Welke assortimentdozen/opberg systeem gebruiken jullie?

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.615
1.134
Fryslân
Zo heb ik het momenteel. Bevalt me prima. Ik neem de dozen ook niet vaak mee op pad. Een sluitring wil nog weleens tussen het deksel doorglippen, maar de rest blijft netjes zitten.

Ik ben nu bezig met de handvatten. Ik strijk hier kantenband op. Blijft stevig zitten, en zo kan ik erop zetten wat erin zit. De losse bakjes heb ik ook gelabeld, met een labermaker. Zo kan ik ook in 1 oogopslag zien wat ik moet hebben.

20200322_221101.jpg

20200322_221126.jpg

20200322_221202.jpg
 
Laatst bewerkt:

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam
Zo heb ik het momenteel. Bevalt me prima. Ik neem de dozen ook niet vaak mee op pad. Een sluitring wil nog weleens tussen het deksel doorglippen, maar de rest blijft netjes zitten.

Ik ben nu bezig met de handvatten. Ik strijk hier kantenband op. Blijft stevig zitten, en zo kan ik erop zetten wat erin zit. De losse bakjes heb ik ook gelabeld, met een labermaker. Zo kan ik ook in 1 oogopslag zien wat ik moet hebben.

Bekijk bijlage 95062

Goed verzonnen! Dat ziet er strak uit!!
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam
Ik heb een paar verschillende dozen met vaste verdeling.
Maar ik probeer eigenlijk niet teveel voorraad op te bouwen. Staat vooral in de weg.
In de praktijk gebruik ik maar een paar verschillende maten.
 

MaartenS

Post veel
29 jul 2012
1.031
65
Omgeving Amersfoort
Deze meneer heeft al zijn bakjes met een 3D printer gedaan, leuk kanaal overigens :)

Kan natuurlijk ook met gekochte bakjes.

Slim systeem om ook een aantal verschillende maten maar met vaste verhoudingen te nemen, dan ben je flexibel.

1x1
1x2
1x3
2x2
2x3
3x3

etecera..het is nog vroeg dus kijk de clip maar, hij legt het beter uit ;-)

 
Laatst bewerkt:

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Die gekleurde bakjes zijn ook bij Bauhaus te koop. Hier bv. in combi met een box: https://nl.bauhaus/assortimentsdozen-bakjes/bauhaus-systeembox/p/11141676

Ik volg dit draadje ook. Nu heb ik diverse "systemen" door elkaar in gebruik. Schroeven in de originele verpakking (handig mee te nemen), spijkers in een doos, boutjes moertjes in een verticale laatjeskast en diverse spullen in diverse bakjes. Als ik een ander systeem ga gebruiken, wil ik wel voorkomen dat daardoor er meer bewaard gaat worden. Ik wil juist minder van dit soort spul, het meeste gebruik je toch niet of koop je nieuw als je het nodig hebt.

IMG_20200323_111742.jpg IMG_20200323_111841.jpg IMG_20200323_111754.jpg IMG_20200323_111806.jpg
 

karangetang

Actieve deelnemer
17 mrt 2015
328
3
Zeist
In de goede tijden was er bij mij om de hoek zo'n ouderwetse ijzerhandel die wel duizend laatjes had met van alles er in.
Daar kon je voor 1 schroefje terecht. eigen voorraad was amper nodig ... Nu kan je naar de Hornbacht die hebben ook veel maar is voor mij wel 6 km weg
en als ik er ben ben ik vergeten wat ik zocht en stu uren te turen tussen de schappen.
Praxis en Gamma zijn dichter bij maar ja die hebben vaak niet niet wat je wilt hebben en vaak in een mindere kwaliteit.
De meest uitgebreid ijzerhandel die ik ooit bezocht heb was in Palermo (italie) Stelling aan stelling vol met duizenden doosjes. Het hele assoriment van af 1880 tot nu. Het treurigste was: er was opheffings uitverkoop ..het klonk als .Ikea wat de man in en voor mij onverstaaanbaar italiaans mompelde.
Wat mij hier altijd weer verbaast is hoe prachtig sommige werkplaats inrichtingen zijn. Alsof men de hel dag niet anders te doen heeft dan met het interieur bezig zijn. Nooit zie ik rommel op die foto's alles is spik en span ...altijd de allernieuwste haast onbetaalbare snufjes en machines die er uitzien als of ze nooit gebruikt worden. Ik heb in het verleden veel fabriekjes en werkplaatsen van binnen gezien. Er was een wetmatigheid te bespeuren:
Hoe meer sooi en rommel hoe mooier de producten vaak waren.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.726
707
Enschede, Twente
Slim systeem om ook een aantal verschillende maten maar met vaste verhoudingen te nemen, dan ben je flexibel.

