Toevoeging aan werkbank

WR1944

Oud hout
Eens bouwde ik een werkbank waar ik al een paar jaar van droomde. Ik was zeer tevreden met het resultaat, een massieve mastodont die elk karwei aan kon. Maar met de uitbreiding van m'n machinepark werd de beschikbare ruimte in m'n kelder steeds maar krapper. Met een zwaar hart zette ik de zaag in de bank en maakte het blad van 800 x 1800 een kopje kleiner tot 600 x 1200. Dat was de maat van een standaard kwart van een hele plaat ply. Het tafelblad werd vervangen door een torsiebox met een MFT gatenpatroon. Die gaten kwamen strak in het 18 mm ply dankzij het Parf gatenboorsysteem. Na wat gewenning was ik toch wel blij met deze oplossing.

Echter het klemmen van hout aan de zijkant van de bank was erg primitief geworden, met lijmklemmen in de openingen aan de zijkant van de torsiebox. Na rijp beraad kwam ik tot een oplossing. Ik maakte een strook 18 mm ply dat tussen de poten paste, voorzien van de 20 mm gaten in Festool patroon. Met twee aluminium steunen aan de kopkanten die in schroeven haakten kon ik het geheel op drie verschillende hoogten plaatsen. Het is al in gebruik genomen en het werkt voortreffelijk.

IMG_0241q.jpg

IMG_0240q.jpg

IMG_0239q.jpg

IMG_0238q.jpg

Dit is één van de zaken die ik kon doen met het Parf systeem. Dit naar aanleiding van een ander artikel over dit systeem.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.