Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 18

Weg Einhell zooi, hallo.....?

Goedendag allemaal,

Na 2 weken te werken op een goedkope einhell zaagtafel van €100 ben ik hem helemaal beu. Echt spijt van de aankoop, want normaal ben ik van beter iets meer geld uitgeven aan een “goede” apparaat dan goedkoop iets kopen. Ik heb de rest van de apparaten gelukkig wel wat meer geld aan uitgegeven en daar heb ik allemaal geen spijt van. Nu heb ik toch maar besloten om een nieuwe zaagtafel te kopen en zat te denken aan een budget van €500-€675. Ik heb al redelijk veel search opdrachten gedaan en reviews bekeken op yt. Tot nu toe denk ik aan een Bosch GTS J of een Bosch GTS XC. Ik neig naar de GTS J want de GTS XC is voor mijn werkplaats wel aan de grote maat. Hebben jullie nog andere goede tips voor een zaagtafel in deze prijsklasse?
    Ik heb maar een hele kleine werkplaats dus kan geen grote zaagtafel kwijt of een Dewalt op een joekel van een kruiwagen ��. Ik zoek wel eentje die behoorlijk accuraat is want daar stoor ik mij bij de einhell gruwelijk aan. Dus ik hoop voor dat geld toch wel een solide en redelijk accurate machine te kunnen kopen. Ik gebruik hem niet voor grote meubel platen of dikke boomstronken. Ohh en goede stofafzuiging vind ik ook belangrijk. Wie o wie heeft er de gouden tip voor mij?
    Laatst gewijzigd door Pascal-X; 14-03-20 om 17:08.

De bosch zaagtafels zijn zeker een verbetering t.o.v. de machines van ein Hell. Toch vind ik ook over deze machines op het www diverse meldingen dat ook deze geleiders mankementen vertonen.
    Zelf heb ik in het verleden een oude inca zaagtafel gekocht. Was wel nauwkeurig maar was niet inpasbaar op mijn diy mft tafel. Eigenlijk wilde ik een felder maar die past niet in mijn werkplaats.
    Het is een erika 85 van mafell geworden. Deze past niet in het budget van 500-800. Zelfs tweede hands verwacht ik niet dat je in de buurt zult komen.
    Ik denk dat je met goed meten best een heel eind komt met die bosch zagen. Ik ben echter geen fan van bosch. (heeft niets met de kwaliteit te maken).
    Succes

Die gts 10xc staat weer op ibood

En trouwens, alles onder de ruim 2K zul je in de weer moeten met afstellen, maar youtuben en dit forum sterft van de filmpjes en tips om van zowat elke zaag een acuraat aparaat te maken, vooral met een crosscut sled (zaagslede)

Vaak knappen die goedkope zaagtafels al enorm op als je er een fatsoenlijk zaagblad op zet. Ik heb jaren lang op een ferm gezaagd en met een fatsoenlijk blad kon je daar prima op zagen. Ik heb er hardhouten tafels, een merbau voordeur , diverse kozijnen en een complete keuken met paneeldeurtjes op gemaakt. De langsgeleiders zijn een beetje knullig, maar dat wordt niet echt beter bij machines in de prijsklasse waar in je zoekt. Dus mijn advies zou zijn om eens een knap zaagblad bij je huidige machine te kopen. Je kan hem altijd weer op een volgende machine gebruiken.

Dat ik ze uit de doos nog moet afstellen ging ik al wel vanuit en vind dat ook zeker niet erg. @wim wat zou je dan eerder in deze prijsklasse pakken? Ik ben normaal ook geen Bosch fan maar in deze prijsklasse kan ik zo geen betere vinden.

Een crosscut sled is het eerste wat ik maak als ik een nieuwe zaag heb. Voor mijn huidige einhell was ik ook al bezig ermee. 2k vind ik wat overdreven voor puur hobbymatig gebruik. Persoonlijk vind ik €675 al aan de prijzige kant maar aangezien de zaagtafel toch wel 1 Vd meest gebruikte machine is kan ik daarmee leven.

Eigenlijk word er gezegd dat ik goed voor de Bosch GTS 10 J kan gaan en geen spijt ervan zal krijgen?

