ecologisch verantwoorde verduurzaming

kodama

Actieve deelnemer
Ik ben op zoek naar natuurlijke verduurzaming voor dennehout.
Ik ben bekend met het gebruik van tung olie, lijn olie etc. Meer specikfiek ben ik op zoek naar een methode ter bescherming van óld hous borer´, de nederlandse naam ken ik niet. De wetenschappelijke naam is Hylotrupes bajulus.
In het verleden gebruikte ik reeds zelfgemaakte oplossingen op basis van boorzuur, ik vroeg me echter af of iemand bekend is met andere (traditionele) natuurlijke methodes ter bescherming tegen dit insect of voor algemene verduurzaming.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
888
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Ik denk dat de enige 'natuurlijke' methode om Hylotrupes (een boktor-soort) te bestrijden het gebruik van resistente houtsoorten is. Bestrijding is veelal met synthetische pyretroiden, vooral langwerkende. Misschien dat middelen op basis van natuurlijke pyretrum werken, maar zeker niet langdurig. Dus wel bestrijding, maar geen bescherming...
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
In Wallis in Zwitserland bijv. zijn veel oude huizen met een soort teer ingesmeerd van dennehars gemaakt. Die huizen staan er al een paar honderd jaar, dus ik neem aan dat het wel werkt. Er wordt en werd daar in de bouw vooral gebruik gemaakt van dennebomen en sparren. Ik heb het wel eens gezien op een site, het komt uit Zweden, maar ik weet niet meer hoe het heet.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
888
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Pine tar en swedish red oxide zijn niet hetzelfde. Teer werkt, maar is niet of nauwelijks 'duurzamer' dan 'gewone' bestrijdingsmiddelen-beetje afhankelijk van hoe je duurzaam precies definieert-teer sluit af maar is voornamelijk giftig.

'Swedish red oxide' is een 'verf' op basis van ijzeroxide -roest- waar veel zweedse houten huizen mee behandeld zijn/worden. Het beschermt met name tegen schimmel - houtrot. Dat was toeval. Het was oorspronkelijk afval van ijzer en koperertswinning. Een (apocrief?) verhaal wil dat het als huizenverf werd ingezet in antwoord op de vraag om een rode kleurstof voor huizen van een zweedse koning, die onder de indruk was van baksteen en rode dakpannen elders in Europa...
 

tuoh

Oud hout
henkverhaar zei:
Pine tar en swedish red oxide zijn niet hetzelfde. Teer werkt, maar is niet of nauwelijks 'duurzamer' dan 'gewone' bestrijdingsmiddelen-beetje afhankelijk van hoe je duurzaam precies definieert-teer sluit af maar is voornamelijk giftig.

'Swedish red oxide' is een 'verf' op basis van ijzeroxide -roest- waar veel zweedse houten huizen mee behandeld zijn/worden. Het beschermt met name tegen schimmel - houtrot. Dat was toeval. Het was oorspronkelijk afval van ijzer en koperertswinning. Een (apocrief?) verhaal wil dat het als huizenverf werd ingezet in antwoord op de vraag om een rode kleurstof voor huizen van een zweedse koning, die onder de indruk was van baksteen en rode dakpannen elders in Europa...

Over Pine tar, oftewel houtteer bestaan nogal wat misvattingen, oa. over de giftigheid van het product, men verwart het product nogal eens met koolteer, wat wel giftig is. Terwijl de toxiciteit van houtteer verwaarloosbaar is.
Houtteer is te verkrijgen bij de apotheker als medicijn :D Het product is door de EU ook van de lijst met schadelijke producten gehaald, men was een beetje te voortvarend geweest bij het opstellen van deze lijst, men zag het woordje "teer" en begon spontaan te flippen. Nu is houtteer ook geen bestrijdingsmiddel, maar een verduurzamingsproduct.

Houtteer en het aanverwante Harpuis worden nog regelmatig gebruikt bij het onderhoud van klassieke schepen. (boven de waterlijn) en de producten doen nog steeds hun werk naar behoren.
Houtteer heeft ook een heel karakteristieke geur, je raakt er verslaafd aan :D Maar schadelijk, NEEN.

Mvg,

André
 

Houthasses

Actieve deelnemer
22 okt 2010
589
1
www.youtube.com
tuoh zei:
Houtteer en het aanverwante Harpuis worden nog regelmatig gebruikt bij het onderhoud van klassieke schepen. (boven de waterlijn) en de producten doen nog steeds hun werk naar behoren.
Houtteer heeft ook een heel karakteristieke geur, je raakt er verslaafd aan :D Maar schadelijk, NEEN.

Mvg,

André

Hehe ik zie gelijk mijn foeterende pa voor me door de heissa van koperhoudende anti-foulings op de jachtwerf. :lol:
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
888
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Dat houtteer minder gevaarlijk is dan koolteer zal ik niet ontkennen, maar daarmee is het nog niet onschadelijk. En het werkt niet voor niks als verduurzamingsmiddel. Houtverduurzamingsmiddelen _zijn_ bestrijdingsmiddelen.

