Ikea keukenfronten

Dries

Actieve deelnemer
10 jul 2015
82
5
Wetteren
Houtvrienden,


Binnenkort wil ik een nieuwe keuken plaatsen. Aangezien we er al een dure verbouwperiode op hebben zitten, zullen de corpussen en beslag bij IKEA aangekocht worden.


De fronten zou ik uit degelijk plaatmateriaal met essen buitenlaag zagen en afwerken met randfineer. Alles komt nadien in de matte hardwax.
Nu stel ik me wel enkele vragen waarop jullie mogelijk antwoorden hebben:
- Ik zie dat de meeste grote keukenbouwers ABS-randen gebruiken als randafwerking. Zou randfineer zoals deze problemen geven naar vocht toe, hitte van de oven,…? Best een dikkere variant van 2 mm nemen of maakt dat niet veel uit?
- Iemand ervaring met bepaalde boorgeleiders en/of mallen voor het beslag aangezien IKEA niet met het 32mm-systeem werkt?
- Zaken die ik over het hoofd zie? Groot gewichtsverschil tussen multiplex-fronten t.o.v. originele Ikea-fronten?
Op zich geen speciale klus maar aangezien het in de keuken komt, moet ik hier en daar waarschijnlijk anders te werk gaan.



Ik had eerdere topics al bekeken maar kreeg niet op elk van m’n vragen een antwoord.
 

karangetang

Actieve deelnemer
17 mrt 2015
328
3
Zeist
Hoeveel denk je te besparen met zelf fronten maken ? Een hoeveel degelijker zullen jouw deurtjes een fineer randje dan worden?
 
Laatst bewerkt:

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
Gedineerde plaat met 2mm kanten fineer is prima te doen hoor. Meeste wordt inderdaad gedaan door smeltlijm oplossing om rondom ovens kanten te plakken is door eventueel een strook niet voorgelijmd band te plakken met gewone hout lijm. Wel even netjes werken want je wilt niet allemaal lijm op de zichtzijde van je je fronten. Maar meeste ovens blazen de warme lucht recht de keuken in.
Gewicht zal ik me geen zorgen om maken tenzij je deuren wilt gaan maken van breder dan 600 en hoger dan 2200.

Hang en sluitwerk zou ik niet aan beginnen van Ikea. Gewoon blum tandem geleiders (volledig uit te trekken en je kan ze iets bestellen) met een 12mm berken multiplex bak en 9mm bodem. Ik ben nu bezig met een keuken te verbouwen en kom uit op het ongeveer 30 euro per ladebak inclusief geleider (exclusief front).
 

Dries

Actieve deelnemer
10 jul 2015
82
5
Wetteren
Heb je nergens problemen met de voorgeboorde gaten in de corpussen als je ander hang- en sluitwerk gebruikt Renault?

Ik zou de fronten zelf maken omdat we fineer verkiezen boven laminaat en Ikea heel beperkt is in keuze van gefineerde fronten. Als ik in de planner kijk zouden alle fronten en zichtbare panelen uitkomen op ongeveer 2300-2500 euro. Voor dat geld koop ik wel al wat platen en kantenband.

Een andere optie zouden drielagen platen zijn zoals deze: https://www.tilly.at/nl/producten/Drielagen-loofhoutplaat/Essenhout
Nadeel is wel dat ze die slechts in 20mm hebben op het eerste zicht...
 

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
Ik heb recent een forse keuken van Ikea zelf ontworpen en geplaatst.....en nadat deze nu zo'n maandje of 3 door mijn ouders gebruikt wordt ben ik nog steeds meer dan tevreden over de kwaliteit. In combinatie met de prijs helemaal onverslaanbaar maar zelfs t.o.v. van veel duurdere keuken is het meer dan goed.

Wat mij betreft zijn er een paar aandachtspunten waar je rekening mee zou kunnen houden. Ik was erg blij dat ik ervoor had gekozen de keuken niet op de standaard pootjes te plaatsen maar op een op maat gemaakte frame/plint. Niet spannend om te maken met wat mooie vlakke balken en je plaatsing wordt er zoveel eenvoudiger door. Je bouwt je frame/plinten op maat op de plaats van je kastjes en zorgt er dan voor dat deze mooi waterpas liggen met wat opvulling hier en daar. Daarna de Ikea rails op de juiste hoogte vastmaken en je kastjes staan per definitie goed (de rails biedt kleine verstel mogelijkheden). Geen gekloot meer om per corpus de zaak te stellen en dan ook nog alles onderling netjes uit te lijnen. Perfecte oplossing wat mij betreft en ook lekker stevig bij het plaatsen.

