hulp bij hek verankering met schutting

Peter Neijts

Actieve deelnemer
11 jul 2011
154
8
Beste houtwerkers,

Om de tuin af te scheiden van de oprit wil ik een hek (hoogte 1400mm) maken van douglas. Nu vraag ik jullie om raad.

schutting (1).jpg

Het hek veranker ik aan de muurzijde en de staander (wit) aan schanierzijde veranker ik in de grond met een grondanker / of ik zet hem in cement. Al met al stevig genoeg denk ik zo.
Het probleem verwacht ik aan de andere kant. Deze paal heb ik oranje gekleurd. Mijn vraag aan jullie> hoe kan ik deze het beste verankeren? Vast maken aan de schutting van de buren is een optie maar die verzakt in de jaren en staat scheef. Ik verwacht daar de nodigde spanning. Ingraven is lastig ivm een Lwand aan die het hoogteverschil opheft van mijn tuin. Toch zal deze paal wat te verduren krijgen omdat het hek hier in het slot valt.

Wat denken jullie dat verstandig is? Alsnog aan de schutting van de buren vastmaken of zijn er misschien andere slimme inventieve oplossingen?

Ik hoor het graag.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.029
2.570
Je kan die paal in een blok beton storten. Aan de zijkant hou je de keerwand als bekisting. Als je een blok van 40 cm breed stort en 60 lang met de paal er in en een paar staafjes ijzer er in om de beton bij elkaar te houden, blijft dat echt wel staan. Een zakje mortel geeft 10 liter beton, dus afhankelijk van de diepte, heb je een zakje of 10, 12 nodig. Daarna het straatwerk er weer overheen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.