Afzuigmotor - plaatsing

HoutHans

Actieve deelnemer
1 mei 2012
450
20
Beste Forummers,

Is een manier om uit te vinden hoe een afzuigmotor ingebouwd moet worden? Dat wil zeggen: ik heb een motor met een flinke impeller eraan en die zou ik het liefst horizontaal monteren, zodat ik geen haakse bocht hoe te hebben vanaf de bovenkant van mijn cycloon naar de impeller toe. Maar nu weet ik niet of dat kan met de lagering van het ding? Is daar iets zinnigs over te zeggen aan de hand van het typeplaatje oid? De behuizing is in ieder geval stevig en stijf genoeg om dit toe te staan.

alvast heel erg bedankt voor alle inzichten.

Groeten en blijf gezond,
Hans
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.975
804
Omgeving Leiden
Hoi Hans,

Ik heb geen wetenschappelijke onderbouwing, maar ik heb wel een kleine HBM 50 afzuiger al jaren zo hangen, dat de impeller in het horizontale vlak draait.
Geen problemen mee.
Ook zie ik wel op internet dat mensen met grotere afzuigers dat ook doen. Precies om de redën die je noemt.

Thomas
 

HoutHans

Actieve deelnemer
1 mei 2012
450
20
Moi Thomas en Karangetang,

Dank voor deze aanwijzingen en ik had het andere topic inderdaad al gezien, maar dat gaat - zoals ik het zie - meer over de cycloon dan over de motor en de plaatsing daarvan. Ik ga het gewoon proberen om het ding horizontaal te plaatsen, inderdaad zoals op de foto. Mijn boerengevoel zegt me dat de lagering dan uiteindelijk minder belast wordt.

Groeten,
Hans
 

karangetang

Actieve deelnemer
17 mrt 2015
328
3
Zeist
Soms zit je boeren gevoel ernaast :)
voor het lager maakt het niks uit als het maar stil hangt en je waaier goed is uit gebalanceerd .

1 een waaier in onbalans zorgt voor grote krachten op je lager.
2 slechte montage en een bewegend huis zocht voor gyrospcopisch krachten die je lager vermorzelen.

vraag:

waarom hang je er geen cycloon onder ?
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.619
1.138
Fryslân
Ik heb mijn motor al een kleine 2 jaar zo hangen als op de foto, en hij draait tot nu toe zonder problemen. Als ik op tijd ben a.s. vrijdag, dan laat ik je het zien. ;)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.