Weg Einhell zooi, hallo.....?

Pascal-X

Actieve deelnemer
16 feb 2020
55
1
Goedendag allemaal,

Na 2 weken te werken op een goedkope einhell zaagtafel van €100 ben ik hem helemaal beu. Echt spijt van de aankoop, want normaal ben ik van beter iets meer geld uitgeven aan een “goede” apparaat dan goedkoop iets kopen. Ik heb de rest van de apparaten gelukkig wel wat meer geld aan uitgegeven en daar heb ik allemaal geen spijt van. Nu heb ik toch maar besloten om een nieuwe zaagtafel te kopen en zat te denken aan een budget van €500-€675. Ik heb al redelijk veel search opdrachten gedaan en reviews bekeken op yt. Tot nu toe denk ik aan een Bosch GTS J of een Bosch GTS XC. Ik neig naar de GTS J want de GTS XC is voor mijn werkplaats wel aan de grote maat. Hebben jullie nog andere goede tips voor een zaagtafel in deze prijsklasse?
Ik heb maar een hele kleine werkplaats dus kan geen grote zaagtafel kwijt of een Dewalt op een joekel van een kruiwagen ��. Ik zoek wel eentje die behoorlijk accuraat is want daar stoor ik mij bij de einhell gruwelijk aan. Dus ik hoop voor dat geld toch wel een solide en redelijk accurate machine te kunnen kopen. Ik gebruik hem niet voor grote meubel platen of dikke boomstronken. Ohh en goede stofafzuiging vind ik ook belangrijk. Wie o wie heeft er de gouden tip voor mij?
 
Laatst bewerkt:

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
De bosch zaagtafels zijn zeker een verbetering t.o.v. de machines van ein Hell. Toch vind ik ook over deze machines op het www diverse meldingen dat ook deze geleiders mankementen vertonen.
Zelf heb ik in het verleden een oude inca zaagtafel gekocht. Was wel nauwkeurig maar was niet inpasbaar op mijn diy mft tafel. Eigenlijk wilde ik een felder maar die past niet in mijn werkplaats.
Het is een erika 85 van mafell geworden. Deze past niet in het budget van 500-800. Zelfs tweede hands verwacht ik niet dat je in de buurt zult komen.
Ik denk dat je met goed meten best een heel eind komt met die bosch zagen. Ik ben echter geen fan van bosch. (heeft niets met de kwaliteit te maken).
Succes
 

MaartenS

Post veel
29 jul 2012
1.031
65
Omgeving Amersfoort
Die gts 10xc staat weer op ibood

En trouwens, alles onder de ruim 2K zul je in de weer moeten met afstellen, maar youtuben en dit forum sterft van de filmpjes en tips om van zowat elke zaag een acuraat aparaat te maken, vooral met een crosscut sled (zaagslede)
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.920
2.536
Vaak knappen die goedkope zaagtafels al enorm op als je er een fatsoenlijk zaagblad op zet. Ik heb jaren lang op een ferm gezaagd en met een fatsoenlijk blad kon je daar prima op zagen. Ik heb er hardhouten tafels, een merbau voordeur , diverse kozijnen en een complete keuken met paneeldeurtjes op gemaakt. De langsgeleiders zijn een beetje knullig, maar dat wordt niet echt beter bij machines in de prijsklasse waar in je zoekt. Dus mijn advies zou zijn om eens een knap zaagblad bij je huidige machine te kopen. Je kan hem altijd weer op een volgende machine gebruiken.
 

Pascal-X

Actieve deelnemer
16 feb 2020
55
1
Dat ik ze uit de doos nog moet afstellen ging ik al wel vanuit en vind dat ook zeker niet erg. @wim wat zou je dan eerder in deze prijsklasse pakken? Ik ben normaal ook geen Bosch fan maar in deze prijsklasse kan ik zo geen betere vinden.

Een crosscut sled is het eerste wat ik maak als ik een nieuwe zaag heb. Voor mijn huidige einhell was ik ook al bezig ermee. 2k vind ik wat overdreven voor puur hobbymatig gebruik. Persoonlijk vind ik €675 al aan de prijzige kant maar aangezien de zaagtafel toch wel 1 Vd meest gebruikte machine is kan ik daarmee leven.

Eigenlijk word er gezegd dat ik goed voor de Bosch GTS 10 J kan gaan en geen spijt ervan zal krijgen?
 

