beschadiging massief houten vloer

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.403
296
omgeving Rotterdam
IMG_9323.jpg

In mijn huis heb ik een mooie, witte, massief houten vloer liggen en deze moet nu wel een keer opnieuw in de olie gezet worden. De vloer is geolied me aquamarijn, op lijnzaadbasis en dat wil ik er ook weer op smeren, misschien gelijk twee lagen in plaats van een enkele laag.

Nu ben ik op een paar plaatsen lelijke beschadigingen zoals deze tegen gekomen en vraag met af hoe deze het best te repareren zijn.
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.736
398
Lijkt me op het eerste zicht geen beschadiging, maar simpelweg weggelopen/gepoetste afwerkingslaag?
 

Joop van M

Actieve deelnemer
22 apr 2017
366
32
Geldrop
Heeft je hout misschien een oppervlakte behandeling ondergegaan zodat deze een witte uiterlijk heeft gekregen? De beschadigde stukken direct met lijnzaadbasis behandelen zal donkerder zo niet geler verkleuren.

Als ik de houten vloer moest oliën, en het is al ooit geolied geweest, dan zou ik maar 1x behandelen. De kans is groot dat hout al deels is verzadigd met olie. Dun aanbrengen en op plaatsen waar het snel intrekt meteen opnieuw dun aanbrengen. Mits geen wax of soortgelijk op ligt, dan trekt de olie niet goed in.
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.403
296
omgeving Rotterdam
De vloer is zoals gezegd met Aquamarijn behandeld in een witte kleur, zeg maar white wash.
De vorige eigenaar heeft de spullen heel netjes overgedragen waardoor ik van kleur en fabirkant van de olie heel zeker ben. De beschadiging gaat iets van een millimeter diep, alsof de bovenste laag heeft losgelaten.
De beschadiging was tot nu toe afgedekt waardoor ik hem niet kon zien.
 

MerkiMac

Actieve deelnemer
28 sep 2012
256
31
Zandvoort
www.markdemaker.nl
In dat geval zou ik die stukjes schuren zodat het allemaal glad is, ook al krijg je dan een soort dipjes in je vloer. Daar een beetje nieuwe aquamarijn op zoals de vorige bewoner de vloer heeft behandeld en dan zie je er als het goed is weinig tot niets meer van.
 

EvdL

Actieve deelnemer
14 sep 2011
224
24
Eemnes
Als het ingedeukt is kan je het nat maken en dan met een strijkbout op een vochtige doek de deuk eruit strijken. Ik had een schilder die de muren zou schilderen die dacht dat hij de piano wel even weg kon trekken met als gevolg 4 strepen van 2,5 meter in mijn eiken parket. Hij stond mij al op te wachten toen ik thuis kwam om het slechte nieuws te vertellen. Heb toen met de strijkbout de strepen eruit gestreken en na 2 weken zag je er helemaal niks meer van.
 

Joop van M

Actieve deelnemer
22 apr 2017
366
32
Geldrop
Ik ken het merk Aquamarijn niet, heb even opgezocht en het lijkt er op dat een witte pigment aan de olie is toegevoegd. Volgens de site dien je zelf toe te voegen. Tenzij ik kant en klare blikken over het hoofd heb gezien. Voor de behandeling sluit ik me aan bij MerkiMac.

Komt Aquamarijn van de zelfde fabriek als Rigostep (Skylt)? Ze hebben namelijk dezelfde adressen.
 

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
Het komt allemaal van de Rigo verffabriek..... maar het is een merknaam dus je hebt nog wel wat nadere specificatie nodig zoals verf (Toplin) of olie (Royl of Corcol).
Ik koop mijn Rigo spullen altijd bij dullerenco.nl, ook altijd erg prettig advies.
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.403
296
omgeving Rotterdam
Het is de olie die ik moet hebben, eerst revol en nu Corcol dacht ik. ik heb ook het pigment gevonden om alles bij te kleuren.

Ik heb nog genoeg olie, dus ik ga schoonmaakspullen bestellen en dan volgende week aan de slag:) Bedankt voor het advies mbt schuren, soms ligt de oplossing voor de hand.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.