Vraag over afzuiging met cycloon

SjoerdL

Actieve deelnemer
6 nov 2015
74
1
Roermond
Goeie avond allen!

Ik heb me door jullie laten inspireren om ook een cycloon in de afzuiging te plaatsen, maar ik kom er helaas niet helemaal aan uit! Ik heb het zo duidelijk mogelijk hieronder proberen weer te geven:
Opstelling_zuiginstallatie.jpg

In de huidige situatie koppel ik de stofzuiger (C) meteen op de zaag (A), al zit er op de zaag dan een meegeleverd verloopstuk. Die afmetingen heb ik in de tekening geel gemarkeerd, past feilloos in elkaar.

Daartussen wil ik nu graag de cycloon (die op een ton wordt gemonteerd) plaatsen. Maar de afmetingen zijn voor mij een raadsel, ik kom er niet uit met welke koppelstukken of slangen (op de schets weergegeven met nr. 1 en 2) ik dit zou kunnen maken.

Hieronder nog wat foto's van de aansluiting en cycloon:

20200318_162013.jpg
Stofzuiger aangesloten op tafelzaag middels meegeleverd verloopstuk.

20200318_162205.jpg
Dit is de cycloon die ik ertussen wil plaatsen.

Kan een van jullie me hierbij helpen? Elke tip is meer dan welkom!

Alvast bedankt voor het meedenken :)

Groet,
Sjoerd
 

primera

Actieve deelnemer
13 jul 2010
298
0
In mijn situatie kwam ik eruit met een pvc buis van 50mm. De inwendige maat kwam bij mij vrij overeen met de slangen.

Mijn situatie als volgt bosch stofzuiger met een stuk buis van 50 mm aan de bovenkant van de cycloon. En aan de zijkant een stukje buis van 50 mm met daar aan een y splitsing met 50 mm buizen erin 2 stofzuigslangen 1 naar onderafzuig van dewalt en 1 naar de afzuigkap.

Ps de slangen heb ik gewoon mogen pakken op de stort/ milieustraat.
 

primera

Actieve deelnemer
13 jul 2010
298
0
Ik zou zeggen meet de cycloon maat op en ga normaal even naar de pvc afdeling van de dhz.
Maar als het nu een verstandige opmerking is???
 

Puff

Actieve deelnemer
30 apr 2018
380
71
Sjoerd.....

Is het een Oneida Cycloon?
En wat voor apparaat is C?

Een festool stofzuiger?
 

jabjab

Actieve deelnemer
10 mei 2011
259
130
Leeuwarden
Het is soms een beetje puzzelen met de aansluitingen. Ik gebruik meerdere cyclonen en gebruik voor allemaal een 55mm slang die ik besteld heb in China https://nl.aliexpress.com/item/32811406636.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.27424c4dyjRhsY

Op de bovenkant van de cycloon past een 50mm lijmmof. Deze past er strak in (misschien heel klein beetje schuren).Ik heb een 90 graden bocht gebruikt maar een 45 graden bocht zou beter zijn. Voor de rest is het afhankelijk van de slang die je er op wilt hebben en welke onderdelen je misschien hebt liggen.

IMG_8348.jpg
IMG_8349.jpg
IMG_8350.jpg
IMG_8352.jpg

zoals je nog net kunt zien in de tweede afbeelding heb ik op 1 van de cycloons gewoon een buis over de aansluiting geschoven en deze geseald met een foamcard https://www.gereedschappro.nl/artikel/9964/formcard-3-stuks-formcard-grijs.html


er zijn natuurlijk vele wegen naar Rome maar misschien kun je hier wat inspiratie uithalen :)
 

SjoerdL

Actieve deelnemer
6 nov 2015
74
1
Roermond
In mijn situatie kwam ik eruit met een pvc buis van 50mm. De inwendige maat kwam bij mij vrij overeen met de slangen.

Mijn situatie als volgt bosch stofzuiger met een stuk buis van 50 mm aan de bovenkant van de cycloon. En aan de zijkant een stukje buis van 50 mm met daar aan een y splitsing met 50 mm buizen erin 2 stofzuigslangen 1 naar onderafzuig van dewalt en 1 naar de afzuigkap.

Ps de slangen heb ik gewoon mogen pakken op de stort/ milieustraat.

Goeie tip van die Y-buis en gewone stofzuigerslangen. Ik heb inderdaad ook nog een afzuiging zitten op de afzuigkap boven, die afzuigkap heb ik alleen niet altijd gemonteerd.

Ik zou zeggen meet de cycloon maat op en ga normaal even naar de pvc afdeling van de dhz.
Maar als het nu een verstandige opmerking is???

Haha, mag je nu wel naar de DHZ toe? :confused: Gezien alle corona-uitdagingen! Maar ik had inderdaad ook al eens lopen puzzelen met PVC-stukken die ik op de websites van de DHZ kon vinden, kwam er alleen niet uit met de verloopstukken :(

Sjoerd.....

Is het een Oneida Cycloon?
En wat voor apparaat is C?

