Alternatieve beeldhouwklem

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.773
924
Leeuwarden
Op mijn werkbank heb ik nog geen bankschroef met een groot bereik dat bijvoorbeeld door bankhaken is in te stellen. Voor een onderhanden beeldhouw werkstuk moest ik op zoek naar een alternatief om dat op de werkbank vast te zetten. Enig puzzelen heeft tot een alternatief geleid met een setje serre-joints die op een houten balk gemonteerd kunnen worden. Deze balk heb ik haaks gemonteerd op een SLS balk, welke ik weer op de zijkant van de werkbank kan bevestigen. Dit wel met voldoende hoogte zodat het losse deel van de serre-joint op de verschillende gaten is in te stellen. De onderstaande foto's illustreren het e.e.a.


Fons


IMG_7139.jpg

IMG_7135.jpg

IMG_7136.jpg

IMG_7137.jpg

IMG_7138.jpg
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.165
350
Etten-Leur
H Fons, ziet er wel goed uit maar misschien wat beperkt in de diepte. Wij gebruiken wel twee stevige l-vormige houten blokken die aan weerszijden van het werkstuk op de werkbank wordt geklemd met een korte klem en het werkstuk wordt daartussen geklemd met een lange lijmtang. Dan heb je iets meer vrijheid rondom om te snijden.

groeten, Hans
 
Denken in oplossingen altijd +1.

Het gaat om wat je nodig hebt om iets te kunnen creëren ook met beperkte middelen kun je iets klemmen.
Als het voor jouw of het werkstuk opdat moment voldoet is dat super.
Vaak wordt het op het laatst pas echt moeilijk als je het werkstuk moet gaan klemmen op delen die al gereed zijn.
Zit er een onderkant of vlakke bodem aan heb je al meer geluk en mogelijkheden om het vast te zetten.
Wordt het rond om overal uitgesneden bijvoorbeeld wordt het op het laatst altijd lastig.
Ik maak dan veel gebruik van een lap of oude handdoek om het voorwerp te beschermen.
Soms kan ik het dan nog wat klemmen mbv een spanband, anders is er geen andere mogelijkheid dan het in de hand houden.
Maar zelfs dan is het oppassen dat je niets afbreekt of beschadigd.

Een mooie oplossing dus Fons.

Gr Edwin
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.773
924
Leeuwarden
Het is een leuke vingeroefening omdat ik af en toe het idee heb om een aparte beeldhouw werkbank c.q. houtsnijtafel te maken. Daarop zouden dan oplossingen moeten komen die meerdere wensen kunnen vervullen, zoals jullie ze ook formuleren. Ik verzamel op een Pinterestpagina voorbeelden daarvan.

@hans
Ik kan de oplossing die je beschrijft nog niet zo goed visualiseren:confused: Misschien heb je er nog een foto van?
Met mijn oplossing kan ik natuurlijk nog altijd de klemmen hoger stellen, door de schroeven te verplaatsen of een oplossing met een bredere onderplank te maken.de diepte van de klemmen zijn natuurlijk onveranderlijk. Voor andersoortige werkstukken zijn weer andere creatieve oplossingen nodig:rolleyes:

@Edwin
Ik denk dat ik met dit werkstuk ook nog in de door jou beschreven problemen kom, in ieder geval aan één kant waar het geheel in een spitse punt moet uitlopen...

Fons
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.