Zaagtafel voor beginner

Guido76

Actieve deelnemer
23 okt 2018
267
48
Zeewolde
Nee het zaagblad kantelt. Heb hem zelf ook en is echt een fijne onverwoestbare machine. Stofafzuiging is alleen wat minder :D


Je kunt het een en ander toch ook allemaal demonteren? Om zodoende het het wat makkelijker te kunnen vervoeren. Dan thuis weer opbouwen.
 

Pascal-X

Actieve deelnemer
16 feb 2020
55
1
Ik kan alleen zeggen, als iemand die zelf ook net is begonnen en de fout had gemaakt door goedkoop een zaagtafel te kopen, is probeer je budget wat groter te krijgen. Had zelf ook een Einhell tafel gekocht en eigenlijk al vanaf de eerste dag spijt ervan, toch wat kleine aanpassingen gemaakt maar vandaag een DeWalt besteld want ik word gek van dat goedkoop ding. Ohh en de Einhell is misschien net een week oud 😅
 

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.590
540
Steenbergen, Noord Brabant
Als de ruimte in je werkplaats beperkt is, is het verstandiger om met invalzaag en liniaal te beginnen. Een korte liniaal, voor afkortwerk, een langere voor schulpen en plaatmateriaal. Een zaagtafel is een handig ding, maar neemt vloeroppervlak in. Het grote voordeel is dat je niet een heel groot budget nodig hebt. En je hebt een stuk gereedschap wat altijd z’n waarde houd ( daarmee bedoel ik: is ook bij klussen buiten je werkplaats te gebruiken. Naast m’n grote zaagtafel heb ik nog steeds een 2e hands festool invalzaag met linialen. Die gebruik ik nu voornamelijk om groot plaatmateriaal op te delen. En als ik in huis moet klussen.
succes met je keuze!
 

Jeroen_zaagt

Nieuw lid
17 mrt 2020
13
0
Ik kan alleen zeggen, als iemand die zelf ook net is begonnen en de fout had gemaakt door goedkoop een zaagtafel te kopen, is probeer je budget wat groter te krijgen. Had zelf ook een Einhell tafel gekocht en eigenlijk al vanaf de eerste dag spijt ervan, toch wat kleine aanpassingen gemaakt maar vandaag een DeWalt besteld want ik word gek van dat goedkoop ding. Ohh en de Einhell is misschien net een week oud 

Interessant!
Wat voor Einhell (ghehe) ben je mee begonnen? En wat voor DeWalt heb je nu besteld?

Zoals ik het nu zie heb ik 3 opties:

1. Beginnen met een goedkope (de Ferm TSM1033 bijv) en zeer waarschijnlijk snel tegen beperkingen, frustraties en onhandigheden aanlopen. Ook waarschijnlijk dat als ik het doorzet deze goedkoop duurkoop gaat worden.

2. Een duurdere en dus betere tafel kopen. Ik ben erg benieuwd naar jullie meningen hierover. Wat is een ondergrens om een beetje fatsoenlijk te kunnen werken? Is de Bosch GTS 635-216 bijvoorbeeld goed genoeg?

3. Een tweedehands tafel kopen die ik waarschijnlijk wat moet opknappen (niet perse een probleem, ik ben handig met techniek)

Ik ben er ook echt nog niet uit welke optie het gaat worden.

//edit
Ik zie dat de Bosch GTS 10 XC weer op ibood staat voor 499,95
 
Laatst bewerkt:

