Een traptrede na 100 jaar

WR1944

Oud hout
Het huis waarin ik (samen met m'n vrouw) woon is ongeveer 100 jaar oud. Het bestaat uit een "basement" = kelder, een "first floor" oftewel begane grond, een eerste etage (second floor) en een zolder. Die zolder is niet voorzien van een vloer want het was niet bedoeld voor verblijf. Daarom was er aan de trap naar die zolder erg weinig aandacht besteed. De constructie was zodanig dat er geen volle eerste trede paste tussen de deur en de trapboom. Dus als je wat spul wilde lozen op zolder moest je een enorme stap nemen om op trede nummer twee te komen.

Dat ongemak ging in tegen al mijn technisch gevoel. Na lang wikken en wegen heb ik toch maar een oplossing gebracht. Uit restjes multiplex maakte ik een steun tegen de einden van de trapbomen. Daarop kwam een restje van een 2 x 6 dat met een paar Kreg schroeven werd vast gezet. Eindelijk, na 100 jaar, is de toegang naar de zolder verbeterd. Ik denk dat ik de hele zolder ga isoleren en voorzien van een lichte vloer en ook verlichting. De ruimte tussen de muren en de onderkant van het dak is met plankjes dicht gemaakt om het grotere ongedierte buiten te houden. Daarom is het ook erg tochtig. Ook daar ga ik wat aan doen. Ik denk dat de warmtehuishouding van het huis er door verbeterd.

IMG_0227q.jpg

IMG_0226q.jpg

IMG_0225q.jpg
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
Hallo WR, alweer een innovatie aangebracht in de USA:D
Ondanks jou trede vind ik zoals ik het kan zien de opstap nog aan de hoge kant of is dat gezichtsbedrog?
Het lijkt wel of er 2 trede 's tussen uit waren of is de ruimte tussen de trede 's in de USA groter?
Mvg, :).
 

WR1944

Oud hout
De trapbomen worden meestal voorbewerkt gekocht. Balken van 2 x 12 (40 x 280) worden voorzien van een soort van zaagtand vormige inkepingen.
https://www.homedepot.com/p/8-Step-...-Treated-Pine-Stair-Stringer-368914/308736511
Er wordt van uitgegaan dat een trap onder 45 graden staat. De tredehoogte is zo rond de 210 á 220. Echter in mijn geval was de trapboom niet zodanig aangebracht dat alle treden gelijkmatig uitkwamen. Alle treehoogten waren 220 maar de onderste trede kwam uit op een hoogte van 580 zodat ik dat gehalveerd heb. Er was met wat moeite plaats voor één (nieuwe) trede zodat de eerste stappen iets groter moeten zijn dan de rest van de trap. Het is in ieder geval beter dan het was en voor die paar keer per jaar dat ik misschien de zolder op ga goed genoeg. Toen ik me bijvoorbeeld een keer realiseerde dat ik al vier jaar niet op zolder was geweest ben ik gaan kijken of alles nog in orde was.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.