En als tweede zou ik nog een keer nadenken voor ik binnenlades zou nemen. Je kan de buitenkant er fraai mee belijnen maar in het gebruik moet je toch iets te vaak een tweede lade opentrekken terwijl dat ook in 1x had gekund. Verder heb ik veel gebruik gemaakt van de bedekkingspanelen die ze ook verkopen in dezelfde afwerking als het front. Daar kan je met wat maatwerk leuke dingen mee doen zoals de plinten (de standaardplinten zien er in mijn optiek niet uit), de opvulstukken maar ook de bekleding van de onderkant van je bovenkastjes bijvoorbeeld. Ik heb er in een extra hoge bovenkast (bij de spoelbak) zelfs de verlichting mooi in weggewerkt zodat je niet tegen de gelamineerde onderkant van het corpus aankijkt met het zichtbare beslag.

Wat mij betreft voldoen de Maximera lades ook meer dan goed. Inclusief het prima beslag van Blum dat erbij hoort. Voor die prijs onverslaanbaar.

Voor de frontjes maak je het jezelf een stuk eenvoudiger als je iets van Ikea kan vinden. Maar het is ook niet zo'n klus om zelf wat te maken of te kopen. Ik zou dan wel een paar frontjes kopen (de goedkoopste) om als boormal te gebruiken. De plaatsing van het ladebeslag is ook afhankelijk van de positie van bijvoorbeeld een lade (onder vs midden en boven). Niet spannend maar wel verstandig om 1x gezien te hebben met een ladefront dat past. En er zijn bedrijven die frontjes leveren specifiek voor Ikea keukens.... kosten vaak alleen wel de hoofdprijs. Alternatief is je fronten op maat te bestellen. Kun je bij een aantal leveranciers van plaatmateriaal voor een redelijk bedrag laten doen. Dan krijg je bijvoorbeeld ook goed gelijmde HPL en degelijke kanten. Gewoon fineer in een keuken lijkt me erg kwetsbaar, de kanten al helemaa. Die zou ik zeker met een massief deklijstje maken.

Voor het plaatsen heb ik wat uurtjes besteed aan het bekijken van de Ikea keukenserie van Kody Horvey op Youtube. Tijd die goed was besteed, zeker bij de eerste Ikea plaatsing.
 
Laatst bewerkt:

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.726
706
Enschede, Twente
Heb je nergens problemen met de voorgeboorde gaten in de corpussen als je ander hang- en sluitwerk gebruikt Renault?

Ik zou de fronten zelf maken omdat we fineer verkiezen boven laminaat en Ikea heel beperkt is in keuze van gefineerde fronten. Als ik in de planner kijk zouden alle fronten en zichtbare panelen uitkomen op ongeveer 2300-2500 euro. Voor dat geld koop ik wel al wat platen en kantenband.

Een andere optie zouden drielagen platen zijn zoals deze: https://www.tilly.at/nl/producten/Drielagen-loofhoutplaat/Essenhout
Nadeel is wel dat ze die slechts in 20mm hebben op het eerste zicht...

Ik heb een tijd geleden vergelijkbare grenen platen gebruikt als fronts en ze voldeden uitstekend. 20 mm blijft strak en zit nog heel dicht bij de 18 a 19 die standaard gebruikt wordt (hpl etc.).
 

Dries

Actieve deelnemer
10 jul 2015
82
5
Wetteren
@ GH1: Bedankt voor de tips!
Een eigen sokkel ging ik ook maken. Lijkt me veel evidenter dan de losse pootjes.
Wat de binnenlades betreft volg ik jouw mening. Om die reden hebben we er slechts 3.

Ik bekijk nog eens of ik met het beslag van Ikea zou werken, dan wel met eigen beslag.
De kant-en-klare oplossing voor "uniekere" fronten via "Koak Design", "Houtmerk", etc. werd ook bekeken maar dat geld kan en wil ik er niet aan geven.

