schroefboormachine moeite met schroeven van 100 mm

willemse

Actieve deelnemer
16 nov 2019
33
0
het vast te schroeven object daar moet de schroef door heen vallen, dus geen weerstand het object waar het tegen aan moet kan waarschijnlijk zonder voorboren vast geschroeft worden.
Wim
 

Piet Groeneweg

Actieve deelnemer
13 mei 2013
612
10
H'meer
Mijn oude vriend Willy van Lieshout uit Oerle, een hele oude aannemer (Hij is helaas 15 jaar geleden al op 67 jarige leeftijd overleden) liet mij zien dat hij een schroef eerst door zijn haar haalde.
Dat was al genoeg.
Maar alle gekheid op een stokje....
Voorboren met minimaal de kerndiameter! In hardhout doe ik zelfs meer. Want daar moet je meestal nog RVS gebruiken ook. In bankirai bijvoorbeeld "rot" een stalen schroef zo weg.

Dat kan ik me voorstellen, waarschijnlijk erg vet haar van de brylcreem die erin gesmeerd was ;)
 

Wim1965

Actieve deelnemer
23 apr 2017
311
51
Dalfsen.
Het zelfde foefje paste de leraar meubelstoffering toe met de kromme naald als er 2 stukken leer handmatig aan elkaar genaaid moesten worden. Door het van nature in het haar aanwezige haarvet ging de naald met minder weerstand door het leer.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.726
707
Enschede, Twente
Het zelfde foefje paste de leraar meubelstoffering toe met de kromme naald als er 2 stukken leer handmatig aan elkaar genaaid moesten worden. Door het van nature in het haar aanwezige haarvet ging de naald met minder weerstand door het leer.

En horlogemakers gebruiken het van nature op de neus aanwezige om de asjes van klokwerken te smeren…
 

MaartenS

Post veel
29 jul 2012
1.031
65
Omgeving Amersfoort
Mn schroefboormachine van Dual Power heeft een draaikracht van max 50 NM wat volgens mij niet slecht is. Maar bij het indraaien van torx schroeven van 100 mm in tropisch tunhout kost het erg veel moeite om de schroef er helemaal erin te krijgen. Ligt dit nu aan mn schroefboor? Zijn hier oplossingen voor?

DUal Power? dat is toch van het merk PowerPlus? grote kans dat ie die 50Nm niet eens haalt hoor.

ik zou iets groter voorboren, gewoon even proberen met 0,5mm omhoog in boortje. Ik boor zelf voor met een metaalboortje, vind ik zelf wat prettiger werken in hardhout.

Wel wat vaker even terughalen want de boort loopt sneller vol, aangezien hardhout nogal wil plakken en de verspaning ff anders is dan met een houtboor.

daarnaast kun je je schroef in de vaseline dopen, of boorkopvet, schoensmeer, zeepsop.......

Pas in elk geval op dat je niet teveel Nm op je schroef zet, voor je het weet breekt 'ie, zeker als je RVS gebruikt is die kans behoorlijk aanwezig.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.584
2.502
Gaanderen

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.