1x1
1x2
1x3
2x2
2x3
3x3

etecera..

Waarom het wiel opnieuw uitvinden (en een vermogen uitgeven aan filament)? Wat Auer doet is gebaseerd op een module-maat en dus exact wat Maarten hier suggereert. En dan ook nog eens verkrijgbaar in veel kleuren — zie die maar eens in filament te krijgen…

Wat eerder een probleem is: als je een bepaald systeem gebruikt en de fabrikant ermee ophoudt, of op een net iets ander systeem overstapt. Neem Festool: originele systeem met gekleurde bakjes, dan een net afwijkende maat grijze bakjes en nu de derde generatie Systainer-bakjes met de maatvoering van Bott. Daar word ik niet blij van.
 

MaartenS

Post veel
29 jul 2012
1.031
65
Omgeving Amersfoort
Waarom het wiel opnieuw uitvinden (en een vermogen uitgeven aan filament)? Wat Auer doet is gebaseerd op een module-maat en dus exact wat Maarten hier suggereert. En dan ook nog eens verkrijgbaar in veel kleuren — zie die maar eens in filament te krijgen…

Wat eerder een probleem is: als je een bepaald systeem gebruikt en de fabrikant ermee ophoudt, of op een net iets ander systeem overstapt. Neem Festool: originele systeem met gekleurde bakjes, dan een net afwijkende maat grijze bakjes en nu de derde generatie Systainer-bakjes met de maatvoering van Bott. Daar word ik niet blij van.

daarom zeg ik ook....."kan natuurlijk ook met gekochte bakjes".....het hoeft niet geprint te worden.

kleurtjes filament...hoeveel keuze wil je?......
https://www.123-3d.nl/PLA/175-mm-PLA-p7315.html



Buiten het feit dat 3d printen geld kost, ik weet de meerprijs niet van de bakjes t.o.v. bestaande bakjes maar je hebt in elk geval nooooit het gezeik dat van verschillende generaties bakjes want je print ze toch echt zelf ;-)
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.920
2.536
Die standaard inzetbakjes zijn ook niet zaligmakend. Ik heb nog geen lange smalle bakjes gevonden, dus even een paar goedkope bestekbakken ingepast. Maar ik zie dat auer ze nu wel heeft, dus dat is handig voor een volgende keer.
 

Don_Paul

Actieve deelnemer
3 apr 2008
229
19
Gouderak
Ik heb zelf de volgende constructie in gebruik

20200324_142034.jpg
20200324_142039.jpg

Ik hoef niet mobiel te zijn, dus standaard bakjes in een ondiepe kast met 2 deuren.

20200324_142050.jpg

De bakjes in de deur vallen precies tussen de bakjes van de achterwand.

Per 5 bakjes zat er een plastic strip bij waar de bakjes in hangen, dus ik kan er een bakje tussenuit halen om naar de werkplek mee te nemen.
Voordeel voor mij was dat ik heel veel op een beperkte ruimte kwijt kon; en dat de bakjes groot genoeg zijn voor nagenoeg alles wat er in moet.

Ik had de kast alleen iets breder moeten maken (paar centimeter); want bij sluiten van de deuren komen de bakjes tegen elkaar, dus ipv 5 bakjes/deur passen er maar 4 naast elkaar (of 4+5). Leermomentje. Oh, en er kan niets 'boven' de bakjes uitsteken, want dan kan de deur niet meer dicht...
 
Laatst bewerkt:

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
Auer. Ben hier zeer over te spreken & ze zijn relatief goedkoop:
https://www.auer-packaging.com/nl/nl/Assortimentsboxen.html

Ik heb 24 assortimentsboxen 30*40 met iets van 350 inzetbakjes, plus vijf kistjes (zelfde maat, diverse hoogtes) op een trolley voor gereedschap en dergelijke. Auer ontwikkelt ook voortdurende nieuwe producten en varianten, wat mij altijd vertrouwen geeft...

Hoe was je ervaring met de levering van deze bakjes? Ik kwam deze eerder als eens tegen (maar was dit al vergeten), maar toen werd nogal geklaagd over de levertermijn / communicatie...?
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.726
707
Enschede, Twente
Hoe was je ervaring met de levering van deze bakjes? Ik kwam deze eerder als eens tegen (maar was dit al vergeten), maar toen werd nogal geklaagd over de levertermijn / communicatie...?

