Betonplex lijmen

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.319
191
Gem. Winsum (Groningen)
Ik heb me gisteren nog eens verder op het WWW verdiept in de eigenschappen van 1- en 2-comp PUR lijm.
https://www.induteq.nl/metaal-werktuigbouw/bestanden/VM86 Lijmen algemeen.pdf

Samen met de adviezen hier en het ontbreken van echt positieve ervaringen met het lijmen van betonplex denk ik dat ik moet kiezen voor plaatselijk verwijderen van de fenolhars toplaag. In dat geval kan ik gewoon PVA en deuvels gebruiken. Dat is een verbinding die we door en door kennen. Maar het bijft kriebelen: misschien doe ik toch nog een vergelijkend proefje met die PUR lijm van Maiburg. Het is de enige lijm die ik vond die geschikt lijkt voor fenolhars (als mijn gebrekkige kennis van chemie me niet bedriegt),


mvg
Klaas
 

Roel22

Post veel
27 feb 2017
906
315
Ik heb soortgelijke verbindingen gemaakt en i.p.v. deuvels vrij dikke schroeven gebruikt. Goed voorboren en het gat opvullen met b.v. Poly Max High Tack.
Daarna de schroeven erin en een paar uurtjes later zit het voor altijd vast....:)
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.319
191
Gem. Winsum (Groningen)
@ Klaas
Die lijmklem is een mooie uitdaging.
De man werkt met berken mpx. Dus geen verlijmprobleem zoals bij betonplex.
Voor de verbinding gebruikt hij een veer (zie de holtes aan beide kanten van de ziel).

Bekijk bijlage 94876


Ja leuk he? Ik ga niet die wat complexe constructie van veer en (afgedankte) tandriem gebruiken. In de eerste plaats heb ik geen stapeltje afgedankte tandriemen en in de tweede plaats vind ik zijn concept op dit punt onnodig complex. Ik bedenk iets eenvoudigers.

mvg
Klaas
 

karangetang

Actieve deelnemer
17 mrt 2015
328
3
Zeist
Nou Klaas, wij (nou ja ik) gaan jou met enthousiamse volgen
Wie weet doe je een geweldige uitvinding....
en die wil ik dan natuurlijk niet missen
Ja van die veer, dat is toch niet zo heel moeilijk. mischien ben
je aan een zaagmachine toe ?

.
https://www.marktplaats.nl/q/zaagtafel
 
Laatst bewerkt:

Boktor026

Actieve deelnemer
1 sep 2016
580
156
De deuvels kunnen de dwarskracht en afschuiving goed opnemen, dat blijft voor de lijm lastig.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.