schroefboormachine moeite met schroeven van 100 mm

zoldercircuit

Actieve deelnemer
7 mrt 2019
74
1
Mn schroefboormachine van Dual Power heeft een draaikracht van max 50 NM wat volgens mij niet slecht is. Maar bij het indraaien van torx schroeven van 100 mm in tropisch tunhout kost het erg veel moeite om de schroef er helemaal erin te krijgen. Ligt dit nu aan mn schroefboor? Zijn hier oplossingen voor?
 

zoldercircuit

Actieve deelnemer
7 mrt 2019
74
1
Iemand ervaring met Waxilit?

- - - Updated - - -

Als je te groot voorboort zit de schroef dan weer niet goed vast.
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Vaseline, ( kogellager)vet, boter, of kaarsvet werkt ook prima.
Voorboren met de kerndikte van de schroef.
Gebruik je een slagschroevendraaier?
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.042
2.578
In de erg dichte houtsoorten, zoals azobe, kan je voor een schroef van 6mm rustig 5,5 boren. Je hebt met een lange schroef dan nog steeds goede kans dat de schroef afbreekt. Je hoeft echt niet bang te zijn dat je hem dol draait.
 

Puff

Actieve deelnemer
30 apr 2018
380
71
Slagschroevendraaier doet het vaak wel in dit soort omstandigheden......

Ruimer voorboren en glijmiddel trouwens ook......het is net wat je voor handen hebt.
 

zoldercircuit

Actieve deelnemer
7 mrt 2019
74
1
Slagschroevendraaier doet het vaak wel in dit soort omstandigheden......

Ruimer voorboren en glijmiddel trouwens ook......het is net wat je voor handen hebt.
Welke slagschroevendraaier raden jullie aan? Desaltere of Makita zijn al serieus dure toestellen he
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Als je dezelfde accu's kan gebruiken als die van je schroefmachine dan is de prijs iets vriendelijker.
Maar is het een eenmalig project, het advies van de Haan opvolgen.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.655
2.535
Gaanderen
Als je voorboort is de uittrekwaarde een heel stuk hoger. 40 tot 60 procent. Zet je teveel kracht op de schroef kan die ook afbreken. Bij het koppel, dus de nm, heb je een hard koppel en een zacht koppel. Meestal wordt alleen hard koppel vermeld. Die is voor metaal. Het zacht koppel is voor hout. Het merk ken ik niet.
 

Puff

Actieve deelnemer
30 apr 2018
380
71
Ja welk merk hangt een beetje af van de keuze die je voor je battery platform hebt gemaakt......als je die al hebt gemaakt.

Ik heb alles van Milwaukee......heb 4 a 5 accu's en koop al m'n apparaten tool only......
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.975
804
Omgeving Leiden
Een andere body erbij van dual power is ook een optie. Bij toolstation 64 euro voor de slagschroevendraaier. Daar kan je erbijna geen voor huren.
Doorboren met je toch; kan je dan mooi je gewone accuboormachine voor gebruiken.
 

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.373
830
69
Veldhoven
Mijn oude vriend Willy van Lieshout uit Oerle, een hele oude aannemer (Hij is helaas 15 jaar geleden al op 67 jarige leeftijd overleden) liet mij zien dat hij een schroef eerst door zijn haar haalde.
Dat was al genoeg.
Maar alle gekheid op een stokje....
Voorboren met minimaal de kerndiameter! In hardhout doe ik zelfs meer. Want daar moet je meestal nog RVS gebruiken ook. In bankirai bijvoorbeeld "rot" een stalen schroef zo weg.
 

zoldercircuit

Actieve deelnemer
7 mrt 2019
74
1
Een andere body erbij van dual power is ook een optie. Bij toolstation 64 euro voor de slagschroevendraaier. Daar kan je erbijna geen voor huren.
Doorboren met je toch; kan je dan mooi je gewone accuboormachine voor gebruiken.

Dat is een goed idee, want ik heb al 4 baterijen van dual power. Bij Hubo is hij zelfs nog goedkoper. Ik heb ook RVS schroeven. Komt wel goed nu.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.