Zaagtafel voor beginner

Jeroen_zaagt

Nieuw lid
17 mrt 2020
13
0
Beste Woodworkers, ik ben op zoek naar een zaagtafel om mee te beginnen. Mijn budget is ongeveer 200-250 euro, ik snap dat dit niet veel is voor een zaagtafel. Maar ik ben op dit moment niet bereid er meer geld aan uit te geven. Ook in verband met een verhuizing (waar ik ook de zaagtafel weer zal gebruiken). Het is een nieuwe hobby (waar ik erg veel zin in heb!) en als deze bevalt zal ik in de toekomst uitbreiden met meer gereedschap.

Ik kan normaal met goed onderzoek op internet voor allerlei dingen er wel uitkomen, maar merk dat dit met de zaagtafel toch niet echt lukt. In dit budget zie ik een aantal dingen in reviews en specificaties. Onder andere dat apparaten in deze prijscategorie eigenlijk nooit heel precies zijn en je hier dus nog wat aan moet doen. Met dat gegeven ben ik dus naar andere dingen aan het kijken, zoals zaaghoogte, vermogen, afzuiging, etc.

Na reviews e/d te hebben gelezen lijkt me in deze categorie tot nu toe de beste keuze de Scheppach hs100s https://www.bol.com/nl/p/scheppach-hs100s-zaagtafel-2000-w-o-250-mm-met-onderstel/9200000063831599/


Dus, concreet een aantal vragen:
1. Wat raden jullie aan in deze prijscategorie?(max 200-250)
2. Waar moet ik op letten bij de aanschaf?
3. Raden jullie de Scheppach hs100s aan en zo ja, tips om hem accuraat te maken?

Alvast hartelijk dank voor alle hulp!
 

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
867
183
Welkom. Mijn advies zou zijn: verder sparen en/of tweedehands. De kans dat je in dit budget echt een redelijke nieuwe zaagtafel vind is nihil.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Je zou kunnen kijken naar een oude inca zaagtafel. (staan er nu 2 op mp)Zijn meestal nog in goede conditie. Maar makkelijk zal het niet worden. Je kan als je het meeste plaatmateriaal zaagt een invalzaag met geleiderail nemen. Zelfs die van de Lidl is bij enkele forumleden in gebruik. Als je er dan nog een mft tafel bij maakt kom je met je budget nog in de buurt ook. Er zijn talloze filmpjes op youtube. Zoek op mft diy, bij ujk ( ik dacht dat dit van peter sellers was). Hier staat veel uit gelegd. Hooked on wood (forumlid) heeft een hele mooie tafel gemaakt (wel ietsje buiten budget)
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.955
797
Omgeving Leiden
Je zou ook eens naar de ferm tsm1033 kunnen kijken. Ik heb daar geen ervaring mee en ook niet met de scheppach,maar mij lijkt de ferm fatsoenlijke tafel bladen te hebben terwijl scheppach gevouwen blik gebruikt.

Ik weet alleen niet wat voor kunsten je bij de ferm uit moet halen om je zaagblad te wisselen, daar zou ik wel goed naar kijken.

Waar moet je op letten:
- dat de sleuven in je tafelblad parallel lopen
- dat je het zaagblad parallel aan die sleuven kan stellen
- dat je zaagblad inderdaad op 45 graden kan en niet op bijvoorbeeld maar max 44.5
- dat je tafelblad vlak is
- dat er geen speling op je zaagblad zit
- dat je het zaagblad goed vast kan zetten zowel de hoogte als de scheefstand

En dan natuurlijk een zaagslede maken, maar dat had je vast zelf al uitgevogeld.
 

Jeroen_zaagt

Nieuw lid
17 mrt 2020
13
0
Welkom. Mijn advies zou zijn: verder sparen en/of tweedehands. De kans dat je in dit budget echt een redelijke nieuwe zaagtafel vind is nihil.

Bedankt voor je reactie! Wat voor een tweedehands zou je aanraden?

