Zaagmachine om mee te beginnen

JanPr

Actieve deelnemer
9 mrt 2020
204
73
Noordwolde (Fr)
Beste woodworkers, ik ben nieuw op het forum en heb heel wat gegrasduind.

Deze vraag komt vast vaker voorbij maar ik kom er niet echt uit. Allerlei Youtube reviews zijn volgens mij reclames:mad:.

Ik ben een beginner, heb een kleine werkplaats en zoek een tafelzaagmachine waar ik de eerste jaren geen spijt van krijg. Voor allround werk en kwalitatief goed en nauwkeurig. Hoeft niet portable te zijn, mag wel maar ik moet hem wel opzij kunnen zetten. Ik heb gekeken naar de Bosch GTS 635-216 of de GTS-XC of vergelijkbare van Metabo of Dewalt. Mijn budget is 5-700 Euro.

Ook zag ik op Marktplaats tweedehands Elektra Beckums voor E125-175 of de PK250 en andere maar ik heb geen idee of dat een goed idee is (stofafzuiging??).

NB Ik heb alleen 230V.

Hartelijke groeten, Jan
 

city17

Actieve deelnemer
15 apr 2018
298
18
Groningen
De eerste Elektra Beckum die je linkt is niet erg precies, van dat type zagen kun je beter ver blijven (tafelblad is van plaatstaal). De PK250 en andere vergelijkbare oudere modellen (PK200, PK300) van Elektra Beckum/Metabo kunnen prima zijn. Ze verschillen wel veel qua prijs afhankelijk van het aantal accessoires en staat. Als je een goed model voor een redelijke prijs vindt kan het zeker de moeite waard zijn.

Qua nieuwe machines zijn veel mensen (ook op dit forum) volgens mij tevreden over de Bosch GTS 10 XC en de DeWalt (745, 7492). De Metabo's zijn misschien ietsje minder. De nieuwe Bosch (635-216) is een stuk goedkoper, maar van wat ik er van gezien heb best een redelijke machine, zeker voor het geld, maar wel moeilijker precies af te stellen.

Dit filmpje vond ik wel duidelijk om het verschil te zien tussen de twee Bosch zagen.

Als je een beetje op het forum zoekt kun je wel een paar recensies/ervaringen van deze machines vinden.
 

exponential

Nieuw lid
9 mrt 2020
1
0
Hoi,

Ik ben eigenlijk op zoek naar zo ongeveer hetzelfde, een zaagtafel om mee te beginnen. Ik zit vooral te twijfelen over de Bosch professional tafels omdat ze vaak heel erg scherp geprijsd zijn bij Amazon.de. Daar zitten volgens mij wel wat haken en ogen aan.

Ik gebruik Keepa om de prijzen te tracken en zie daar het volgende:

GTS 10 XC: Nu €490 Laagste is €320

GTS 10 J: Nu €345, Laagste €300

GTS 635: Nu €324, redelijk constant

Nu zijn die laagste prijzen vaak bij andere verkopers, die niet altijd naar NL verzenden en soms blijkt het om een 'als nieuw' product te gaan. Nu is voor mij een als nieuw niet zo'n ramp en met Huifkarservice zou je het naar NL kunnen laten verzenden. Mijn vraag: Heeft iemand hier ervaring mee? Het is wat gedoe, maar het prijsverschil is het wel waard.

Sinds vandaag is Amazon ook actief in Nederland. Mijn gedachte: Zou Hornbach dan meegaan met hun laagste prijs garantie bij Amazon.nl? Eerst deden ze dat niet omdat Amazon een Duitse webwinkel was.

De 635 is bij Hornbach nu €360,- Bij Amazon.nl (geen reseller) is ie nu €330. Zou je nu naar Hornbach kunnen gaan voor de laagste prijs - 10% en de 635 kunnen halen voor ca 300?
 