Bedankt voor de tip van Kody Horvey, ik zit ondertussen aan aflevering 3. Zitten interessante tips in maar de man neemt wel z'n tijd om het héél traag uit te leggen.

@Bert: Voorlopig neig ik nog het meest naar de platen van Tilly. Gebruikte jij die met Ikea-beslag? Zorgde die extra 1-2 mm niet voor problemen bij het openen van deuren, etc.?
Heb je verder nog advies of aandachtspunten omtrent het gebruik van de Tilly platen gecombineerd met Ikea corpussen?
 

Dunhans

Actieve deelnemer
24 jun 2012
415
30
Bergen op zoom
Bij ons worden voor woningbouw vaak metalen frames met 4-6-8 pootjes gebruikt ivm sneller opstellen. Kantenband is niet gauw de beperking maar de juiste verlijming
 

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
Ik bekijk nog eens of ik met het beslag van Ikea zou werken, dan wel met eigen beslag.

Dat zou voor mij losstaan van de gebruikte frontjes en eigenlijk een no-brainer zijn.

Waarom zou je het wiel opnieuw gaan uitvinden en het risico lopen dat je ook in de corpussen opnieuw moet gaan boren omdat je niet alles netjes kan uitlijnen? Dat zou ik echt pas doen als de standaard maten van Ikea echt niet zouden passen, en dat is in de praktijk zelden het geval. Enige wat ik mis is een lade in 1000 of 1200 maar dat is allemaal nog wel te overzien.
 
Laatst bewerkt:

Zky

Actieve deelnemer
8 feb 2016
327
33
Vorden
www.LuxeHout.nl
Ik heb bij mij thuis onlangs ook een keuken geplaatst met de basis van Ikea corpussen en afgewerkt met 18mm massief eiken fronten (laten maken door een van de eerder hierboven genoemde fabrikanten). Dit extra gewicht t.o.v. de standaard fronten van Ikea is tot op heden geen probleem.
De prijs kwaliteit verhouding van Ikea is gewoon erg goed, niet voor niks geven ze 25 jaar garantie. En dat geldt ook voor het hang- en sluitwerk, zoals al eerder gezegd komen de scharnieren gewoon van blum en de ladegeleiders zijn wat mij betreft ook ruim voldoende.
Voor de plaatsing had ik achteraf ook liever een eigen frame eerst geplaatst ipv de standaard poten te gebruiken. Het is wel te doen maar zeker meer gepriegel.
 
  • Leuk
Waarderingen: gandel69

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.726
706
Enschede, Twente
@Bert: Voorlopig neig ik nog het meest naar de platen van Tilly. Gebruikte jij die met Ikea-beslag? Zorgde die extra 1-2 mm niet voor problemen bij het openen van deuren, etc.?
Heb je verder nog advies of aandachtspunten omtrent het gebruik van de Tilly platen gecombineerd met Ikea corpussen?

Blum hardware. Laden kant-en-klaar besteld bij een bedrijf in de Achterhoek. Fronten en een zijpaneel dus in dat drielaags loofhout, dat ik via een bevriende meubelmaker verkregen heb, dus de oorsprong weet ik niet.
Ik heb even de originele tekening opgesnord & zie dat het corpus in 16 mm mdf gepland was. Een medewerker van die meubelmaker heeft me indertijd geholpen met het maken en plaatsen.
Kan niet checken of het ook allemaal zo gemaakt is, want heb die woning vorig jaar verkocht…
 

Dries

Actieve deelnemer
10 jul 2015
82
5
Wetteren
Kantenband is niet gauw de beperking maar de juiste verlijming

Ik vermoed dat je hiermee ABS-band bedoelt?


Waarom zou je het wiel opnieuw gaan uitvinden en het risico lopen dat je ook in de corpussen opnieuw moet gaan boren omdat je niet alles netjes kan uitlijnen? Dat zou ik echt pas doen als de standaard maten van Ikea echt niet zouden passen, en dat is in de praktijk zelden het geval.

Daar heb je een punt. Mij was het vooral te doen om het mogelijk verschil in gewicht bij gebruik van zwaardere plaatmateriaal.

Dit extra gewicht t.o.v. de standaard fronten van Ikea is tot op heden geen probleem.