Je zou kunnen kijken naar een oude inca zaagtafel. (staan er nu 2 op mp)Zijn meestal nog in goede conditie. Maar makkelijk zal het niet worden. Je kan als je het meeste plaatmateriaal zaagt een invalzaag met geleiderail nemen. Zelfs die van de Lidl is bij enkele forumleden in gebruik. Als je er dan nog een mft tafel bij maakt kom je met je budget nog in de buurt ook. Er zijn talloze filmpjes op youtube. Zoek op mft diy, bij ujk ( ik dacht dat dit van peter sellers was). Hier staat veel uit gelegd. Hooked on wood (forumlid) heeft een hele mooie tafel gemaakt (wel ietsje buiten budget)

Ik wil beginnen met kleine projecten, om vooral mijn werkplek goed in te richten. Maar wel opwerken naar grotere dingen als een bankje, spiegel, etc. Ik lees (en zie) overal dat een zaagtafel toch wel een essentieel/basis gereedschap is voor houtbewerking. Is het dan handig om een invalzaag met geleiderail te kopen?

De Inca bedoel je de Inca Major mee?


Je zou ook eens naar de ferm tsm1033 kunnen kijken. Ik heb daar geen ervaring mee en ook niet met de scheppach,maar mij lijkt de ferm fatsoenlijke tafel bladen te hebben terwijl scheppach gevouwen blik gebruikt.

Ik weet alleen niet wat voor kunsten je bij de ferm uit moet halen om je zaagblad te wisselen, daar zou ik wel goed naar kijken.

Waar moet je op letten:
- dat de sleuven in je tafelblad parallel lopen
- dat je het zaagblad parallel aan die sleuven kan stellen
- dat je zaagblad inderdaad op 45 graden kan en niet op bijvoorbeeld maar max 44.5
- dat je tafelblad vlak is
- dat er geen speling op je zaagblad zit
- dat je het zaagblad goed vast kan zetten zowel de hoogte als de scheefstand

En dan natuurlijk een zaagslede maken, maar dat had je vast zelf al uitgevogeld.

Super bedankt voor de tips!
De Ferm lijkt wel een betere optie met de inzichten die je geeft.
Yes, een zaagslede maken klinkt als een goed plan, lijkt me ook leuk om te doen!
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Er zijn 2 inca's een kleine en een grotere. De grotere heeft een blad van 250mm de kleinere weet ik niet precies maar deze zaagt ongeveer 45mm. Bedenk bij deze zagen wel dat je het werkblad omhoog of omlaag draait, en niet het zaagblad zoals bij de nieuwe zagen. Ik wil mijn invalzaag voor geen goud missen. Ik kwam altijd heel makkelijk aan gereedschap en had dus makkelijk praten. (eigen ijzerwaren en gereedschapszaak) Wil je een plaat zagen dan gaat dat niet goed op een klein tafelzaagje. Wel met een geleiderail en invalzaag. Er zijn trouwens ook oplossingen om hetzelfde te doen met een gewone handcirkelzaag.
 

't Wolt

Actieve deelnemer
2 dec 2018
269
13
Amersfoort
www.twolt.nl
Voor 250 euro zou ik er gewoon niet aan beginnen. Wat je daarvoor kan kopen is troep die je na een jaar zo zat bent dat je weer iets nieuws wil, getuige een ander draadje dat hier momenteel loopt. Ik zou dat van een Ferm persoonlijk ook verwachten. Zonde van de productie, en van je geld, toch? Voor nieuwe machines moet je toch minimaal aan 500-600 euro denken voor een DeWalt of Bosch blauw. Daar heb je dan ook veel langer plezier van, zodat zo'n machine je uiteindelijk per jaar veel minder kost.

Een tweedehands Inca is waarschijnlijk het beste idee met een beperkt budget. Het zijn hele degelijke machines, lees ik steeds opnieuw (geen persoonlijke ervaring). Ik denk niet dat 250 euro genoeg gaat zijn, maar wie weet heb je geluk. Over de twee modellen kan ik weinig vertellen, maar die info kan je vast online vinden.
 

city17

Actieve deelnemer
15 apr 2018
298
18
Groningen
Als je je budget iets zou kunnen oprekken kun je kijken naar de nieuwe Bosch GTS 635-216 (~350 euro op Amazon). Dat is denk ik de goedkoopste behoorlijk goede zaagtafel die er op dit moment is.
 
