Een ladekast

WR1944

Oud hout
Het gebrek aan bijdragen op dit forum van mij is geen teken van stil zitten mijnerzijds. Allerlei kleine klusjes verstoren de grote projecten. En ik wilde niet een groot project opdelen in kleine brokjes met lange pauzes er tussen. Nu ik voorbij het halfway punt ben voel ik me geroepen wat te plaatsen.

In de huiskamer, een beetje terzijde, staat een ladekast. Het dient als bergplaats voor allerhande zaken die men eigenlijk zelden nodig heeft. Bovenop het blad staan allerlei stofverzamelende snuisterijen uitgestald. Het als maar vullen van de laden heeft voor een overbevolking gezorgd en als gevolg een bodemverzakking in enkele laden. Daardoor kun je alleen met veel misbaar sommige laden openen.

In Amerika heeft men andere ideeën over antiek dan aan de andere kant van de grote plas. Het feit dat er messing wieltjes onder de poten zaten was voor m'n vrouw en enkele vriendinnen al genoeg om het als antiek te klasseren. Toen ik op de hardboard bodems wees liet men die gedachte toch varen. Ik had geen zin om dat stuk donkere meubel te repareren zodat ik besloot iets nieuws te maken. Met behulp van wat plaatjes uit een boek over meubels ging ik aan de slag.

Buffetkast 1q.jpg

Buffetkastq.jpg
Dit is m'n uitgangspunt. Alleen de zijkanten maak ik uit een frame met een paneel. De achterkant wordt 12 mm multiplex. Omdat ik nog wat stroken van dat materiaal had overgehouden van andere projecten heb ik de achterkant van de ladegeleiders van groeven voorzien om die stroken op te nemen.

IMG_0218q.jpg
Dit is een ladegeleider. De hoeken zijn met een domino en lijm verbonden.

IMG_0215q.jpg
Dit is de stapel ladegeleiders en zijkanten, voorzien van de eerste zaagsnede voor de groef. De volgende stap is een zaagsnede dwars op de eerste. De twee stukjes bovenop zijn de vertikale afstandhouders voor de achterkant.

IMG_0219q.jpg
Het onderstel krijgt pootjes met een taps gedeelte. Met deze mal wordt aan twee zijden de schuinte aangebracht.

IMG_0220q.jpg
De zijkanten zijn aan de onderste ladegeleider geschroefd. Het onderstel is ook klaar en geplaatst om te "passen." Later komt er nog een profiellatje omheen om de kast op te sluiten.

IMG_0221q.jpg
Er is ruimhartig gebruik gemaakt van potgatschroeven.

IMG_0222q.jpg
Alle ladegeleiders zijn gemonteerd.

IMG_0223q.jpg
Hier is duidelijk te zien dat ik restjes opgemaakt heb. De stukken ply zijn met lijm en nageltjes vast gezet. Zo'n spijkerpistool werkt toch wel lekker.

IMG_0224q.jpg
De afstandhouders en de middelste ladegeleiders zijn aangebracht. Hiermede is het karkas in feite klaar. Om ruimte in de werkplaats te hebben is het karkas met onderstel in de keuken geparkeerd.

M'n 10 plaatjes zijn geplaatst. Het vervolg gaat over de laden.
 

WR1944

Oud hout
Nu zijn de laden aan de beurt. Ik heb voor vuren gekozen omdat het lekker licht is, tamelijk goedkoop en omdat het uit het zicht is storen de knoesten niet erg. Hier wordt het "common board" genoemd omdat het voor veel algemene zaken wordt gebruikt.

IMG_0228q.jpg
De vier bovenste laden zijn iets lager dan de onderste drie. Vandaar het verschil in breedte van de stapels. Dit is het resultaat van een half uurtje op de MFT, koffie drinken inbegrepen.

IMG_0229q.jpg
De langste plank stak flink boven de werkbank uit zodat een list verzonnen moest worden om de zwaluwstaartmal op de juiste hoogte te krijgen. Hier kwam m'n mini werkbankje goed van pas.

IMG_0230q.jpg
Na het afstellen van de mal en het markeren van de binnenkanten van de planken was het blik op oneindig en staarten frezen. Zelfs de Festool stofafzuiging schiet hier ernstig tekort. In een mum van tijd stond ik letterlijk tot aan m'n enkels in het zaagsel. Ook had ik een degelijk stofmasker opgezet. Misschien komt dat masker me goed van pas nu het coronavirus angstig dichterbij komt hier.

IMG_0232q.jpg
De laden (zonder bodem) zijn drog in elkaar gezet en in de kast geplaatst om een eerste indruk te krijgen. Het valt me niet tegen. Het is een hoop bergruimte.

