eerste lintzaag, elektra beckum bas 500 ?

woodie

Actieve deelnemer
5 nov 2010
188
1
Ik sta op het punt m'n eerste lintzaag te kopen en hopelijk gaat ie een hele tijd mee. 'k heb m'n oog op een heel goed bewaarde kity 613 en een tweedehands sip 14 inch 01444.

Ook heb ik een paar van voornoemde EB Bas 500 lintzagen op het oog. Deze zijn toch een maatje groter en ik veronderstel beter dan de 2 kleinere. Wie heeft er ervaring met de EB Bas 500 en wat zijn jullie bevindingen ?
 

tuoh

Oud hout
Hallo Woodie,

ik heb al 15jaar een EB Bas500 staan, het ding doet wat het moet doen, maar erg happy ben ik er niet mee. Nu gebruik ik de lintzaag meestal voor klein contourwerk, en occasioneel voor het rondzagen van grote blokken hout( draaibank)
De zaaggeleiding is maar knudde, zo kan je de onderste zaaggeleiding enkel goed stellen als het blad verwijderd is :cry:
Er is wel plenty vermogen, je zaagt zonder problemen 250mm dik Eikenhout. Maar eerlijk gezegd, moest ik de machine meer nodig hebben dan ging deze eruit en kwam er een Felder in de plaats.

Deze machine is dan wel groter en sterker dan de twee andere die je vernoemd, maar ik betwijfel of ze ook beter is.


Mvg,

André
 

woodie

Actieve deelnemer
5 nov 2010
188
1
André, is het mogelijk om een fotootje van die geleiding te posten waarop dit probleem duidelijk te zien is ? Ik denk even hardop, maar zou dat niet kunnen verbeterd worden door bv. carter geleiders of iets dergelijks ?
 

gandel69

Actieve deelnemer
6 apr 2008
401
10
Diepenveen
www.kekkek.nl
Ik heb zelf de kity 613. Een kennis van mij heeft de EB bas 500 (het groene type).
Op die machine heb ik ooit een middagje wat (nat) eikenhout gezaagd. Daarbij is me niet opgevallen dat die EB beter is dan de kity.

Natuurlijk heeft de EB meer capaciteit, en als je dat nodig hebt is de keuze evident. De EB is gewoon een stuk forser. Let wel op de aansluiting. Die EB van mijn kennis is op 380v. De kity is zowel op 220v als op 380v verkrijgbaar.
gandel
 

tuoh

Oud hout
woodie zei:
André, is het mogelijk om een fotootje van die geleiding te posten waarop dit probleem duidelijk te zien is ? Ik denk even hardop, maar zou dat niet kunnen verbeterd worden door bv. carter geleiders of iets dergelijks ?

Hoi Woodie,

hier zijn enkele foto's van het probleemgeval, zoals je ziet is er weinig plaats om te werken.
Onder het blad word het zaaglint zijdelings in toom gehouden door glijblokjes. Maar deze blokjes worden vastgeklemd met een inbusboutje, en laat nou dat boutje aan de achterzijde zitten van het support :cry:
Het rechtse blokje kan je met wat gefriemel stellen, maar het linker exemplaar, noppes, je krijgt wel de inbussleutel op zijn plaats maar los- of vastdraaien lukt niet, te weinig hoogte.
Idem voor de zwarte knop, hiermee word het achterste steunwiel geregeld, te weinig plaats om er grip op te krijgen. Terwijl je juist dit wiel veel moet verstellen, bij elke zaag die je plaatst moeten de achterste wielen versteld worden omdat elk zaaglint anders loopt.

Het is gewoon een klote systeem, er is ook te weinig plaats om een andere zaaggeleiding te plaatsen, anders lag dit spul al lang in de vuilbak.
De bovengeleiding is een stuk beter, gelukkig maar, hier is alles beter bereikbaar.

Het zijn dergelijke ondingen waar ik mij aan kan doodergeren, een hele afdeling ingenieurs, en dan leveren ze zo een misbaksel af :x
Het alu. tafelblad is ook knudde, zoals je ziet op de foto's heeft dat een gegroefd oppervlak, en dat is ook niet fijn werken. Leve de gietijzeren tafel. Heb er nog altijd spijt van dat ik niet gewacht heb op de Felder machine toen ik deze kocht, maar ik had toen snel een lintzaag nodig, en deze kon ik ineens meenemen terwijl de Felder een levertijd had van enkele weken.

Mocht ik punten geven aan de machine zou ik zeggen 6/10.

Mvg,

André

Attached files
 

woodie

Actieve deelnemer
5 nov 2010
188
1
Bedankt André, dit maakt veel duidelijk.