Met giftig bedoel ik dan ook niet dat het om een risicovol product zou gaan, maar wel dat het, net als alle andere bestrijdingsmiddelen, werkt doordat het de doelorganismen vergiftigt. Dat is informatie die relevant is als iemand naar 'ecologisch verantwoorde verduurzaming' vraagt.

In feite moet je je dus afvragen of 'ecologisch verantwoorde verduurzaming' dus misschien niet een contradictio is. Zelfs houtsoorten die van nature duurzaam zijn doen dat veelal doordat ze inhoudsstoffen bevatten die giftig zijn voor insecten of schimmels, of die voor insecten bijvoorbeeld 'vies' zijn.
 

kodama

Actieve deelnemer
De juiste houtsoort gebruiken is uiteraard de primaire keuze. Maar bij gebrek aan beter materiaal moet ik momenteel roeien met de riemen die ik heb. Hout teer zie ik uiteindelijk niet als een oplossing vermits ik niet graag heb dat de dieren hiermee in aanraking komen. Ik zal het materiaal gebruiken voor een geitenkot.
de zoektocht gaat dus nog even verder, maar mischien vind ik geen ideale oplossing, we zullen zien. alle tips zijn nog steeds welkom.
 

woodie

Actieve deelnemer
5 nov 2010
188
1
Ricinus communis, ofte castor olie, is tijdens studies effektief bevonden tegen termieten, de ergste houtvreters die er zijn. Alsook de extracten van witte datura, curcuma amada, asafoetida en cannabis sativa. Als je engels behoorlijk is kan je meer hierover lezen (termietenbestrijding), http://www.kadinst.hku.hk/sdconf10/Papers_PDF/p571.pdf

Tim-bor (sodium octoborate) is een andere mogelijkheid. http://www.targetpest.co.nz/borer-control.html. Blijkt vrij ecologisch verantwoord te zijn en niet schadelijk voor mens of dier, maar tijdens het behandelen todat het ingewerkt is, is het aangeraden om dieren uit de buurt te houden. Meer info http://www.pestproducts.com/timbor.htm en
technische fiche http://www.biconet.com/crawlers/infosheets/TimborMSDS.pdf
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
888
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Let wel, het ging niet om wonderolie (onschadelijk), maar om een extract van Ricinus. De ricinusplant bevat een aantal (ook voor zoogdieren zeer schadelijke) sterke giffen, die echter niet in de olie terechtkomen bij het persen. In deze studie ging het om een extract, waar deze giffen inzaten. De andere genoemde planten zijn ook allemaal soorten waarvan bekend is dat ze potente gifstoffen produceren.
 

kodama

Actieve deelnemer
Bedankt voor alle nuttige tips en informatie.
Ondertussen ben ik tot het volgende gekomen.
Ik heb gekozen een mengsel te maken van 10% boorzuur opgelost in een mengsel vaqn water en propylene glycol.
De toevoeging van propylene glycol maakt het hydroscopis daardoor penetreerd het beter in het houtoppervlakte. Beide stoffen heeb een zeer lage toxiditeit.
Er dient echter wel de nodige voorzorgen te worden genomen bij verwerking, zo wil je dit product niet inslikken of overmatig in contact laten komen met je huid. Nadat het opdroogt is het behandelde oppervlakte veilig.
Beide producten zijn in grote kwantiteit goedkoop te verkrijgen. Deze bestandelen zijn ook de actieve stoffen terug te vinden in commercieel verkrijgbare producten. Als je het echter zelf maakt is het vele malen goedkoper...
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
888
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Boorzuur zal redelijk werken - in de praktijk waarschijnlijk voldoende, en is niet erg gevaarlijk voor het milieu. Wel zijn er tegenwoordig bedenkingen over de effecten van borax en boorzuur op de mens. Persoonlijk denk ik dat het een storm in een vingerhoedje water is, maar feit is dat borax en boorzuur, in het verleden normale ingredienten in sommige soorten cosmetica, daar niet meer in gebruikt mogen worden...

Oh, en boorzuur is ook een gekend middel om kernreactoren 'af te remmen'...
 

David80

Actieve deelnemer
25 nov 2009
461
1
@ seek

In Wallis maken ze voornamelijk gebruik van larikshout. Doordat de UV straling daar zo sterk is wordt het hout in de loop der tijd donker/zwart. Sowieso is het klimaat daar veel droger en veel minder ongedierte dan hier. Dus het hout gaat veel langer mee. Ook staat alles los van de grond op stenen fundering. Vroeger smeerden ze er afgewerkte motorolie op voor extra bescherming, maar dat is tegenwoordig verboten.
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
henkverhaar zei:
Oh, en boorzuur is ook een gekend middel om kernreactoren 'af te remmen'...
Om deze informatie even in perspectief te plaatsen: ook koolstof werkt prima om een kernreactie af te remmen.

Maar bekijk het positief: je weet tenminste zeker dat Kodama geen spontane kernexplosie zal krijgen in zijn geitenhok! ;-)

Arthur
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.