De groeven voor de bodem zijn ook al aangebracht zodat nu het lijmen van de ladewanden op de rol staat. De fronten worden van poplar gemaakt (net als de panelen van de zijkanten) evenals de blad. Dat wordt het volgende bezoek aan de Home Depot.
 

leroy

Post veel
23 jul 2010
1.023
32
Netjes hoor
Lekker bezig
Wist je trouwens dat er een speciaal afzuig hulp stuk is voor het frezen met de zwaluwstaart mal
Mvg leroy
 

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.188
555
Goed georganiseerde aanpak, dit wordt een net en functioneel kastje.
Helaas worden ook deze laden weer spoedig overvuld, er gemakshalve maar even van uitgaand dat "ze" allemaal gelijk zijn ;)

Ik zou
de lades (en hun plek in het frame) wel nummeren. Daarmee voorkom je
dat "ze" bij de eerste verplaatsing je keurig uitgelijnde fronten verkloten.
 

WR1944

Oud hout
Netjes hoor
Lekker bezig
Wist je trouwens dat er een speciaal afzuig hulp stuk is voor het frezen met de zwaluwstaart mal
Mvg leroy

Ik heb me inderdaad af zitten vragen op welke manier je een goede stofafzuiging zou kunnen realiseren op een zwaluwstaartmal. Omdat je met je frees aan één kant de mal in gaat zou een afzuiging achter het hout moeten zitten. Maar daar komt de minste hoeveelheid spanen terecht. Aan de voorkant kan dat alleen maar als je voldoende afstand houdt tot de frees. Dan trek je wel een hoop valse lucht aan.
 

WR1944

Oud hout
Goed georganiseerde aanpak, dit wordt een net en functioneel kastje.
Helaas worden ook deze laden weer spoedig overvuld, er gemakshalve maar even van uitgaand dat "ze" allemaal gelijk zijn ;)

Ik zou
de lades (en hun plek in het frame) wel nummeren. Daarmee voorkom je
dat "ze" bij de eerste verplaatsing je keurig uitgelijnde fronten verkloten.

Ik heb de laden genummerd om de samenstellende onderdelen bij elkaar te houden. Per lade heb ik de plankjes zodanig gemarkeerd dat de mindere plekken als knoesten zoveel mogelijk aan het zicht onttrokken zijn. De openingen voor de laden zijn tot op de millimeter gelijk aan elkaar. Ook de onderdelen voor de laden zijn gelijk. Zelfs met de zwaluwstaarten gefreesd zijn de laden volkomen uitwisselbaar gebleven. Voor het passen heeft het nummeren geen zin. Ook in het gebruik zie ik niet hoe je een lade uit de kast zou moeten trekken, laat staan meer dan één. Dus voor die vorm van "misbruik" ben ik niet bang. Alleen voor de bovenste kleinere laden zou het van belang kunnen zijn want de fronten zullen horizontaal doorlopende houtnerven hebben. Maar dan kun je van buiten zien dat een lade verkeerd zit.
 

gpf

Actieve deelnemer
11 aug 2010
545
154
Zutphen
Ik zie, meen ik, dat de zijkanten onderdeel zíjn van het karkas en dat daarbij lengte en dwarsrichting van nerf gecombineerd zijn. Aan oude meubelen zie je dat dit geen goede constructie oplevert. Maar waarschijnlijk zal dit geen 100 jaar mee moeten?
 

WR1944

Oud hout
Knap! Het is ook altijd leuk te zien hoe methodisch u aan het werk gaat!
Petje af!

Na jaren van engineering zou ik niet weten hoe je anders te werk kunt gaan. Er zit ook een vorm van netwerkplanning in verweven. Sommige onderdelen of werkzaamheden zijn afhankelijk van voorgaande elementen. Een enkele keer komt er iets onvoorziens op je pad en dat vereist wat extra denkwerk of improvisatie. Ook probeer ik een zo simpel mogelijke opbouw zonder afbreuk te doen aan het eindresultaat.
 

WR1944

Oud hout
Ik zie, meen ik, dat de zijkanten onderdeel zíjn van het karkas en dat daarbij lengte en dwarsrichting van nerf gecombineerd zijn. Aan oude meubelen zie je dat dit geen goede constructie oplevert. Maar waarschijnlijk zal dit geen 100 jaar mee moeten?

Het karkas is opgebouwd uit relatief dunne balkjes De panelen in de zijkant zijn zwevend zodat krimp en uitzetting geen probleem oplevert. Alles zit geschroefd op de framedelen na. Vergelijkbare meubelstukken van zo'n 10 jaar oud staan nog keurig overeind zodat ik ook bij dit exemplaar geen problemen verwacht. Het zal me ruimschoots overleven als er tenminste geen natuurrampen plaats vinden als aardbevingen of blikseminslag. ;)
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam
Het ziet er al heel goed uit, en weer een mooi verslag.
De kast is toch van Yellow-Pine gemaakt? Zo ja: ik vind dat Yellow-pine er altijd mooi uitzien.
 