Laatst bewerkt:

tuoh

Oud hout
Als beginnend houtbewerker maakt het type, of merk van een machine niet veel uit.
Fouten gaan er toch gemaakt worden, ook op een dure machine.
In de gekozen prijsklasse zijn er geen goede machines, dus koop dat spul wat je zelf aanspreekt en leer het ontdekken.
Ga je vanzelf na een tijdje de nodige aanpassingen uitvoeren om het ding wat gebruiksvriendelijker te (proberen) maken.
Het is een prima leerschool naar de toekomst toe, dan ga je zelf weten waar je naar moet kijken bij een volgende aankoop.

Zo ga je zeker ontdekken dat "goedkoop is duurkoop" nog altijd opgaat:p
Maar niks houd je tegen om dat zelf te onderzoeken.
 

rmenkveld

Post veel
7 mrt 2015
1.691
99
Utrecht
Als beginnend houtbewerker maakt het type, of merk van een machine niet veel uit.
Fouten gaan er toch gemaakt worden, ook op een dure machine.
In de gekozen prijsklasse zijn er geen goede machines, dus koop dat spul wat je zelf aanspreekt en leer het ontdekken.
Ga je vanzelf na een tijdje de nodige aanpassingen uitvoeren om het ding wat gebruiksvriendelijker te (proberen) maken.
Het is een prima leerschool naar de toekomst toe, dan ga je zelf weten waar je naar moet kijken bij een volgende aankoop.

Zo ga je zeker ontdekken dat "goedkoop is duurkoop" nog altijd opgaat:p
Maar niks houd je tegen om dat zelf te onderzoeken.

Ik kan me hier wel redelijk in vinden André. Het is inderdaad geen ideaal budget, maar voor een beginnend houtbewerker ook geen halszaak om het beste van het beste te hebben.
Je machines leren begrijpen is ook een belangrijk onderdeel.
Met een klein budget is alleen handwerk overigens ook een optie... Een handzaag is/kan vele malen goedkoper...
 

Zky

Actieve deelnemer
8 feb 2016
327
33
Vorden
www.LuxeHout.nl
Mocht je handig zijn met het repareren van machines (en er tijd voor hebben) is de volgende advertentie op MP misschien ook een optie:

Startrite tilt arbor

Dan heb je voor een heel klein bedrag een hele leuke zaagtafel.
Het is natuurlijk wel de vraag wat er nodig is om hem weer draaiende te krijgen.

Geen relatie met de verkoper trouwens.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.913
2.535
Staat nog een andere startrite op mp voor 250. Is op krachtstroom. Even een oude elektra beckum bouwzaag op 220 er bij zoeken voor 3 tientjes. Dan heb je een goede motor en bijbehorende schakelaar. Beetje knutselen en je kan de rest van je leven vooruit.
 

Jeroen_zaagt

Nieuw lid
17 mrt 2020
13
0
Voor 250 euro zou ik er gewoon niet aan beginnen. Wat je daarvoor kan kopen is troep die je na een jaar zo zat bent dat je weer iets nieuws wil, getuige een ander draadje dat hier momenteel loopt. Ik zou dat van een Ferm persoonlijk ook verwachten. Zonde van de productie, en van je geld, toch? Voor nieuwe machines moet je toch minimaal aan 500-600 euro denken voor een DeWalt of Bosch blauw. Daar heb je dan ook veel langer plezier van, zodat zo'n machine je uiteindelijk per jaar veel minder kost.

Een tweedehands Inca is waarschijnlijk het beste idee met een beperkt budget. Het zijn hele degelijke machines, lees ik steeds opnieuw (geen persoonlijke ervaring). Ik denk niet dat 250 euro genoeg gaat zijn, maar wie weet heb je geluk. Over de twee modellen kan ik weinig vertellen, maar die info kan je vast online vinden.

