van boom tot werkbank

leroy

Post veel
23 jul 2010
1.023
32
hey hallo
ik ben van plan om van een pas gekochte beukenboom een werkbank te gaan maken ik moet wel geduldt hebben want het hout is nog vers .
maar ik ben wel alvast begonnen met zagen . gr leroy

Attached files
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Hallo Leroy

Ik zie dat je er flink in gezaagd hebt. Snap ik het goed dat je eigenlijk 1 plank uit de stam zaagt. Dat betekent dat je met dikke balken gaat werken. Ik heb ooit gelezen dat hout in de buitenlucht wel droogt ;) . Maar wel 1a2 cm per jaar. Dus dat gaat wel even duren. Of ga je ze ergens laten drogen?

Hartelijke groet Hugo
 

Houthasses

Actieve deelnemer
22 okt 2010
589
1
www.youtube.com
leuk project, zal het met plezier volgen.

Maarre, kon je niet even wachten totdat het hout droog was? :mrgreen:
Dat duurt nog wel even. Óf je moet de planken laten drogen bij een bedrijf natuurlijk.
 

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
Dat gaat inderdaad nog wel effe duren voordat het hout droog is.
Het schaven had ook nog een paar jaar kunnen wachten, of je moet het schaven gewoon leuk vinden, net als mij :cool: . En vers hout schaaft nu eenmaal heerlijk!
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Beste Leroy,

Indrukwekkende aanpak. Vers hout kopen en daar een werkbank van maken. Op de foto lijkt het als het "hart"nog in de balk zit, klopt dat? Ik vrees dat je enorm rekening moet houden met het werken en scheuren van hout. Mijn beperkte ervaring met beuken is dat het enorm wispelturig hout is. Droog beuken is niet erg duur, misschien toch de moeite waard om daar eens over na te denken?

Succes met je project
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Leroy, zoals hiervoor reeds geschreven lijkt me het beter de boomn nog een keer door het hart door midden te zaken. De kopse kanten en ongeveer 30 cm van het platte vlak insmeren met kaarsvet of verdunde houtlijm (2x). Daarna opgelat droog wegleggen in de schaduw, zodanig dat de wind vrij spel heeft om het vocht af te voeren. Zo een paar jaar laten drogen en verwerken. Daarna het hout op dezelfde manier (misschien ergens binnen) een jaar laten drogen.
Of dan pas geforceerd laten drogen in een droogkamer. Bij te snel drogen in een droogkamet bestaat de kans op collaps oftewel holtes/scheurtjes binnenin het hout.
Verwerk je het hout te snel dan werkt het nadien harder dan jij. :) :) ;)
vr.gr. Jan Pranger.
 

janvandijk

Actieve deelnemer
1 okt 2008
342
2
dat is niet het soort geduld wat ik heb, maar aan de andere kant, hoe mooi is het een werkbank te maken van je eigen boom. Die paar jaar wachten is wel een hele mooie tijd om de meest perfecte werkbank te ontwerpen in je hoofd. Ik heb ook maanden lang (ongeduldig) nagedacht over wat ik wel en niet wilde van mijn werkbank, en nu hij klaar is zijn er nog de wereld dingen die ik wil toevoegen.

Wel spannend dat je moet afwachten hoe bruikbaar het hout is na jaren.
 

leroy

Post veel
23 jul 2010
1.023
32
hey hallo
dank jullie wel voor de reactie's
ik heb het hout gezaag met een ketting zaag
en het schaven ik weet dat het nu nog weinig zin heeft maar ik wou gewoon even de hout structuur zien en inderdaad vers hout schaaft wonderwel makelijk
ik ga het in mijn schuurtje laten drogen dan hoop ik dat het droog genoeg is om er volgend jaar wat mee te doen
en inderdaag scheuren en vervorming behoren helaas tot de mogelijkheden maar ja wie niet waagt wie niet wint . als al het hout gezaagd is geef ik jullie een update gr leroy
 

