer dan 1 hebt en een paar sterke vrienden. Begon is zwaar!

Als alles ongeveer is verdeeld ging hij eerst met een trilnaald door het beton om lucht uit de vloer te halen. Dit komt nog aardig precies en is zeer belangrijk voor de kracht van de vloer. Doe je dit verkeerd dan verzwak je de vloer juist weer. Dan met een afrei lat alles bij langs en om het vlak te maken. Wat hij daarmee ook doet is de grotere grindkorrels naar beneden drukken zodat deze niet in je topvloer komen.

Dit doet hij een paar keer voor een goed resultaat. Dan gaat hij met een handspaan de randen bij langs om daar hetzelfde te doen.
Dan is de vloer in de basis klaar. Laat je het nu zo, dan krijg je een ruwe betonvloer die later heel erg stoffig wordt. Sommige oneffenheden blijf je ook zien. Om dat op te lossen gaat hij er met een vlindermachine overheen. Hier is hij ongeveer 6 uren mee bezig geweest voor een vloertje van 24 vierkante meter, en zonder ervaring absoluut af te raden want je verpest je vloer!

al met al best een klus en blij dat ik er hulp bij had. Ga je het zelf doen, lees je dan goed in en zorg voor het juiste gereedschap!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.