Pascal-X

Actieve deelnemer
16 feb 2020
55
1
Vaak knappen die goedkope zaagtafels al enorm op als je er een fatsoenlijk zaagblad op zet. Ik heb jaren lang op een ferm gezaagd en met een fatsoenlijk blad kon je daar prima op zagen. Ik heb er hardhouten tafels, een merbau voordeur , diverse kozijnen en een complete keuken met paneeldeurtjes op gemaakt. De langsgeleiders zijn een beetje knullig, maar dat wordt niet echt beter bij machines in de prijsklasse waar in je zoekt. Dus mijn advies zou zijn om eens een knap zaagblad bij je huidige machine te kopen. Je kan hem altijd weer op een volgende machine gebruiken.

Ferm maakt, vind ik, ook geen gek slechte apparaten vind ik. Ik heb van ferm nog een multitooltje op accu en werkt erg goed, van Einhell heb ik laatst nog een mini cirkelzaag gekocht en is ook niet zo verkeerd. Alleen met deze zaagmachine zijn ze de weg erg afgegaan. Niks is recht, blad is hobbelig, spouwmes/splijtmes krom enz. Ben op een gegeven moment maar opgehouden met alles aanpassen want kwam geen einde aan. Vandaar dat ik dus dacht dan koop ik er eentje van +/- €600 en dan zal het wel stuk beter zijn, of zou eentje van €200 met andere zaagbladen zelfs beter zijn? Ik vind het belangrijk dat ik gewoon een degelijke machine heb staan en niet een koekenblik ding 😂
 

Bartvdl

Actieve deelnemer
20 jun 2015
339
178
's-Hertogenbosch
Zelf gebruik ik al jaren een dewalt dw745 en dat voor het kleinste priegelwerk. En ik ben er zeer tevreden over. Ik meen dat die ook rond die prijs was. Wel even een nieuwe insertplate maken die vond ik niks. Maar de gelijder vind ik echt top. Dat is de voornaamste reden dat ik voor deze machine ben gegaan.
 
  • Leuk
Waarderingen: Hiertebreeddaartelang

't Wolt

Actieve deelnemer
2 dec 2018
269
13
Amersfoort
www.twolt.nl
Voor een klein (mobiel) zaagtafeltje zou ik eigenlijk altijd voor DeWalt of Mafell gaan, afhankelijk van mijn budget. Een Erika als je serieus aan het werk wil of gewoon een dikke portemonnaie hebt, een DeWalt voor de hobby, als het mobiel moet zijn of als je minder te besteden hebt. De Bosch doet niet veel voor DeWalt onder (veel stiller), maar ik vind de DeWalt toch net wat voordelen hebben waar ik wel blij mee ben.
 

Pascal-X

Actieve deelnemer
16 feb 2020
55
1
Voor een klein (mobiel) zaagtafeltje zou ik eigenlijk altijd voor DeWalt of Mafell gaan, afhankelijk van mijn budget. Een Erika als je serieus aan het werk wil of gewoon een dikke portemonnaie hebt, een DeWalt voor de hobby, als het mobiel moet zijn of als je minder te besteden hebt. De Bosch doet niet veel voor DeWalt onder (veel stiller), maar ik vind de DeWalt toch net wat voordelen hebben waar ik wel blij mee ben.

Wat voor voordelen vind je een dewalt dan nog meer hebben? Al moet ik zeggen dat als een Bosch veel stiller is het een groot voordeel heeft.
Zo serieus wil ik nu nog niet aan het werk en mijn dikke portemonnee is nu aardig leeg want heb echt een complete nieuwe werkplaats ingericht, zelfs vanaf de kleinste schroevendraaier en schroeven ��

Zou het anders misschien meer opleveren als je een +/-€300 zaagtafel koopt met een goede zaagblad en een “perfecte” crosscut sled maakt?
 

't Wolt

Actieve deelnemer
2 dec 2018
269
13
Amersfoort
www.twolt.nl
YouTube heeft een aantal duidelijke vergelijkingen. De geleider is wat nauwkeuriger te verstellen en heeft een degelijker mechanisme, de geleider kan geloof ik ook iets verder van het zaagblad (84 cm op de 7492, kwam ik van de week nog achter) en heeft een handig klepje waar je breed materiaal op kan laten steunen zodat het niet tussen de zaagtafel en de geleider valt. En er waren nog wat kleine voordelen meen ik, maar ik heb zelf nooit met de Bosch gewerkt dus heel precies weet ik het niet.

Ik heb ook geen ervaringen met nog goedkopere zaagtafels, maar ik weet wel dit: een zaagtafel is een machine die met veel geweld toch heel precies moet kunnen werken. Een DeWalt zit al in het laagste marktsegment. Daar nog verder op bezuinigen gaat denk ik ernstig ten koste van degelijkheid, precisie, veiligheid en van het plezier in je werk. Zonde, toch? Ook zonde: dikke kans dat het weer tegenvalt. Weer een machine voor niets geproduceerd...