WR1944

Oud hout
De balkjes zijn van Radiata Pine. Ik vind dat een prettige houtsoort, tamelijk fijn van nerf. De zijkanten zijn van poplar. De lades gaan van vuren gemaakt worden, echter met een ply bodem. De fronten voor de lades worden ook van poplar alsmede het blad.
 

WR1944

Oud hout
Vandaag heb ik de laatste hand gelegd aan de ladekast.

IMG_0259q.jpg
Zeven poplar fronten voorzien van een sierrandje. In deze breedte hadden ze bij de Home Depot alleen maar lange planken tot wel 4 m lang. Ik kan net 2,5 m kwijt in m'n auto zodat ik aardig heb staan zagen met die afgeragde zagen op een soort van mobiele zaagstandaard.

IMG_0260q.jpg
Met blokjes lijnde ik de fronten uit. Aan de onderkant een blokje van 5 mm en tussen de laden een blokje van 10. Om de plank bij het uitlijnen niet steeds voorover te laten vallen heb ik het frame wat naar achteren laten kantelen. Na het uitlijnen klemde ik het front aan de lade. Met een mal zette ik het gat voor het beslag uit. Ik heb gekozen voor een oogbeslag van Lee Valley in Louis XVI stijl. Het moet geïmporteerd zijn want er zat M4 draad op.

IMG_0261q.jpg
Toen eenmaal het eerste front op z'n plaats zat ging de rest vrij snel. Ik boorde de gaten voor het beslag door het front en de lade heen. Dan de klemmen los en de lade uit het frame. Met boortjes van 4 mm lijnde ik beide delen op elkaar uit en schroefde vanuit de binnenkant het front aan de lade vast. Met een 13 mm boor boorde ik aan de binnen kant van de lade tot ik op het front stuitte. De schroeven waren voor 18 mm dikte bedoeld. Het oogbeslag werd vastgeschroefd waarbij ik een tikje moest uitdelen om een klein nokje in het hout te slaan tegen het ronddraaien van het beslag.

IMG_0262q.jpg
Alle fronten zitten er op alsmede het beslag. Het krijgt al een beetje smoel.

Vervolgens heb ik m'n Festool Mini stofzuiger plus cycloon vanuit de kelder de keuken in gesjouwd. Met de Domino heb ik rondom in de bovenlijst gaten van 5 x 40 gefreesd. Deze gaten waren voor de beugels waarmee het blad aan de kast werd vastgemaakt. Dat frezen was een fluitje van een cent, het aftekenen van de schroefgaten ging al wat lastiger en het uiteindelijk vastschroeven van het blad was een flinke klus omdat ik door de openingen voor de lades heen de schroevedraaier moest hanteren.

IMG_0263q.jpg
De kast staat op z'n plekje. Nu kan het inruimen beginnen. Van doorgezakte bodems zal geen sprake meer zijn.

Het maken heeft me veel voldoening gegeven want net als bij de keukenkasten heb ik veel aandacht besteed aan haaks werken met het machinepark. Ook het op fracties van millimeters werken maakt alles eenvoudiger. Je kunt seriematig werken en je hoeft minder aandacht te besteden om zaken achteraf pas te maken.
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
Knap werk WR (zoals gewoonlijk);)
Ik geniet altijd weer van jou werkstukken en jou manier van werken.
En niet te vergeten de altijd goed begrijpbare uitleg hoe je iets doet.
Blijf gezond man en op naar het volgende project.
Mvg, :).
 

karangetang

Actieve deelnemer
17 mrt 2015
328
3
Zeist
Mooi stukje werk ! Eindlijk weer eens een echt meubelstuk na alle items over pergola's, schuurtjes'schutingen, funderingen en andere bouwprojecten. een verademing
Ik geniet van de foto's al ben ik zelf niet zo van de schroeven overal dwars doorheen methode ..maar petje af om van "normaal" hout iets moois te maken!
 

WR1944

Oud hout
Heb je er bewust voor gekozen om de knoppen onder en boven niet in lijn te leggen?

Ik heb over die vraag bijna slapeloze nachten gehad. ;) De oude ladekast had de ogen ook niet op lijn liggen en dat heeft me wel aan het denken gezet. Ook het voorbeeld uit het boek had de ogen niet op lijn liggen. Ik heb toen een schaaltekening gemaakt en de knoppen wel op lijn gelegd. Op de één of andere manier klopte het niet en ik heb geen wat er niet klopte. Op de achterkant van het frame, waar de stukken ply ongeveer de afmetingen van de laden hebben, heb ik met stukken plakband de ogen nagebootst en ben ik net zo lang gaan schuiven tot het een beetje bekte. En dat is de huidige situatie met de ogen op de lange laden (1100 breed) op 200 uit de zijkant.
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.