Ervaringen Tendotools

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Bij Tendotools zijn ze vriendelijk, maar hoogwaardige machines en gereedschappen hebben ze niet. Relatief duur voor wat het is.
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.762
980
Omgeving Eindhoven
Bij Tendotools ben ik ooit ook eens geweest. Inderdaad zeer vriendelijk (typisch gastvrij zoals zo'n beetje alle vlamingen die ik ken). Ze wilden meteen vanalles uitleggen en laten zien. De verkoper wist ook veel te vertellen over de machines en had ook interesse in mij als klant (wat ik voor houtbewerking deed, om zo te adviseren wat ik wel of niet nodig had).

Ze hadden toen alleen de black-edition machines staan. Die duurder was dan de machines in NL (Peulen / VDH). Ze bleven er een beetje vaag over of er grote verschillen in zaten met de witte versie zoals we die hier in NL kennen; ik kon ze in ieder geval niet ontdekken (behalve de kleur). Wel hadden ze daar titanium-gecoate bladen erop die minder wrijving zouden geven, en ook eventueel granieten bladen.

Vorig jaar heb ik bij hen nog een penadapter gekocht en ben toen wederom goed geholpen.
Maar inderdaad zoals Mathieu al zegt, de rest van het assortiment aan machines moet je snel voorbij lopen, dat is kwalitet HBM / van Cranenbroek.
Wel even opletten of de prijs op de website correct is; die wordt niet vaak bijgewerkt en kan in de winkel anders zijn. Was in ieder geval met de penadapter wel zo, die stond toen voor een lager bedrag op de site als de prijssticker in de winkel.


Nu zie ik inderdaad dat zij ook dezelfde MW-machines op hun site hebben staan. Tot voor kort hadden ze alleen de black-edition van Harvey. Dan twijfel ik aan mijn eerdere bericht dat de MW-tech een andere machine is dan de machine die wij hier op het forum kennen als Harvey. Is dan de productlijn/producentnaam van Harvey veranderd of is ook Tendotools overgestapt naar een andere leverancier?
 
Laatst bewerkt:

Ice_Blade

Nieuw lid
26 okt 2018
18
1
Pijnacker
Ik heb een tendotools afzuiging, TT6000, (via toolnation) en die is 1:1 identiek aan een HBM 300 Profi, maar is toch aanzienlijk duurder. Wat mij betreft is de verf kleur niet zoveel waard. Verder echter geen ervaring met ze als leverancier. De customer service was niet bijzonder behulpzaam toen ik vragen had over de filters.
Maar misschien dat ze zich meer richten op de zagen en vlakbanken en dergelijke...
 

massis

Actieve deelnemer
4 mei 2012
657
49
Bilzen, BE
Ik heb een tendotools afzuiging, TT6000, (via toolnation) en die is 1:1 identiek aan een HBM 300 Profi, maar is toch aanzienlijk duurder. Wat mij betreft is de verf kleur niet zoveel waard. Verder echter geen ervaring met ze als leverancier. De customer service was niet bijzonder behulpzaam toen ik vragen had over de filters.
Maar misschien dat ze zich meer richten op de zagen en vlakbanken en dergelijke...

Is hij echt 1 op 1 100% identiek? Vaak komen machines wel uit dezelfde chinese fabriek en zijn ze volledig hetzelfde ontwerp, maar wordt er door de ene verdeler toch een stuk meer kwaliteitscontrole en andere eisen op bepaalde onderdelen gevraagd (denk aan metalen tandwielen vs kunststof, andere lagers, ...). Niet dat dat noodzakelijk altijd de prijsverschillen verklaart, maar toch.
 

Ice_Blade

Nieuw lid
26 okt 2018
18
1
Pijnacker
Is hij echt 1 op 1 100% identiek? Vaak komen machines wel uit dezelfde chinese fabriek en zijn ze volledig hetzelfde ontwerp, maar wordt er door de ene verdeler toch een stuk meer kwaliteitscontrole en andere eisen op bepaalde onderdelen gevraagd (denk aan metalen tandwielen vs kunststof, andere lagers, ...). Niet dat dat noodzakelijk altijd de prijsverschillen verklaart, maar toch.
Ik ben bij HBM in de showroom gaan kijken naar de 300, en daar leek hij 1:1 overeen te komen met mijn TT6000. Ik heb niet de motor unit open geschroefd om dat te controleren, dus het zou inderdaad kunnen dat er andere lagers gebruikt worden. (De ventilator zit direct aan de motor, dus van tandwielen zal er weinig sprake zijn). Maar de ventilator, behuizing, stofzakken, stroom schakelaar, enz zijn op de kleur en bedrukking na hetzelfde. De specificaties op papier (capaciteit, vermogen, enz) zijn ook gelijk.
 

Jan1988

Actieve deelnemer
4 jul 2017
37
0
Omg. Eindhoven
Hoi,

VDH is eigenlijk al genoeg besproken voor mij. Ik ga kijken naar een andere leverancier.

Tendotools klinkt als een betere kandidaat :)


En dan natuurlijk nog de nieuwe vraag: de 'MW-Tech Harvey' is dat hetzelfde als de 'Harvey' machine?
 