Helder! Deze indruk krijg ik door wat ik hier lees.

Wat zouden jullie met minimaal budget aanraden? De Bosch Professional GTS 635-216 die City17 aanraadt zie ik op Amazon.nl voor 350 (overigens vind ik alleen de 216 niet de 215).

Dank voor jullie reacties erg leerzaam!
 
Laatst bewerkt:

Guido76

Actieve deelnemer
23 okt 2018
267
48
Zeewolde
Mocht je handig zijn met het repareren van machines (en er tijd voor hebben) is de volgende advertentie op MP misschien ook een optie:

Startrite tilt arbor

Dan heb je voor een heel klein bedrag een hele leuke zaagtafel.
Het is natuurlijk wel de vraag wat er nodig is om hem weer draaiende te krijgen.

Geen relatie met de verkoper trouwens.

Dit is best een mooie machine. Maar is dit zo'n zaag waarbij de tafel kantelt of het zaagblad?
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.402
295
omgeving Rotterdam
Gkt 55gce

De grootste frustratie waar je bij goedkoop spul tegen aan loopt is dat het niet recht / haaks is en dan krijg je het ook nooit mooi in elkaar. Dat gaat je gewoon irriteren na verloop van tijd.

Voor dat geld van de kleinere BOSCH kun je ook een invalzaag met liniaal kopen. Dat zou ik persoonlijk doen, eerst invalzaag en daarna tafelzaag.


Ik heb net een nieuwe BOSCH afkortzaag en BOSCH invalzaag gekregen en de GTS10 staat in backorder zonder levertijd, maar ik overweeg in overleg met de leverancier de levering af te blazen. Met een FSN1600 en FSN 1100 zou ik eigenlijk het meeste moeten kunnen zagen.
Ik heb de spullen voor in de garage met een GKS190 en zelf gemaakte liniaal gezaagd en dat past allemaal.
 

Jeroen_zaagt

Nieuw lid
17 mrt 2020
13
0
Nee het zaagblad kantelt. Heb hem zelf ook en is echt een fijne onverwoestbare machine. Stofafzuiging is alleen wat minder :D

Kunnen de zijkanten ingeklapt worden? Want de garage in mijn (nieuwe) huis waar ik mijn werkruimte van maak is niet supergroot
 

Jeroen_zaagt

Nieuw lid
17 mrt 2020
13
0
Ik kan me hier wel redelijk in vinden André. Het is inderdaad geen ideaal budget, maar voor een beginnend houtbewerker ook geen halszaak om het beste van het beste te hebben.
Je machines leren begrijpen is ook een belangrijk onderdeel.
Met een klein budget is alleen handwerk overigens ook een optie... Een handzaag is/kan vele malen goedkoper...

Bedankt voor het advies Tuoh (Andre) en Ruben!
Ik overweeg inderdaad om te beginnen de ferm aan te schaffen, kijken hoe leuk ik het vind en met de tijd als ik echt tegen grenzen aanloop iets beters te kopen. Ik vind het op het moment een te grote investering in iets waarvan ik niet weet of ik het echt leuk vind.
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
Het eerst wat in mij opkomt is, waarom wil je een zaagtafel?
Als je daarvoor goede redenen heb kun je met dat budget misschien ook overdenken om zelf de zaagtafel te maken, bv zo:

https://www.youtube.com/watch?v=TjN37QWWB_o

Een handcirkelzaag met een spouw mes is dan een vereiste maar die zijn bijna niet meer nieuw te krijgen, maar de Makita 5704 RK met een spouw mes nog wel. Ik zelf gebruik ook de Bosch GKS 66 CE onder mijn tafel zoals in het youtube filmpje.

zaagtafel.jpg

Ik had deze tafel al dus was het voor mij wat makkelijker, maar voordat het echt goed afgesteld stond waren we een paar weken verder, maar kon toen wel goed en zuiver zagen. Ik kan de zaag verwisselen met een boven-frees en heb dan een freestafel.
Mvg, :).
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.