Eindelijk weer bezig met hout.

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Na heel lang (door ziekte) helemaal niets met hout te hebben gedaan ben ik de afgelopen tijd eindelijk weer begonnen. Het gaat redelijk, maar ik merk dat mijn handen niet altijd meer doen wat ze zouden moeten doen en dat ik in mijn hoofd de zaken niet op een rijtje krijg, althans niet zoals vroeger. Maar goed, er komt weer iets mijn werkplaats uit.

20191209_232515.jpg


Koffietafeltje van een plank Makore die ik nog had liggen. Dacht dat het op was maar vond nog een stapel. Pootjes gelast met mijn nieuwe mig lasapparaatje en gespoten met blanke lak. Hout in de Deense olie waarover een waslaag.

20200125_125744.jpg


Boekenplanken, ook Makore, zelfde behandeling. De staande delen heb ik drie keer opnieuw moeten maken, meten lukt nog niet zo goed :mad: Vastgezet door de staande delen heen, de gaten afgedopt met proppen. Mijn zoon was er blij mee.

20200311_163030.jpg

Onderhanden werk. Een kattenboom voor een kennis. Moet nog afgewerkt worden, randjes netjes rond frezen, schuren, de conifeer stam gaat in de deense olie, de Eiken voetplank en de ligplankjes worden mat gelakt. Leuk om te maken en het komt allemaal niet op een millimeter, das nu mooi meegenomen, lekker rauzen :eek:

20200311_114535.jpg

20200311_114613.jpg

En een voor mij nieuwe tak van houtbewerking, kralen maken. Erg leuk om te doen, ook al omdat er weinig denkwerk bij komt kijken. Ik heb bij de Chinezen een tooltje gekocht voor in de boorkolom en na enig oefenen lukt het aardig. Voor het schuren en polijsten heb ik een opnamedoorn gemaakt van een stukje dik RVS draad met een punt daaraan geslepen die in het kralengat past. Die in een langzaamdraaiende boormachine gezet en de boormachine stationair geïnstalleerd. Werkt prima. Schuren tot 1200, polijsten met staalwol 0000 en dan in de olie voor een nachtje. Dan nog eens polijsten met staalwol gedoopt in meubelwas. Mooie glans! Ben nog wel op zoek naar mooiere sluitingen, dit vind ik een beetje knullig. Dit gepruts blijf ik wel doen, het is rustgevend werk en het resultaat vind ik wel aardig. Dezelfde soort kralen koop je voor een stuiver natuurlijk, maar ik vind het leuk dat de zelfgemaakte allemaal net even anders zijn. Leuke weggevertjes!

Tot zover, volgende werkstukken zal ik weer posten.

Groet, Rob.

PS: ik krijg de foto's niet overeind. Wat doe ik verkeerd?
 

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.591
540
Steenbergen, Noord Brabant
Geef het tijd, je bent er immers een tijd uit geweest. Leuke werkstukken, met name die kattenboom. Zo'n stammetje heb ik hier ook nog wel ergens (in de tuin) liggen. Die heeft zojuist een bestemming gekregen.
De foto's eerst op je computer opslaan,voordat je ze op het forum plaatst. Dan kun je de stand nog corrigeren. Dat werkte tenminste voor mij. Succes!!
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
Hallo Rob, fijn om weer wat van te horen/lezen.
Geeft het de tijd zoals EDP al schrijft dan komt het wel goed.
Heerlijk dat je weer met hout aan de gang kan gaan.
Groetjes, :).
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.