Houten kapstok

Stuiter

Actieve deelnemer
17 jun 2016
30
4
Aalsmeer
Avond allemaal,

ik ben van plan om een eigne houten kapstok te maken. Als voorbeeld wil ik het volgende idee gaan gebruiken: https://www.karwei.nl/wooninspiratie/b/diy-houten-kapstok

Nu heb ik in verschillende bouwmarkten gekeken naar het vurenhout en dat wil ik niet gebruiken in mijn huis. Zijn er bedrijven die wel het juiste vurenhout kunnen leveren (recht en zonder gaten)?

Ik heb ook gekeken naar hardhouten planken en dat wordt qua totaal prijs te duur voor een kapstok.

Mijn andere gedacht is om goeie multiplex platen in stroken te laten zagen en die daardoor te gebruiken. Heeft iemand ervaring of dat met de tijd mooi recht blijft? De planning is wel om ze planken te schilderen.

Ik twijfel nog wel of ik de dikte van de verticale planken minder zal laten zijn dan de dikte van de horizontale planken. Mocht iemand daar ideeën over hebben dan lees ik die ook graag.

Groeten van Tim.
 

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.411
679
Emst
Zoek eens op houthandel, daar hebben ze veel meer hout van goede kwaliteit.
Ik heb er één in Aalsmeer gevonden, heb uiteraard geen ervaring met dat bedrijf.
 

RedWoodWorking

Actieve deelnemer
5 okt 2017
158
29
Boxtel, NL
Voor geschilderde projecten kan ik aanraden om gebruik te maken van tulpenhout/Yellow Poplar. Makkelijk bewerkbare houtsoort met erg weinig afwijkingen.
Als je met massief hout wilt werken, zul je het hout goed moeten laten acclimatiseren en in balans laten komen qua vochtgehalte, anders kun je altijd te maken krijgen met kromtrekken.

Het alternatief van multiplex is een prima oplossing. Hierbij is het wel belangrijk om de randen zeer fijn op de schuren, anders blijf je de laagjes zien (ook na schilderen).
 

Piet Groeneweg

Actieve deelnemer
13 mei 2013
612
10
H'meer
Avond allemaal,

ik ben van plan om een eigne houten kapstok te maken. Als voorbeeld wil ik het volgende idee gaan gebruiken: https://www.karwei.nl/wooninspiratie/b/diy-houten-kapstok

Nu heb ik in verschillende bouwmarkten gekeken naar het vurenhout en dat wil ik niet gebruiken in mijn huis. Zijn er bedrijven die wel het juiste vurenhout kunnen leveren (recht en zonder gaten)?

Ik heb ook gekeken naar hardhouten planken en dat wordt qua totaal prijs te duur voor een kapstok.

Mijn andere gedacht is om goeie multiplex platen in stroken te laten zagen en die daardoor te gebruiken. Heeft iemand ervaring of dat met de tijd mooi recht blijft? De planning is wel om ze planken te schilderen.

Ik twijfel nog wel of ik de dikte van de verticale planken minder zal laten zijn dan de dikte van de horizontale planken. Mocht iemand daar ideeën over hebben dan lees ik die ook graag.

Groeten van Tim.

Ik zie dat je locatie Aalsmeer is.
Je kan dan in je eigen dorp kijken bij houthandel Carpentier. (Oosteinderweg 91)
 

Stuiter

Actieve deelnemer
17 jun 2016
30
4
Aalsmeer
Dank jullie wel voor jullie reacties. Carpentier is de houthandel waar ik naar toe zou gaan om het multiplex te bestellen en op maat te laten zagen. Totaal niet aan gedacht om daar eens te gaan kijken voor het vurenhout.

Ik ga me ook eens verdiepen in tulpenhout/yellow poplar. Zodra ik het hout besteld heb en aan de gang ga, dan zal ik de foto's plaatsen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.