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door chevy66 Bekijk Berichten
    Vaak knappen die goedkope zaagtafels al enorm op als je er een fatsoenlijk zaagblad op zet. Ik heb jaren lang op een ferm gezaagd en met een fatsoenlijk blad kon je daar prima op zagen. Ik heb er hardhouten tafels, een merbau voordeur , diverse kozijnen en een complete keuken met paneeldeurtjes op gemaakt. De langsgeleiders zijn een beetje knullig, maar dat wordt niet echt beter bij machines in de prijsklasse waar in je zoekt. Dus mijn advies zou zijn om eens een knap zaagblad bij je huidige machine te kopen. Je kan hem altijd weer op een volgende machine gebruiken.
    Ferm maakt, vind ik, ook geen gek slechte apparaten vind ik. Ik heb van ferm nog een multitooltje op accu en werkt erg goed, van Einhell heb ik laatst nog een mini cirkelzaag gekocht en is ook niet zo verkeerd. Alleen met deze zaagmachine zijn ze de weg erg afgegaan. Niks is recht, blad is hobbelig, spouwmes/splijtmes krom enz. Ben op een gegeven moment maar opgehouden met alles aanpassen want kwam geen einde aan. Vandaar dat ik dus dacht dan koop ik er eentje van +/- €600 en dan zal het wel stuk beter zijn, of zou eentje van €200 met andere zaagbladen zelfs beter zijn? Ik vind het belangrijk dat ik gewoon een degelijke machine heb staan en niet een koekenblik ding 😂

Senior Member
    Ingeschreven
    Jun 2015
    Zelf gebruik ik al jaren een dewalt dw745 en dat voor het kleinste priegelwerk. En ik ben er zeer tevreden over. Ik meen dat die ook rond die prijs was. Wel even een nieuwe insertplate maken die vond ik niks. Maar de gelijder vind ik echt top. Dat is de voornaamste reden dat ik voor deze machine ben gegaan.

Voor een klein (mobiel) zaagtafeltje zou ik eigenlijk altijd voor DeWalt of Mafell gaan, afhankelijk van mijn budget. Een Erika als je serieus aan het werk wil of gewoon een dikke portemonnaie hebt, een DeWalt voor de hobby, als het mobiel moet zijn of als je minder te besteden hebt. De Bosch doet niet veel voor DeWalt onder (veel stiller), maar ik vind de DeWalt toch net wat voordelen hebben waar ik wel blij mee ben.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door 't Wolt Bekijk Berichten
    Voor een klein (mobiel) zaagtafeltje zou ik eigenlijk altijd voor DeWalt of Mafell gaan, afhankelijk van mijn budget. Een Erika als je serieus aan het werk wil of gewoon een dikke portemonnaie hebt, een DeWalt voor de hobby, als het mobiel moet zijn of als je minder te besteden hebt. De Bosch doet niet veel voor DeWalt onder (veel stiller), maar ik vind de DeWalt toch net wat voordelen hebben waar ik wel blij mee ben.
    Wat voor voordelen vind je een dewalt dan nog meer hebben? Al moet ik zeggen dat als een Bosch veel stiller is het een groot voordeel heeft.
    Zo serieus wil ik nu nog niet aan het werk en mijn dikke portemonnee is nu aardig leeg want heb echt een complete nieuwe werkplaats ingericht, zelfs vanaf de kleinste schroevendraaier en schroeven ��

Zou het anders misschien meer opleveren als je een +/-€300 zaagtafel koopt met een goede zaagblad en een “perfecte” crosscut sled maakt?

YouTube heeft een aantal duidelijke vergelijkingen. De geleider is wat nauwkeuriger te verstellen en heeft een degelijker mechanisme, de geleider kan geloof ik ook iets verder van het zaagblad (84 cm op de 7492, kwam ik van de week nog achter) en heeft een handig klepje waar je breed materiaal op kan laten steunen zodat het niet tussen de zaagtafel en de geleider valt. En er waren nog wat kleine voordelen meen ik, maar ik heb zelf nooit met de Bosch gewerkt dus heel precies weet ik het niet.

Ik heb ook geen ervaringen met nog goedkopere zaagtafels, maar ik weet wel dit: een zaagtafel is een machine die met veel geweld toch heel precies moet kunnen werken. Een DeWalt zit al in het laagste marktsegment. Daar nog verder op bezuinigen gaat denk ik ernstig ten koste van degelijkheid, precisie, veiligheid en van het plezier in je werk. Zonde, toch? Ook zonde: dikke kans dat het weer tegenvalt. Weer een machine voor niets geproduceerd...

Je hebt een hele nieuwe werkplaats ingericht, zei je? Klinkt goed! Heb je foto's, of vind je het leuk om er wat meer over te vertellen?

Forum Rechten