Hoe ik het overtollig hout van een boomstam haal.

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.411
679
Emst
Van boomstam naar draaiwerk.
Korte beschrijving hoe ik te werk ga om van een boomstam werkstukken op de draaibank te maken.

De stam is van een Magnolia soulangeana die in Elburg groot geworden is en toen omgezaagd, ik heb om de stammen gevraagt.
Een stam wil ik nu wegwerken en de stam lag een jaar of 3 onder een afdak.

Ik meet de doorsnede van de stam en een iets grotere lengte zaag ik af met de kettingzaag
IMGP3815.jpg

Met de kettingzaag zaag ik dat stuk stam in de lengte door, rekening houdend met eventuele scheuren.
Daar zaag ik namelijk door, is gelijk de scheur een stuk weg.

IMGP3816.jpg

IMGP3818.jpg

Met de lintzaag de hoeken schuinzagen zodat ik het wat makkelijker hebt met draaien.

IMGP3819.jpg

Met de kolomboor een kommetje boren waar de vierklauw inpast.

IMGP3820.jpg

Op de draaibank

IMGP3821.jpg

Het plan was om een schaaltje te maken, maar tijdens het draaien kwam ik een scheur tegen.
Na even intern beraad, moest het maar een kandelaar worden.

IMGP3822.jpg
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Ik heb een mal gemaakt met de maximale afmeting die ik kan draaien. Die schroef ik op het brok hout en zaag er dan langs. Hoef ik niet vijf keer uit te spannen omdat het stuk hout tegen het bed komt.
 

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.411
679
Emst
Is ook een goed idee,zal ik onthouden,maar voor ik tegen het bed komt heb ik toch wel serieuze brokken hout.
Ik heb namelijk een centerhoogte van 25cm.
Wel op een andere draaibank.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.