De schaal kijkt je aan.

BeRo

Actieve deelnemer
19 apr 2016
156
4
Rotterdam
Eind december vorig jaar kreeg ik een aantal brokken Thuya Plicata, oftewel Conifeer.Het was kletsnat, en bij het draain spatte het water eruit. De mouw-omslagen van mijn houtdraaier-jas waren dan ook vochtig tot nat.
Eén van de brokken was een vork van twee takken/stammen. Daarvan heb ik een schaal gedraaid.
Toen de schaal nat was voor gedraaid woog die ongeveer700 gram, en na 3 weken drogen was het gewicht constant en gedaald
tot 250 gram. Daarna opnieuw dunner en zuiver gedraaid, en toen was het gewicht gezakt tot 250 gram. Nog wat nadrogen en toen was het gewicht iets meer dan 200 gram.
Thuya is een zachte houtsoort. Scheurt nauwelijks bij het drogen, en laat zich goed draaien. Alleen is het wel vezelig, en dat merk je bij het draaien op de kopse kanten. Dat krijg je eigenlijk niet netjes glad. Ook al omdat het vrij flexibel is vergeleken met andere houtsoorten (vanwege de vezel). En schuren is geen optie, want dan krijg je kuilen.

De maten:
Diameter 16 cm, hoogte 11 cm, wanddikte 4-5 mm.

DSCN2553.jpg

Met hartelijke groet,
Bert Rosbach.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Mooie schaal!
Thuya is een onderschatte soort. Verdwijnt veel te snel in de kachel hoewel het goed te draaien is. En het droogt snel zonder barsten.
Ik heb onlangs een kegel van dit hout gedraaid. Langs draaien gaat perfect en de kopse kanten laten zich goed afwerken.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.