vacuümpomp

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
Hallo is er ooit iemand bezig geweest om zelf een soortgelijk systeem te maken als het Festool
vacuümpomp en spaneenheid?

Ik vind dit een interessant systeem maar wel enorm duur.

Festool maakt denk ik gebruik van de vacuümtechniek van Festo, maar kan er niet echt achter komen welk type pomp ze er voor gebruiken. En wat die kost en waar te verkrijgen is.
Ik heb namelijk de indruk dat zon pomp niet zo heel erg duur kan zijn, zo rond de 150,- euro denk ik.

Ik weet dat een vacuümpomp een omgekeerde compressor is maar,
een normale compressor wil ik niet gebruiken vanwege het lawaai.

Ik heb wel wat vacuümpompjes gezien maar die zijn te zwak.

Technische gegevens van het Festool spul:
Opgenomen vermogen bij 50 Hz 160-200 W
Opgenomen vermogen bij 60 Hz 200-230 W
Pompvermogen bij 50 Hz 2,7 m³/h
Pompvermogen bij 60 Hz 3,5 m³/h
Minimaal vacuüm = 81%/ = 810 mbar
Gewicht 8 kg
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.051
1.682
Terkaple
www.woodworking.nl
Heb zelf een paar jaren geleden een aantal vacuumpompen gekocht op een online veiling. Het waren oostduitse laberatorium pompen van bijna 20 jaar oud, maar ongebruikt. Bij allemaal ging na een paar minuten de flexibele koppeling tussen motor en pomp kapot, maar de rest lijkt onverslijtbaar.
Kijk eens op http://www.joewoodworker.com daar staan niet alleen pompen, maar alles over vacuum, zakken, folie etc.

jaap
 

hanske

Actieve deelnemer
1 sep 2010
39
0
die van de link kan je niet gebruiken.deze wordt gebruikt om airco of koelkasten te vacumeren hier zit olie in die lucht opslaat.Moet om de zoveel tijd ververst worden.Je moet of een droge schottenpomp hebben.Of een venturi ssysteem als je in het bezit bent van een compressor.
 

WR1944

Oud hout
De hechtingskracht van een vacuumsysteem hangt af van de onderdruk EN het oppervlak waarover de onderdruk wordt verdeeld. De kracht is onderdruk maal oppervlak.
Je hebt in principe geen pomp nodig die veel lucht hoeft te verplaatsen dus een stofzuiger zou ongeschikt zijn omdat die meestal de lucht gebruikt om de motor te koelen.
Als je met een venturi-systeem kan werken zou je wel weer een stofzuiger kunnen gebruiken.
Je zou eens kunnen Googlen, dan zie allerlei geknutselde systemen die erg werkzaam zijn.
 

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
Ik heb al veel op zoekmachines gekeken en video's gezien, maar wat ik me afvraag is,
wat gebruikt Festool er zelf voor.
Want misschien dat je het in onderdelen kunt kopen.

Heeft iemand de vacuumpomp en klem-systeem van Festool?
 

primera

Actieve deelnemer
13 jul 2010
298
0
staat er bij festool geen onderdelen tekening op de site van het systeem.
Dan zou je de onderdelen los kunnen bestellen.
 

hanske

Actieve deelnemer
1 sep 2010
39
0
venturisystemen werken met perslucht door een kleine opening te blazen voor de opening ontstaat dan via een aftakking een vacuum.Worden veel op zuignapsystemen gebruikt.Ook schottenpompen kan je goed gebruiken hebben nauwelijks onderhoud nodig en trekken genoeg vacuum om grote plten vast te houden.
 

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
Ik zie echter geen prijzen op die website, is het mogelijk dat je hiervan een screenshot maakt en die hier plaatst?
Komen de specificaties overeen met die van Festool?

Waar ik eigenlijk naar op zoek ben is het type en model nummer wat Festool gebruikt,
dit is waarschijnlijk een model van Festo.
Dit zijn namelijk hele stille en compacte pompjes.

http://www.festo.nl/
 
A

Anonymous

Guest
Prijzen zul je zelf op moeten vragen,mijn korting is de jouwe niet.

Succes.

:arrow:
 

houtenklaas

Post veel
17 jan 2011
1.192
3
Ouderkerk aan den IJssel
Ik heb hier inmiddels twee koelkastmotoren staan. Die gaan bij mijn toekomstige systeem de vacuum leveren. Omdat ze niet zo 'snel' zijn komt er een vacuumvoorraadvat tussen van een of meer oude brandblussers.
 

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
Dat gevoel had ik idd ook.
Er staan meer vacuumpompen van verschillende aanbieders, maar veel met een multimeter.

Ze kunnen blijkbaar niet van die rommel afkomen.
 

Frank

Actieve deelnemer
27 mei 2009
223
0
Zeeuws-Vlaanderen
Zweihaak zei:
Er staan meer vacuumpompen van verschillende aanbieders, maar veel met een multimeter.
Ze kunnen blijkbaar niet van die rommel afkomen.

Deze set wordt aangeboden als HVAC gereedschapsset, als je aan koeling e.d. werkt kan je niet zonder thermometer. Ook een goed multimeter komt dan goed van pas, dus als HVACset heb je meteen alles.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.