slijphoekmal voor bankslijper

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.838
891
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Ik was al enige tijd op zoek naar een manier om mijn bankslijper, althans het slijptafeltje om de beitels op te leggen, snel en herhaalbaar in te stellen op de gewenste slijphoek - in plaats van de hoek te schatten aan de hand van de op de te slijpen beitel aanwezige vouw - met daarbij het risico - nee, de zekerheid, dat na verloop van een aantal slijpbeurten de hoek in het geheel niet meer lijkt op wat ie oorspronkelijk was, of zou moeten zijn. Ook leidt deze aanpak veelal tot een overmaat aan staalverwijdering, omdat je elke keer een (iets) andere hoek slijpt. Gisteren vond ik dit:

https://emgw.org/Resources/Documents/Papers and Articles/ToolRestJig-Rev.pdf

en ik heb er gelijk 4 gemaakt - voor mijn inmiddels ingelopen CBN wiel-slijper. twee voor schaafbeitels (25 en 30 graden) - ook te gebruiken voro gutsen, en twee voor platte draaibeitels - 15 en 18 graden, voor een snijhoek van respectievelijk 30 en 36 graden; wellicht maak ik er ook nog eentje voor 20 graden.

Mocht je ook naar zoiets op zoek zijn - doe er je voordeel mee ;-)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.