Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 20

ecologisch verantwoorde verduurzaming

Ik ben op zoek naar natuurlijke verduurzaming voor dennehout.
    Ik ben bekend met het gebruik van tung olie, lijn olie etc. Meer specikfiek ben ik op zoek naar een methode ter bescherming van óld hous borer´, de nederlandse naam ken ik niet. De wetenschappelijke naam is Hylotrupes bajulus.
    In het verleden gebruikte ik reeds zelfgemaakte oplossingen op basis van boorzuur, ik vroeg me echter af of iemand bekend is met andere (traditionele) natuurlijke methodes ter bescherming tegen dit insect of voor algemene verduurzaming.

Re: ecologisch verantwoorde verduurzaming

Ik denk dat de enige 'natuurlijke' methode om Hylotrupes (een boktor-soort) te bestrijden het gebruik van resistente houtsoorten is. Bestrijding is veelal met synthetische pyretroiden, vooral langwerkende. Misschien dat middelen op basis van natuurlijke pyretrum werken, maar zeker niet langdurig. Dus wel bestrijding, maar geen bescherming...

Ik denk niet dat het bruikbaar is voor kodama's toepassing, maar helpt de buitenkant van het hout verkolen tegen die beesten? :?:

In Wallis in Zwitserland bijv. zijn veel oude huizen met een soort teer ingesmeerd van dennehars gemaakt. Die huizen staan er al een paar honderd jaar, dus ik neem aan dat het wel werkt. Er wordt en werd daar in de bouw vooral gebruik gemaakt van dennebomen en sparren. Ik heb het wel eens gezien op een site, het komt uit Zweden, maar ik weet niet meer hoe het heet.

Dick verkoopt het en het heet swedish red iron oxide.

http://www.mehr-als-werkzeug.de/product ... detail.jsf

Misschien is de swedish pine tar ook wel iets voor je.

http://www.mehr-als-werkzeug.de/product ... detail.jsf

Pine tar en swedish red oxide zijn niet hetzelfde. Teer werkt, maar is niet of nauwelijks 'duurzamer' dan 'gewone' bestrijdingsmiddelen-beetje afhankelijk van hoe je duurzaam precies definieert-teer sluit af maar is voornamelijk giftig.

'Swedish red oxide' is een 'verf' op basis van ijzeroxide -roest- waar veel zweedse houten huizen mee behandeld zijn/worden. Het beschermt met name tegen schimmel - houtrot. Dat was toeval. Het was oorspronkelijk afval van ijzer en koperertswinning. Een (apocrief?) verhaal wil dat het als huizenverf werd ingezet in antwoord op de vraag om een rode kleurstof voor huizen van een zweedse koning, die onder de indruk was van baksteen en rode dakpannen elders in Europa...

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door henkverhaar
    Pine tar en swedish red oxide zijn niet hetzelfde. Teer werkt, maar is niet of nauwelijks 'duurzamer' dan 'gewone' bestrijdingsmiddelen-beetje afhankelijk van hoe je duurzaam precies definieert-teer sluit af maar is voornamelijk giftig.

'Swedish red oxide' is een 'verf' op basis van ijzeroxide -roest- waar veel zweedse houten huizen mee behandeld zijn/worden. Het beschermt met name tegen schimmel - houtrot. Dat was toeval. Het was oorspronkelijk afval van ijzer en koperertswinning. Een (apocrief?) verhaal wil dat het als huizenverf werd ingezet in antwoord op de vraag om een rode kleurstof voor huizen van een zweedse koning, die onder de indruk was van baksteen en rode dakpannen elders in Europa...
    Over Pine tar, oftewel houtteer bestaan nogal wat misvattingen, oa. over de giftigheid van het product, men verwart het product nogal eens met koolteer, wat wel giftig is. Terwijl de toxiciteit van houtteer verwaarloosbaar is.
    Houtteer is te verkrijgen bij de apotheker als medicijn Het product is door de EU ook van de lijst met schadelijke producten gehaald, men was een beetje te voortvarend geweest bij het opstellen van deze lijst, men zag het woordje "teer" en begon spontaan te flippen. Nu is houtteer ook geen bestrijdingsmiddel, maar een verduurzamingsproduct.

Houtteer en het aanverwante Harpuis worden nog regelmatig gebruikt bij het onderhoud van klassieke schepen. (boven de waterlijn) en de producten doen nog steeds hun werk naar behoren.
    Houtteer heeft ook een heel karakteristieke geur, je raakt er verslaafd aan Maar schadelijk, NEEN.

Mvg,

André

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door tuoh

Houtteer en het aanverwante Harpuis worden nog regelmatig gebruikt bij het onderhoud van klassieke schepen. (boven de waterlijn) en de producten doen nog steeds hun werk naar behoren.
    Houtteer heeft ook een heel karakteristieke geur, je raakt er verslaafd aan Maar schadelijk, NEEN.

Mvg,

André
    Hehe ik zie gelijk mijn foeterende pa voor me door de heissa van koperhoudende anti-foulings op de jachtwerf. :lol:

Nu ben ik toch niet meer zeker. Wat smeren die boeren in Zwitserland dan op hun schuurtjes? Het is meestal zo zwart als wat. Bijv deze foto in Zermatt:
    http://www.visit-switzerland.ch/towns_zermatt.html

Forum Rechten