blackarmor

Actieve deelnemer
6 mrt 2014
189
2
kapelle op den bos Belgie
EdP. daar kan ik me alleen bij aansluiten . tenzij je een grote paneelzaag hebt ga je die inval toch nog nodig hebben om plaatmateriaal te zagen en vermits je dingen wil maken voor de werkplek ga je normaal zoizo op plaatmateriaal uitkomen . je kan dan nog altijd een werkbankje type mft maken en/of de zaag onder het werkblad monteren . als je de plaats hebt en een beetje kennis van mechaniek en electro zou ik niet twijfelen tussen de startrite voor 200 of een budget werfzaag met een blikken bovenkant, zwakke motor, half geslepen spindle's , etc .
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.919
2.536
Als je iets als een startrite gebruikt koopt, stap je voor het zelfde geld in een totaal ander deel van de markt. En een bijkomend voordeel is , dat je bij verkoop later je geld weer terug krijgt.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.919
2.536
Waarom moet je dingen voor je werkplaats van plaatmateriaal maken? En op een startrite kan je prima plaatmateriaal zagen. Je hebt alleen genoeg ruimte om de zaag heen nodig. Een lange balk met twee pootjes en een hand vol wieltjes van de action, zorgen voor het roltafel effect en een uitvoertafel achter de zaag, die je neer kan klappen als je hem niet nodig hebt, maak je ook simpel van wat balkjes en een plaatje 12mm betonplex. Paar scharnieren er aan naar je machine en je hebt weer extra aflegplek gecreeerd om zooi op te stapelen. Crosssled maken voor het afkortwerk en je hoort bij de gelukkige groep hobbybobbers met een" echte" zaag. En ik weet dat er hier een hoop mensen zijn met een bosch of dewalt zaagtafel en zich daar prima mee vermaken, maar ik heb zo het vermoeden, dat ze die als ze de ruimte en of budget hadden gehad, toch wel zouden willen ruilen.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.919
2.536
Krachtstroom is niet zo noodzakelijk. Je kan makkelijk een 220 motor van bv 2 pk plaatsen.
 

blackarmor

Actieve deelnemer
6 mrt 2014
189
2
kapelle op den bos Belgie
chevy voor mijn part maak je dat uit het mooiste kwartiers gezaagd eik dat je kan vinden :) . maar ik denk dat de meesten eerder naar multiplex gaan neigen . en je kan dat idd verzagen op de startrite . maar heb je al eens in je eentje in een eigenlijk veel te kleine werkruimte een volle plaat van 25 dik op een zaagtafel verzaagt ? ik wel en een week later had ik een invalzaag ( had een k26 staan en op die moment ook nog een erika 85 ) . een oplossing is natuurlijk als je groot materiaal gaat verzagen je nog kan in repen zagen bij de houthandel . en er staat toch ook bij dat ik voor die prijs niet zou twijfelen voor die startrite te gaan . maar al verhuis ik naar een appartement die ts55 hou ik bij :) en die makita's zijn wel mooi gedaan (en mooie waar voor dat geld
 

blackarmor

Actieve deelnemer
6 mrt 2014
189
2
kapelle op den bos Belgie
ivm met de krachtstroom kan je vrij goedkoop een frequentie regelaar plaatsen .
en de goedkoopste daarin zijn eigenlijk de 3 fase in 3 fase uit die bijna niemand wil . als je het dubbel van de capaciteit van de motor neemt kunnen de meeste ervan ook met monofase in werken . dus voor een 2.2kw motor neem je een 5kw invertor wel opletten dat je een neemt die 220v neemt en geen 400 .
 

city17

Actieve deelnemer
15 apr 2018
298
18
Groningen
Misschien is het wel handig om het advies een beetje toegespitst te houden op de vraag van de topic starter. Een Startrite kan een hele mooie zaag zijn voor een goeie prijs, en je kunt inderdaad krachtstroom aanleggen of de motor vervangen, de zaag opknappen etc. Maar dat lijkt me allemaal te veel werk en moeite voor iemand die zijn eerste zaagtafel wil kopen en nog niet eens zeker weet of het wel helemaal iets voor hem is. (Tenzij @Jeroen_zaagt al ervaring heeft met soortgelijke project en het leuk vind om aan zoiets te beginnen natuurlijk)
 

Pascal-X

Actieve deelnemer
16 feb 2020
55
1
Interessant!
Wat voor Einhell (ghehe) ben je mee begonnen? En wat voor DeWalt heb je nu besteld?

Zoals ik het nu zie heb ik 3 opties:

1. Beginnen met een goedkope (de Ferm TSM1033 bijv) en zeer waarschijnlijk snel tegen beperkingen, frustraties en onhandigheden aanlopen. Ook waarschijnlijk dat als ik het doorzet deze goedkoop duurkoop gaat worden.

2. Een duurdere en dus betere tafel kopen. Ik ben erg benieuwd naar jullie meningen hierover. Wat is een ondergrens om een beetje fatsoenlijk te kunnen werken? Is de Bosch GTS 635-216 bijvoorbeeld goed genoeg?