Zo het eerste dat me te binnen schiet is om er een nieuwe houder voor te maken, zelfs in hout zou dat perfekt moeten lukken denk ik. En je maakt dat houdertje zoals het hoort, met de inbusboutjes aan de voorkant en het zwarte knopje aan de buitenkant met misschien een iets langer boutje voor makkelijke toegang. Is wel wat werk en het zou niet mogen op zo'n machine, maar scheelt wel een hoop gevloek :)
trunions-b.jpg


En de alu tafel kan eventueel met iets bedekt worden, mpx plaat of volkern of zo, verlies je een ietsje aan hoogte, maar kan makkelijk weer weggenomen worden.
Bv.,
53723-438x.jpg


Deze machine biedt toch wel mogelijkheden lijkt me, mits een beetje 'gefettle'. Mooi woord vind'k, welke woord zou hiervoor in't Nederlands kunnen gebruikt worden ? :)
 

Berend

Nieuw lid
9 mei 2011
5
0
Ook ik heb een probleem met mijn lintzaag Eletra Beckum bas 450 het rubber lint van mijn onderste Wiel
is geknapt wie kan mijn aan een adres helpen waar deze te krijgen is het is al een oudje 1984.
En is er iemand die weet hoe het onderste wiel gesteld word zuiver rechtop of iets achter of voorover jullie
doen er mij een groot plezier mee de zaag wil er wel eens aflopen.
groetjes Berend
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Berend

Volgens mij zijn er wel een mensen geweest die het rubber vervangen hebben. Kijk anders even bij de oudere posts, daar staat zeker wat tussen.
 

tuoh

Oud hout
Berend zei:
Ook ik heb een probleem met mijn lintzaag Eletra Beckum bas 450 het rubber lint van mijn onderste Wiel
is geknapt wie kan mijn aan een adres helpen waar deze te krijgen is het is al een oudje 1984.
En is er iemand die weet hoe het onderste wiel gesteld word zuiver rechtop of iets achter of voorover jullie
doen er mij een groot plezier mee de zaag wil er wel eens aflopen.
groetjes Berend

Het onderste wiel van een lintzaag is vast gemonteerd, dat kan je niet verstellen. Het is enkel het bovenwiel dat je kan schuinstellen om de loop van het zaaglint te corrigeren.
Als er bij het onderste wiel beweging zit zou ik de wiellagers eens nazien, dat kan namelijk de reden zijn dat je zaaglint er afloopt.
Je moet het bovenwiel zodanig regelen dat de tanden van het lint juist enkele mm buiten de rand van het wiel steken.
Controleer ook het zaaglint eens of het mooi recht loopt, de rugzijde van het zaaglint mag tijdens het draaien niet voor- en achterwaarts bewegen. Is dit wel het geval dan zit er een slag in het lint, en dat is funest voor een regelmatige loop.
Ook de spanning op het lint is van belang om dit op zijn plaats te houden. Tijdens het zagen het werkstuk ook niet bruusk achteruit trekken, de mogelijkheid is dan levensgroot aanwezig dat je het zaaglint van de wielen trekt :eek:
Werk ook steeds met een scherp zaaglint, bij een bot zaagblad komt er zoveel warmte vrij dat het blad alle kanten op plooit, en dan ook gemakkelijk van de wielen kan lopen.

Mvg,

André
 

Berend

Nieuw lid
9 mei 2011
5
0
Hallo Andre,

bedankt voor je snelle reaktie maar mijn onderste wiel kan wel gesteld worden door middel van 4 boutjes of moertjes aan de achterkant van de machine roond de as je weet zeker niet waar ik een rubber lint kan kopen.
groetjes Berend.
 

@lex

Actieve deelnemer
26 okt 2010
242
0
Berend zei:
Hallo Andre,

bedankt voor je snelle reaktie maar mijn onderste wiel kan wel gesteld worden door middel van 4 boutjes of moertjes aan de achterkant van de machine roond de as je weet zeker niet waar ik een rubber lint kan kopen.
groetjes Berend.

Volgens mij zijn de boutjes die haaks op de as staan alleen om de as vast te zetten. Je kan hiermee hooguit de as iets verder naar voren of naar achteren plaatsen. Ik denk niet dat je hiermee de mogelijkheid hebt de hoek van het wiel te stellen.

Volgens Matthias Wandel kan je in plaats van specifieke (lees: dure) loopvlakken ook binnenbanden gebruiken.

http://woodgears.ca/bandsaw/wheels.html

Ik geloof dat hij in dit artikel de banden heeft geplakt en dat de lijm een onregelmatig loopvlak verorzaakte. Hij heeft ook een wat strakkere band er zonder lijm opgelegd. Dit zou je eens kunnen proberen. Mag denk k wel een bandje zijn met een gaatje ;-)

Groeten,

@lex
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.