‘Houdbaarheid’ merbau en meranti

pmincke

Nieuw lid
17 mei 2009
12
0
Hallo, ik ben 6 jaar geleden verhuisd naar het huis waar ik nu woon, en had toen geen plaats om enkele stevige (vooral lange) planken meranti en merbau droog te bewaren. Ze hebben de hele tijd dus in weer en wind gelegen.
Nu kan ik die planken wel een droog onderkomen geven.
Is het nog de moeite om dat te proberen? Als ik die planken bv. 2 jaar droog leg, zal ik die dan nog kunnen gebruiken voor binnenhuis toepassingen?
Alle advies is welkom.
P.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.726
707
Enschede, Twente
Ik zou beginnen met buiten droog en als de vochtgraad redelijk is pas naar binnen. Tijdsduur hangt af van de dikte van het materiaal. Meranti en merbau zijn tropisch hardhouten en die kunnen wel wat hebben.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Zonde om merbau binnen te gaan gebruiken! Is uitermate geschikt voor buitengebruik. De meeste meranti ook trouwens.

Ik vraag me wel af waarom je precies de vraag stelt. Is het hout rot? Is het kromgetrokken?
 

Hubert

Actieve deelnemer
26 jan 2010
331
1
Maria Hoop (L)
Of het geschikt is kun je best zelf bepalen aan de hand van je doel en of je het hout zo kunt schoonmaken en bewerken dat het aan je doel gaat voldoen. Ik kan me vergissen, maar ik heb het idee dat merantie een verzamelbegrip is voor tropisch hardhout met flink uiteenlopende duurzaamheid en van licht tot redelijk zwaar.
 

pmincke

Nieuw lid
17 mei 2009
12
0
Zonde om merbau binnen te gaan gebruiken! Is uitermate geschikt voor buitengebruik. De meeste meranti ook trouwens.

Ik vraag me wel af waarom je precies de vraag stelt. Is het hout rot? Is het kromgetrokken?

Dag Bijtel, is stelde de vraag omdat het hout nu groen ziet, met hier en daar mos op.
Het lijkt mij niet rot.
Ik heb niet zoveel plaats om het te laten drogen, dus moet er wel een en ander voor herinrichten/aanpassen in mijn werkruimte.
En als kenners zeggen dat het een verloren zaak is, begin ik er niet aan.
Maar uit jullie commentaren af te leiden, is het wel het proberen waard.
Dank voor de reacties.
 

tuoh

Oud hout
Merbau is een houtsoort met duurzaamheidsklasse 1-2. Die mag gerust dertig jaar in de tuin liggen zonder enig spoor van rot.
Voor merbau is het zelfs gunstig dat het hout een tijd buiten gestockeerd geweest is. Dan zijn namelijk de meeste (ongewenste en gekleurde) inhoudstoffen er al uitgeloogd.

Meranti is een ander geval, hier is de duurzaamheidsklasse gekoppeld aan het soortelijk gewicht van het stuk hout.
Meer dan 500kg/m3 heeft duurzaamheidsklasse 2, lichtere varianten zakken naar duurzaamheidsklasse 4. Er is dus een groot kwaliteitsverschil mogelijk bij deze houtsoort.

Vroeger kwam dit zwaardere hout in de handel onder de naam "dark red meranti" of ook wel "nemesu" genoemd.
 
Laatst bewerkt:

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.058
392
merbau kan je best 30 jaar opslaan zonder dat het rot
maar dan moet het wel de kans krijgen om af en toe goed droog te worden.
al je het in een hoekje gooi en er bladeren en ander vuil overheen legt of er echt mos op gaat groeien is de houdbaarheid een stuk minder

maar eigelijk doet dat er ook niet zoveel toe.
als het nog hard is is het nog constructief nog goed.

kromtrekken merk je vanzelf.
drogen van hout dat ooit al droog is geweest gaat veel sneller dan van vers gezaagd.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Mos en ander vuil er even afkrabben en meteen testen hoe hard het hout nog is. Slechte delen er vanaf zagen en de rest binnen opslaan om te gaan gebruiken.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.