Jos Cuypers

Actieve deelnemer
12 aug 2013
424
36
Belgie - Tongeren
Je kijkt best naar wat je nodig hebt ....Dus leg je best de specificaties naast mekaar

GTS 635 :
zaagblad van 216mm => max 70 mm
1600 W
GTS 10XC
zaagblad van 254 mm => Max 78 mm
2100 W
deze kan ook een negatieve hoek van 1° aan (mocht je dat nodig hebben)
Slede in het bovenblad en een beduidend groter bovenblad

Dit laatste is ook de reden waarom ik deze machine toen gekocht had, en geen spijt van de meerprijs (ik heb toen wel beduidend meer betaald)
 

JochemK

Actieve deelnemer
15 okt 2016
634
301
Het Groene Hart
Sinds vandaag is Amazon ook actief in Nederland. Mijn gedachte: Zou Hornbach dan meegaan met hun laagste prijs garantie bij Amazon.nl? Eerst deden ze dat niet omdat Amazon een Duitse webwinkel was.

De 635 is bij Hornbach nu €360,- Bij Amazon.nl (geen reseller) is ie nu €330. Zou je nu naar Hornbach kunnen gaan voor de laagste prijs - 10% en de 635 kunnen halen voor ca 300?

Met bol.com en andere NL webwinkels doen ze dat wel, dus ik neem aan dat dat nu ook gaat lukken. Let er wel op dat als er bij de webwinkel nog verzendkosten bij komen dit ook meegerekend wordt.
 

JanPr

Actieve deelnemer
9 mrt 2020
204
73
Noordwolde (Fr)
Beste City17, bedankt voor je antwoord. Ik zie dat er op de Bosch GTS10XC ook nog een slede zit, alhoewel daar volgens reviews wel wat speling in zit. Weet jij wat je aan zo'n slede hebt?
 

city17

Actieve deelnemer
15 apr 2018
298
18
Groningen
Beste City17, bedankt voor je antwoord. Ik zie dat er op de Bosch GTS10XC ook nog een slede zit, alhoewel daar volgens reviews wel wat speling in zit. Weet jij wat je aan zo'n slede hebt?

Met zo'n slede is het makkelijker om af te korten. Op zagen zonder zo'n slede maken de meeste mensen zelf een crosscut sled, dat heeft ongeveer dezelfde functionaliteit. Dat van de speling heb ik inderdaad ook gezien, volgens mij kun je met een beetje werk daar wel iets aan doen, maar ik weet het niet precies want ik heb de machine zelf niet.

Misschien dat iemand anders je daar wat meer over kan vertellen. Laatst hebben er volgens mij een redelijk aantal mensen op het forum deze zaag gekocht toen hij in de aanbieding was bij iBood.
 

Jos Cuypers

Actieve deelnemer
12 aug 2013
424
36
Belgie - Tongeren
Met zo'n slede is het makkelijker om af te korten. Op zagen zonder zo'n slede maken de meeste mensen zelf een crosscut sled, dat heeft ongeveer dezelfde functionaliteit. Dat van de speling heb ik inderdaad ook gezien, volgens mij kun je met een beetje werk daar wel iets aan doen, maar ik weet het niet precies want ik heb de machine zelf niet.

Misschien dat iemand anders je daar wat meer over kan vertellen. Laatst hebben er volgens mij een redelijk aantal mensen op het forum deze zaag gekocht toen hij in de aanbieding was bij iBood.


Ik heb de Bosch 10XC nu al meer dan 6 jaar en geen speling op de slede en ik gebruik ze tamelijk vaak (nog altijd hobby !). Wat ik wel doe is met perslucht de geleiders na gebruik of als ik al wat metertjes gezaagd heb, even doorblazen, vuil is nog altijd de grootste oorzaak van slijtage.
Hetzelfde met de motor, paar keer per jaar de koolborstel er uit, doorblazen en terug monteren.
Wat meer speling heeft is de haakse geleider in de T-track (zowel links als rechts van de zaag), maar dat zal met de 635 niet veel beter zijn.

Jos
 

Tympy

Actieve deelnemer
16 mei 2017
384
113
Midden Nederland
Ik heb de Bosch 10XC ook via ibood gekocht, nog niet echt mee gezaagd. Maar er zit wel wat speling op de slede en de paralelgeleider. Ik had zelf voor deze gekozen en niet de dewalt omdat die heel veel herrie schijnt te maken en dat vind ik niet handig in een woonwijk. Vind het geluid van de bosch wel meevallen maar kan niet vergelijken met dat van de dewalt
 

JanPr

Actieve deelnemer
9 mrt 2020
204
73
Noordwolde (Fr)
Ik denk dat ik voor de DeWalt of de Bosch 10XC ga. Nu zag ik bij amazon.de een aanbieding van de Bosch voor E320 maar je moest de verkoper eerst direct een mail sturen, buiten amazon om. Vervolgens kreeg ik antwoord met het verzoek om geld over te maken naar een spaanse bankrekening, dus buiten Amazon om. Dat vertrouwde ik dus niet. Hebben jullie met dit soort bestellingen ervaring, is dit fraude?