Je hebt een hele nieuwe werkplaats ingericht, zei je? Klinkt goed! Heb je foto's, of vind je het leuk om er wat meer over te vertellen?
 

Welp75

Actieve deelnemer
28 dec 2012
140
3
49
Kerkrade, Limburg
Je zou voor dat budget ook kunnen kijken vooor een gebruikte machine. Inca of Elektra Beckum (de groene uit Meppen, niet de latere van metabo) zijn aardige machines. Heb zelf een EB UK220 met roltafel jaren terug op een veiling gekocht. Na het nodige schoonmaak en afstel werk zaagt dat prima, nauwkeurig en dat keer op keer. De PK200 en PK250 vind je nog met enige regelmaat op MP of bij onze zuiderburen. En de meeste onderdelen zijn nog te krijgen, dus dat is ook een pluspunt.
 

beansr

Actieve deelnemer
20 jan 2016
71
18
Kijk eens of je een Makita 2708 zaagtafel op de kop kan tikken, is oud model niet groot en prima resultaten en als extra, indien gewenst, kan je er een bovenfrees onder hangen.
zelf heb ik ook weinig ruimte in schuur van 3x3 en dit is een prima altaernatief
 

Pascal-X

Actieve deelnemer
16 feb 2020
55
1
Ik ga een nieuwe kopen want kan hem op de zaak zetten. Vandaar neig ik nu naar de Dewalt dwe7485 alleen gaat de maar 1 mitre slot een nadeel worden of maakt het niks uit? Is het niet beter om er 2 te hebben met bv een crosscut sled? Meeste mensen zijn wat ik lees toch meer te spreken over Dewalt dan Bosch, vooral met de accuraatheid en dat vind ik toch wel belangrijk. Of ik zou zelf een fence moeten maken van hout als hij ingebouwd zit 🤔
De grote broer dwe7492 en de tegenstander daarvan de Bosch GTS 10 XC zijn beide te groot voor mij helaas. Ik wil hem namelijk inbouwen en mijn werkbank is maar 510 breed al ga ik denk ik nog wel een stuk aanzetten tot 610. De tafel van de dwe7485 is maar 485 dus dat komt goed uit.
 
Laatst bewerkt:

Pascal-X

Actieve deelnemer
16 feb 2020
55
1
De dwe7485 is besteld en komt hopelijk morgen binnen. Ben benieuwd of er nou 1 of 2 mitre slots inzitten want op echte foto's zie ik er 2 maar op promotie foto's maar 1.
 

Pascal-X

Actieve deelnemer
16 feb 2020
55
1
Hij is gisteren binnen gekomen en had inderdaad 2 slots. Heel vreemd dat de foto's van het promotie materiaal maar 1 slot laat zien.
Ik ben tot nu toe erg gelukkig met de keuze maar dat kan ook niet anders vergeleken met de Einhell 😂
 

MaartenS

Post veel
29 jul 2012
1.031
65
Omgeving Amersfoort
hartstikke mooi Pascal :)

veel plezier met je zaag.

ga je hem nog upgraden met zo'n incra geleiderail? Dat zou ik als eerste doen, en een mooie werkbank er omheen bouwen, dan kun je ook mooi groot spul erop zagen
 

NRGd

Actieve deelnemer
21 mei 2017
42
17
Arnhem
Hij is gisteren binnen gekomen en had inderdaad 2 slots. Heel vreemd dat de foto's van het promotie materiaal maar 1 slot laat zien.
Ik ben tot nu toe erg gelukkig met de keuze maar dat kan ook niet anders vergeleken met de Einhell 

Heel vreemd inderdaad, maar fijn voor jou dat er toch twee op zitten. Veel plezier ermee!
 

houtdraaierke65

Actieve deelnemer
8 apr 2018
592
138
58
Linter
Dat ik ze uit de doos nog moet afstellen ging ik al wel vanuit en vind dat ook zeker niet erg. @wim wat zou je dan eerder in deze prijsklasse pakken? Ik ben normaal ook geen Bosch fan maar in deze prijsklasse kan ik zo geen betere vinden.

Een crosscut sled is het eerste wat ik maak als ik een nieuwe zaag heb. Voor mijn huidige einhell was ik ook al bezig ermee. 2k vind ik wat overdreven voor puur hobbymatig gebruik. Persoonlijk vind ik €675 al aan de prijzige kant maar aangezien de zaagtafel toch wel 1 Vd meest gebruikte machine is kan ik daarmee leven.

Eigenlijk word er gezegd dat ik goed voor de Bosch GTS 10 J kan gaan en geen spijt ervan zal krijgen?
Waarom kijk je niet voor een duurdere prijsklasse in occasie? Regelmatig zijn er mensen die groter gaan en dan hun nog zeer goede duurdere verkopen?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.