Dat stelt me alvast ietwat gerust.



@ Bert: Dat is al een pak minder Ikea-standaard dan dat ik het wil maken. Op zich zou ik niets liever doen dan alles eigenhandig maken maar ik gun m'n vrouw een afgewerkte keuken binnen X-aantal weken, dan wel binnen een half jaar...
 

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
Mij was het vooral te doen om het mogelijk verschil in gewicht bij gebruik van zwaardere plaatmateriaal.

De Ikea Maximera lades komen met ladegeleiders van Blum en worden getest op een belasting van 25kg per lade...... En de Ikea corpussen en frontjes zijn ook best van degelijke dikte (net zoals de ladebodem trouwens), bij andere keukens is dat vaak zelfs lichter uitgevoerd.
 

Dries

Actieve deelnemer
10 jul 2015
82
5
Wetteren
Heel erg bedankt alvast voor de vele tips en info.

Ondertussen de offerte ontvangen voor de Tilly-platen met berkfineer. Komt op ongeveer 105 euro/m2, dat heb ik er nog voor over dus zal het hoogstwaarschijnlijk die optie worden.
Het bespaart me ineens ook wat tijd en werk aangezien ik de randen dan niet hoef af te werken en met het voordeel dat ik de nerven kan laten doorlopen over de verschillende kastjes. Afwerken zou ik met een matte hardwax doen.

Gebruik ik voor het beslag in te boren dan best een goedkoop deurtje als mal of zijn er boormallen de moeite waard om aan te kopen?
 

karangetang

Actieve deelnemer
17 mrt 2015
328
3
Zeist
Een verstandige keus de deurtjes worden dan veel minder kwetsbaar op de randjes en hoekjes waardoor je veel langer van een moiem keuken kan genieten! Maaaar.... goedkoop is het niet . Ga je dat combineren met Maximera laden van Ikea?
Je kan ook zelf met een paar boorbusjes van 5 mm ook mooi boormalletjes maken het komt niet op tienden millimeters , de fronten bij maximera zijn na stelbaar.
 
Laatst bewerkt:

Dries

Actieve deelnemer
10 jul 2015
82
5
Wetteren
Het is inderdaad niet goedkoop maar voldoet aan onze wensen. Anderzijds is het niet de bedoeling om na 5 jaar een nieuwe keuken te plaatsen dus dan kiezen we liever iets dat wat duurder uitvalt en dan toch "ons goesting" is.

Het is de bedoeling om met de maximera laden te werken. Zelf een boormal maken speelde ook al in m'n gedachten maar is probeer een goede middenweg te zoeken wat betreft tijd en prijs. Als er een betaalbare mal bestaat, dan verkies ik liever die optie dan terug enkele uren "kwijt" te zijn met het maken van een mal.
 

J. Bakels

Nieuw lid
6 nov 2015
11
1
Eveneens zelf een Ikea keuken geplaatst. Inderdaad prima keukens en enorm maatvast. Zelf de fronten gemaakt op basis van een aantal mee-bestelde deurtjes als boormal. Allemaal goed te doen met de juiste apparatuur..;-). Zwaardere (en iets dikkere) deuren vormen voor het scharnierwerk geen probleem. Daar ik verschillende soorten massief hout op spaanplaat heb gebruikt gaan de deurtjes wel kromtrekken hetgeen je zult moeten voorkomen door dwarsklampen aan binnenzijde. Resultaat mag er uiteindelijk zijn en ondanks de confectiekeukens van Ikea heeft de keuken toch een uniek karakter gekregen. Wel veel werk (de fronten maken vergde meer tijd dan de keuken) maar een aanrader om te doen als houthobbyist. En vlgs mij kan Ikea het qua prijs tegen elke andere keukenboer opnemen en doet ze in kwaliteit ook niet onder.
 

J. Bakels

Nieuw lid
6 nov 2015
11
1
Excuses, bedoelde multiplex ipv spaanplaat. Heb dus 10 mm multiplex gebruikt en daar 10 mm massieve houtstroken op geplakt en aan binnenzijde van beuken horizontale stroken op geplakt en geschroefd. Geen idee hoe je hier een foto moet toevoegen anders zou ik dit kunnen laten zien..
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.