AtelierHQ

Actieve deelnemer
8 jul 2019
137
63
Opwijk
Ik was ook naar deze zaagmachines aan het kijken, maar op google of youtube is er niet (veel) over te vinden. Wordt blijkbaar enkel bij vynckier, vdh, torros.fr en nu ook tendotools verkocht. Waardoor ik vermoed dat het om een soort wit product gaat dat mssn in dezelfde fabriek of volgens hetzelfde ontwerp gemaakt wordt.
Op alibaba zijn dezelfde zagen ook te vinden onder een andere producent dus misschien halen ze die daar en plakken ze er zelf een merk op.
Op de site van harvey zelf is er niets over te vinden, maar wel nieuwe modellen van harvey.
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.139
973
Harvey is oorspronkelijk een Chinese OEM-fabrikant en dat betekent dat ze produceren voor andere merken of andere merken hun naam op de Harvey producten laten zetten. Daarom zijn er andere bedrijven die producten verkopen die identiek zijn an die van Harvey of er veel op lijken.

Van de Harvey Woodworking website:
Harvey Industries, established in 1999, was formed on the principles of
uniquely designed products and constant improvements in quality. Based on these principals, Harvey Industries has succeeded in supplying woodworking machinery and accessories to over 100 countries. The Harvey brand is known in woodworking markets everywhere except North America where we have, until recently, operated as an OEM supplier to many of the well known US machinery brands.
 

AtelierHQ

Actieve deelnemer
8 jul 2019
137
63
Opwijk
Ik heb wat verder gezocht op Alibaba en de eerste die ik tegenkwam lijken sterk op diegene die als MW-tech verkocht worden, maar worden door een andere fabrikant gemaakt. Harvey zelf is er ook op te vinden, maar dubbel zo duur.
De vraag is dus wie maakt de MW-tech zaagmachines: harvey zelf of die andere veel goedkopere fabrikant. En zijn de MW-tech vergelijkbaar van kwaliteit?
De goedkopere fabrikant heeft ook schaafmachines en dergelijke die sterk op de HBM en tendotools machines gelijken dus ik vermoed dat alles van daar komt.

Ik dacht mij zo een aan te schaffen omdat ik de plaats niet heb voor een paneelzaag en de mogelijkheid tot dado-zaagbladen wel interessant vond om snel te werken.
Maar nu twijfel ik toch of ik niet beter voor een europees merk zou gaan, maar daar vindt je geen type cabinet-zaag.

Zat bij VDH en Vynckier ook naar de Jet vlak-vandiktebank te kijken van 410mm met spiraalas, maar denk dat de prijs in de buurt komt van een hammer en als er technische problemen zijn kan je wel bij een lokale dealer terecht.
 
Laatst bewerkt:

AtelierHQ

Actieve deelnemer
8 jul 2019
137
63
Opwijk
Die ene fabrikant op alibaba die de goedkope "harvey's" heeft en ook de machines a la HBM en tendotools heeft ook veel "whitelabel" machines die op de axminster trade en craft gelijken. Vermoedelijk allemaal zelfde fabriek dus. Of nog een andere, in china doen ze niet moeilijk over copyright.
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.074
414
Nu zag ik op Axminster deze zaag voorbij komen:

https://www.axminster.co.uk/axminster-trade-at254ts-table-saw-workstation-104501

Dit is precies hetzelfde als een Harvey... net als die MW-Tech eigenlijk..

Ik heb Harvey in Amerika een mail gestuurd. Kijken wat die zeggen over de MW-Tech.

Als ik dat plaatje zo zie, vind ik het maar een rare machine. Dat rechter wiel voor de kanteling is onbereikbaar. En dan twee losse draadjes van de start/stop naar de machine. Dunne pootjes voor de tafelverbreding. En dat voor 3.400- euro?
 

Jan1988

Actieve deelnemer
4 jul 2017
37
0
Omg. Eindhoven
Als ik dat plaatje zo zie, vind ik het maar een rare machine. Dat rechter wiel voor de kanteling is onbereikbaar. En dan twee losse draadjes van de start/stop naar de machine. Dunne pootjes voor de tafelverbreding. En dat voor 3.400- euro?

Toch ook zo op de Harvey zaagtafel. Zal vast iemand over nagedacht hebben hoop ik
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.139
973
Als ik dat plaatje zo zie, vind ik het maar een rare machine. Dat rechter wiel voor de kanteling is onbereikbaar. En dan twee losse draadjes van de start/stop naar de machine. Dunne pootjes voor de tafelverbreding. En dat voor 3.400- euro?

Off topic: Ook ik vind het veel geld voor een dergelijke machine. Ik was ook in de markt voor een nieuwe zaagtafel en daarbij ook naar de Harvey's gekeken. Maar die vielen al snel af, omdat ik een roltafel direct naast het zaagblad wilde. Uiteindelijk ben ik voor een SCM Minimax SC 2 C gegaan. Dat is een kleine paneelzaag met een roltafel van 1600mm. Dit kost hetzelfde als de Harvey, maar dan heb ik wel een roltafel met oplegtafel, veel meer vermogen (4,0kw tegenover 2,2 kw van de Harvey), dikker materiaal zagen door het grotere blad, fijnafstelling voor de langsgeleider en betere bouwkwaliteit. Wel mis ik de mogelijkheid tot een dadoblad en kan ik niet zo gemakkelijk er een freestafel in maken. De SCM is 400V en dat kan een extra investering vragen als je dat niet beschikbaar hebt.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.