Dat was een beetje rommelig. Niet alles van mijn eerste bestelling was op voorraad of snel klaar (ik denk dat ze een soort Just-in-time workflow hebben), maar dat is uiteindelijk vlot opgelost. Een tweede bestelling ging vlekkeloos, maar die was wat minder omvangrijk). Dat was allemaal in 2017, contacten gingen via een nederlands sprekende medewerkster en dat ging prima. Ik heb even gekeken naar de vier fakturen — het was in totaal 553 euro ex BTW.
 

hahnwerke

Actieve deelnemer
13 feb 2017
158
63
Hier ook een zeer tevreden Auer-gebruiker, tevens van de Pro-toolboxen. Ik wil nog een soort adapterplaat maken om Systainers en Auer Pro-toolboxen aan elkaar te koppelen. Ik heb inmiddels iets van 20-25 sorteerkoffers, mijn schroeven en andere onderdelen doe ik gekleurde bakjes naar gelang hun materiaalsoort: blauw voor staal, groen voor RVS, geel voor messing, grijs voor plastic... Vergeet niet om een heleboel bakjes 1x1 te kopen, hier ga je erg hard doorheen.

De sluitingen van de Pro-toolboxen zijn niet het allerduurzaamst moet ik zeggen, nu gebruik ik ze in een professionele setting (lees: soms meerdere keren per dag open en dicht, elke dag van de week), bij mij is de verende klikvinger binnenin de sluiting bij twee boxen gebroken. Is overigens wel te repareren, het eruit krijgen van de sluiting is even lastig, maar daarna kun je er een stalen veer in terug frutten en het geheel weer in elkaar klikken, dan blijft het goed werken. Ik heb er tevens een steekwagentje bij, is erg praktisch om een hele toren van die boxen tegelijk te kunnen vervoeren, en het ziet er profi uit.

Levering duurt soms heel erg lang, aan de andere kant, ik heb ook een keer een beschadigde toolbox ontvangen die ze prompt en kosteloos vervingen. Tien minuten later had ik de kapotte box gerepareerd dus die draait ook gewoon mee.

Al met al zou ik de producten zeker aanraden, al helemaal als je kijkt naar de prijs, een 1x1 bakje kost maar iets van 18 cent, de tolbomen en sorteerboxen zijn ook scherp geprijsd. Succes!

Rick
 

Nerf

Actieve deelnemer
26 jun 2016
573
283
In het verleden heb ik voor werk veel Raaco assorter dozen gebruikt. Was ik super tevreden over, vooral omdat je voor echt klein spul halfhoge bakjes kan kopen die stapelbaar zijn, en omdat losse bakjes door profielen in de bodem en het deksel niet kunnen schuiven. Voor werk kon ik dat prima aanschaffen, prive is het allemaal wat minder luxe. Ik heb 1 ladekastje en verder koop ik alle schroeven in grootverpakkingen zodat ik de doosjes op elkaar kan stapelen....

Nog even over 3D-printen: dat kost zoveel tijd, en eventueel nabewerken... Op mijn huidige werk hebben we 2 printers in ons eigen lab staan en nog een inpandige makerspace met 40+ printers. Bakjes mag je bij ons niet printen, die maken we met de lasersnijder: preciezer, veel sneller, ziet er beter uit.
 

blackarmor

Actieve deelnemer
6 mrt 2014
189
2
kapelle op den bos Belgie
3d printen bij die dingen brengt weinig op en zeker niet in die hoeveelheden . uitgezonderd eventuele speciale maten en bv zo een oplossingen :) https://www.thingiverse.com/thing:3501175. heb eens gekeken voor bakjes voor lista schuiven . dan ben ik minstens een week volcontinu aan het printen per schuif :s . en kost enkel aan filament al zeker evenveel maar die van auer. zijn eigenlijk spijtig genoeg een fractie te hoog . en zelfs bij het systeem voor de boren is het bijna niet de moeite deze te printen .
ik gebruikte ervoor de 25 bakjes versie van stanley https://www.fixami.be/stanley-1-92-748-organizer-pro-met-25-vakken.html

makkelijke daaraan vond ik dat je die met 1 hand kunt openen , veel van die dingen blijft het deksel haperen als je ze met 1 hand opent . en buiten de heel kleine rondellen blijft alles mooi waar het moest .
 
Laatst bewerkt:

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.955
797
Omgeving Leiden
Ik gebruik als hobbyist/amateur een combinatie van raaco aasorter dozen, en van die raaco opbergrekken met laatjes.
Als ik dan een keer moet uitrukken, dan vul ik de inzetbakjes van de dozen met spullen die ik nodig heb.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.