Verder zie ik ook "gebraucht wie neu" aanbiedingen van Mafell Erika 60e en 85e voor 700-800 euro. Enige ervaring met "gebraucht wie neu" en hoe zijn die machines in vergelijking tot een nieuwe DeWalt of Bosch?

Hartelijke groet, Jan
 

JanPr

Actieve deelnemer
9 mrt 2020
204
73
Noordwolde (Fr)
Het heeft even geduurd maar uiteindelijk kwam ik op Marktplaats een Dewalt DWE7492 van 1 jaar oud tegen, inclusief ombouw, en 1 dag voor mijn verjaardag. Dus dat kwam goed uit. Nu heb ik nog twee vragen:

- Wat voor afzuigcapaciteit heb je hiervoor nodg, Ik gebruik nu een Kärcher aszuiger (die we ook voor de houtkachel gebruiken) maar het blijft wat stoffig
- Er zit een 24T constructiezaagblad bij maar dat zaagt vrij grof. Ik lees dat je eigenlijk een 60T blad moet hebben, maar wat is een redelijk goed merk?

Hartelijke groet, Jan
 

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.761
459
Almere
Het heeft even geduurd maar uiteindelijk kwam ik op Marktplaats een Dewalt DWE7492 van 1 jaar oud tegen, inclusief ombouw, en 1 dag voor mijn verjaardag. Dus dat kwam goed uit. Nu heb ik nog twee vragen:

- Wat voor afzuigcapaciteit heb je hiervoor nodg, Ik gebruik nu een Kärcher aszuiger (die we ook voor de houtkachel gebruiken) maar het blijft wat stoffig
- Er zit een 24T constructiezaagblad bij maar dat zaagt vrij grof. Ik lees dat je eigenlijk een 60T blad moet hebben, maar wat is een redelijk goed merk?

Hartelijke groet, Jan

voor schulpen—> weinig tanden, voor afkorten —> veel tanden. Als je maar 1 blad neemt voor beide functies is 60 echt teveel en is in de 30 een mooier aantal
 
7 mrt 2015
1.080
336
P'beek
Even voor de vorm en ik weet niet of de Bosch’s (of ‘en?) daar wel/niet mee uitgerust zijn.

Mijn DW 745 Kan, af fabriek, geen verdekte snedes maken.
Achteraf zou dat en het ontbreken van een “paddle” (=noodstop) een reden zijn geweest voor me om de 7492 genomen te hebben (of misschien een Bosch).

Reden voor mij om destijds geen Bosch te nemen is de afwijkende maat van het miter slot. Net even anders waardoor sommige jigs/tools niet passen. Alles is op te lossen maar

Pre van de Dewalt is de langsgeleider die altijd recht blijft staan door tandheugels voor en achter.

En ja, Dewalt maakt gewoon ontzettend veel herrie.

Hopelijk heb je er wat aan.

HTBDTL
 

Jeroen_zaagt

Nieuw lid
17 mrt 2020
13
0
Reden voor mij om destijds geen Bosch te nemen is de afwijkende maat van het miter slot. Net even anders waardoor sommige jigs/tools niet passen. Alles is op te lossen maar

Ik heb zelf via iBood een Bosch XC10 gekocht. Nu ga ik hem hopelijk snel gebruiken (verhuizing). Maar wat is het afwijkende aan het miter slot?
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.135
969
De meeste zagen hebben een standaard Miterslot, waardoor je after market producten kunt gebruiken (BV van Incra). De maat van de Bosch is anders, waardoor deze zonder aanpassing niet passen.
 

Jeroen_zaagt

Nieuw lid
17 mrt 2020
13
0
De meeste zagen hebben een standaard Miterslot, waardoor je after market producten kunt gebruiken (BV van Incra). De maat van de Bosch is anders, waardoor deze zonder aanpassing niet passen.

Voor mij al te laat, maar heel goed te weten. Dank!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.