3. Een tweedehands tafel kopen die ik waarschijnlijk wat moet opknappen (niet perse een probleem, ik ben handig met techniek)

Ik ben er ook echt nog niet uit welke optie het gaat worden.

//edit
Ik zie dat de Bosch GTS 10 XC weer op ibood staat voor 499,95

Ik ben begonnen met een Einhell van €100 en dat was echt 10x niks! Nu heb ik zelf ook bijna geen ruimte voor een fatsoenlijke werkplaats en heb daardoor ook maar een werkbank van 1500x500. Daar ga ik nu de DeWalt dwe7485 in vermaken en de tafel 100 uitbreiden naar 600. Ik heb de DeWalt gekozen omdat die mooi klein is en de directe vervanger voor de dwe745 welke door vele gebruikt wordt.
Wilde eigenlijk de dwe7492 bestellen maar op het laatste moment toch de kleinere broertje gekozen. De dwe7492 en de Bosch gts 10 j waren mijn eigenlijke keuze maar die zijn voor mijn plaats nog "groot". Als ik ook maar iets meer ruimte had zou ik 100% voor 1 van deze 2 zijn gegaan. Ik zou zeker niet "minder" dan de dwe7485 kiezen.
Als ik jou was zou ik persoonlijk je budget opschroeven als je nog moet gaan leren.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.919
2.536
Black armor Mijn vergelijkbare wadkin staat in een pakhuis van 2,4 meter breed. Ik geef dus advies uit mijn eigen ervaring. Mensen geven op een forum hun zienswijze. De topicstarter zal zijn eigen keuze maken, daar hij de enige is die een compleet beeld heeft van zijn situatie. Het maakt mij echt niet uit of hij wat kan met mijn schrijfsel. Ik geef wat mogelijkheden waar iemand misschien iets aan heeft. Net zoals alle andere mensen die reageren. Je weet wat ze zeggen over opinions.
 

CSK

Actieve deelnemer
30 jan 2013
602
57
Provincie Zeeland
Ik heb wel eens een Harwi 50s gekocht voor een kleine €100,-. Nog wat opgeknapt en wat verbeteringen aangebracht. Een prima zaag aan gehad! Het is een bouwzaag, maar wel één van degelijk kwaliteit. Zo was het zaagblad absoluut slingervrij en zat er een heel degelijke geleider op. Zo iets dergelijks kan je ook nog overwegen...
 

nyckle

Actieve deelnemer
21 mei 2010
359
27
Ik heb een tip. Ga niet voor een goedkoop ding. Dat wordt een en al ergernis.
Zelf ben ik erin getrapt, door een bosch pst 10 te kopen. Na 15 meter zagen zie het ding: "neem de handzaag maar".

Gelukkig nog wat geld in een oude sok en heb de GTS 10 XC zaagtafel kunnen kopen.
Dan zie je meteen het verschil.
 

Jeroen_zaagt

Nieuw lid
17 mrt 2020
13
0
Ik zie nu twee mogeljkheden voor me.
1. Ik koop een tweedehandse (bijv die Makita, die is wbt formaat in mijn garage ook goed te doen)
2. Ik geef er meer geld aan uit en koop een fatsoenlijke (bijv de GTS 10 XC nu op ibood)

Bedankt voor alle reacties! Er is mij een hoop duidelijker geworden.
 

Pascal-X

Actieve deelnemer
16 feb 2020
55
1
Ik ben zo blij als een kind in een snoepwinkel met mijn DeWalt vergeleken met de Einhell. Wijze les dat goedkoop, duurkoop is want het geld voor de Einhell had ik mooie zaagbladen voor kunnen kopen.
Als je de ruimte hebt zou ik zeker kijken naar de dwe7492(wilde ik eigenlijk maar is voor mij te groot hier) of de gts 10 j/xc. Dat er op iBood de xc voor een mooie prijs wordt aangeboden zou voor mij gedane zaak zijn aangezien deze verkoper toch goed wordt beoordeeld door vele hier. Maar zoals al door sommige hier aangekaart, wij kunnen alleen onze ervaringen delen en de keuze ligt bij jou want je kan gelukkig en soms ongelukkig uit veel kiezen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.