Een festool stofzuiger?

De cycloon is zoals op de foto's van jabjab hierboven. Chinese kopie om het eens mee te proberen. Het apparaat C is inderdaad een stofzuiger, Festool CTL SYS. Die wil ik niet vast monteren aan de cycloon, zodat ik er ook nog wel op locatie mee kan werken. De aansluiting zou dus bij voorkeur "plug and play" zijn, zodat ik gemakkelijk kan aansluiten en weer kan loskoppelen. Nog tips? :)

Het is soms een beetje puzzelen met de aansluitingen. Ik gebruik meerdere cyclonen en gebruik voor allemaal een 55mm slang die ik besteld heb in China https://nl.aliexpress.com/item/32811406636.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.27424c4dyjRhsY

Op de bovenkant van de cycloon past een 50mm lijmmof. Deze past er strak in (misschien heel klein beetje schuren).Ik heb een 90 graden bocht gebruikt maar een 45 graden bocht zou beter zijn. Voor de rest is het afhankelijk van de slang die je er op wilt hebben en welke onderdelen je misschien hebt liggen.

zoals je nog net kunt zien in de tweede afbeelding heb ik op 1 van de cycloons gewoon een buis over de aansluiting geschoven en deze geseald met een foamcard https://www.gereedschappro.nl/artikel/9964/formcard-3-stuks-formcard-grijs.html


er zijn natuurlijk vele wegen naar Rome maar misschien kun je hier wat inspiratie uithalen :)

Dankje voor de inspiratie en de handige links! Het lijkt inderdaad meest voor de hand liggend om zelf maar wat creatief in elkaar te zetten en wat af te dichten met foam oid. Het bevreemd me wel, want er zijn er zoveel die thuis met steeds betere systemen voor afzuiging bezig zijn. Je kunt natuurlijk kiezen voor het Festool systeem waarbij alles moeiteloos op elkaar aansluit, maar dat vond ik persoonlijk iets te gortig qua €.
 

Puff

Actieve deelnemer
30 apr 2018
380
71
Sjoerd,

Waarom zou je de cycloon niet vast willen monteren?
Ik heb de cycloon bovenop m'n CTL staan......ja hij wordt hoger.....maar ik rij hem de hele werkplaats door als ik ergens stof af wil zuigen.
Dat ga ik nu wel anders aanpakken maar dat is een ander verhaal.......

cycloon.jpg
 

SjoerdL

Actieve deelnemer
6 nov 2015
74
1
Roermond
Sjoerd,

Waarom zou je de cycloon niet vast willen monteren?
Ik heb de cycloon bovenop m'n CTL staan......ja hij wordt hoger.....maar ik rij hem de hele werkplaats door als ik ergens stof af wil zuigen.
Dat ga ik nu wel anders aanpakken maar dat is een ander verhaal.......

Dat ziet er inderdaad heel handig uit! Het punt is alleen dat ik de stofzuiger graag mee wil kunnen nemen naar locatie, dus niet alleen rondom de werkplaats. Het is zo'n stofzuiger in een systainer, dus die klikt heel gemakkelijk op de systainer van zaag, frees of ander apparaat waardoor ik heel compact alles bij me heb wat ik nodig heb. Dat doe ik toch nog wel regelmatig, dus een vaste opstelling is in mijn geval niet handig. Misschien moet ik overwegen om dan een andere stofzuiger te gebruiken in combinatie met de cycloon, maar dat is iets voor later. Ik zou nu graag een oplossing vinden waarbij ik de stofzuiger gemakkelijk kan aansluiten op de cycloon en net zo gemakkelijk ook weer kan loskoppelen.
 

primera

Actieve deelnemer
13 jul 2010
298
0
Dan zet je de ton en de cycloon op zijn eigen plaat met zwenkwielen.
Ik heb een groter vat waarop de cycloon gemonterd is met een ronde plaat met 3 zwenkwielen.
En de koppeling boven heb ik voorzien van gaten waarin de bosch koppelstuk in vast klikt.

Deze schiet dus zomaar niet los. En als het los moet is dit ook zo gedaan. Ik heb echter wel voor gekozen om de buizen los te laten. En dit kon ook doormiddel van de pvc koppelingen met een rubberen ring erin. Dit heb ik gedaan zodat ik de y splitsing eruit kan halen en 1 slang terug kan zetten. Voor bijvoorbeeld de schuurmachine. De slang die naar de zaagbak gaat is expres korter gemaakt dan die van de zaagkap.
Zodat de afzuiging onderin beter is.

Ja , nadeel het neemt meer ruimte is. Maar ik heb niet meteen zo'n groot onding in de weg staan.
 

jabjab

Actieve deelnemer
10 mei 2011
259
130
Leeuwarden
Ik gebruik ook een CTL sys. op mijn tweede foto zie je dat ik de slang in de koppeling steek. deze zit er gewoon "los" in. hij zit klem maar ik kan hem er zo weer uittrekken als ik de CTL los zou willen gebruiken.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.