kodama

Actieve deelnemer
´Collaps´of beter ´grain collaps´(kan iemand helpen met de juiste vertaling?), is niet hetzelfde als windscheuren die ontstaan bij het drogen.
´Grain collaps´treed op bij het drogen in een oven waar dit proces versneld wordt, vaak te veel versneld. Hierdoor valt de celstructuur van het hout in elkaar en dit resulteerd in verlies van kwaliteit en duidelijk op de merken concave holtes aan het oppervlak.
Windscheuren treden op als de uiteindes, dus het kopshout sneller droogt dan de rest van het materiaal. Dit kan worden voorkomen door het afsluiten van het kops einde met was of verf.
Ideaal laat men hout, goed gespreid door het zorgvuldig plaatsen van latjes, gedurende minstens twee jaar aan de lucht drogen. Beschermd van regen en direkt zonlicht door het af te dekken met bv een stuk gegalvaniseerde golfplaat.

Bij het drogen van volledige stammen maakt men, volgens de Japanse traditie, een ´sewari´snede.
Dit is een snede vanaf de zijde die het minst, of niet, zichtbaar zal zijn tot aan de het kernhout. Het idee is dat tijdens het drogen al de spanning langs deze snede zal gebeuren en de rest van de stam intact zal blijven.
De structutele kwaliteit van het materiaal wordt echter bijna niet aangetast indien men de natuurlijke kwaliteit in acht neemt. In realiteit is bij juiste toepassing van deze techniek het verlies te verwaarlozen.
 

leroy

Post veel
23 jul 2010
1.023
32
ik ga het inderdaad op latjes laten drogen ik heb ook nog een aantal dikkere stammen en die zaag ik door de midden ik heb zo vorrig jaar een aantal robinia stammen gezaagd en die zijn nog in takt zonder scheuren en anders wordt het verzagen en verlijmen gr leroy
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Hallo Leroy
cTsDhCrE56U[/MEDIA]]

http://www.builditsolar.com/Projects/Wo ... d_kiln.htm

Er is ook nog de optie Zonne oven. Je moet er wel de ruimte voor hebben maar dan kost het je niet veel Electra. Het zijn een soort kasten die je zelf bouwt. Omdat de oven op de zon gericht is kan je er makkelijk heel veel hout in drogen tegen een lage kostprijs. En als je klaar bent met je werkbank dan heb je onbeperkt de ruimte en tijd om er geld mee te verdienen. Ik heb op het web div gratis tekeningen en bouwbeschrijvingen gevonden. In de USA is het heel populair onder de zelfbouwers. Als ik de ruimte had gehad dan stond er al lang 1 in de tuin.
Veel google plezier. Hugo

Attached files
 

leroy

Post veel
23 jul 2010
1.023
32
Hey hallo
Zo mensen het is dan toch zo er na 5 jaar gaan we dan toch beginnen met het project van boom tot werkbank
De meeste delen zijn ruw weg opmaat geschaafd er is nog genoeg werk aan de winkel maar het hout is inmiddels droog genoeg
Ik zal proberen jullie zo goed mogelijk op de hoogte te houden van het maak proces
En je ik weet het het zal niet de meest strake bank worden want er is inderdaad her en der een scheurtje ontstaan deze zal ik met vlindertjes proberen te stabiliseren
Mvg Leroy mimage.jpgimage.jpg
 

leroy

Post veel
23 jul 2010
1.023
32
Hey hallo ja het is zeker weer leuk
Ik kan niet wachten om te starten
De werk bank moet de afmeting krijgen 260 lang bij 68 diep
Het blad zal zo'n 4 cm dik worden met een rand van 7 cm dik er om heen
of hij een Tail Vise krijgt weet ik nog niet
Ik zal zoveel mogelijke met de hand proberen te doen maat Powertools zullen ook zeker gebruikt gaan worden
Mvg Leroy
 

leroy

Post veel
23 jul 2010
1.023
32
Zo weer een kleine update
Een gedeelte is van het blad is verzaagd naar 45mm daarna 40mm vandikte geschaafd
En een groef voor een losse veer er in gefreesd en het geheel gelijmd
Tot zo ver image.jpgimage.jpgimage.jpgimage.jpgimage.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.