Adapter domino 500

Fegair

Nieuw lid
23 feb 2020
7
0
Maastricht
Beste houtbewerkers,

Weten jullie of er een adapter te krijgen is om diepere gaten te frezen met een domino 500?
Ik weet dat je met een adapter wel de frezen van de 500 op een domino xl 700 kunt zetten.
Ik wil vooral met mijn domino 500 met de 8 en 10mm frezen, dieper kunnen frezen.

Hopelijk kunnen jullie mij helpen.
 

beansr

Actieve deelnemer
20 jan 2016
73
19
Weet niet of die er is maar door het verlengen van je domino frees verbreed je automatisch ook het gefreesde gat dus of dat wenselijk is weet ik niet.
Ook weet ik niet of dat verstandig is voor wat betreft de extra kracht die je op het frees mechanisme uit oefent.(garantie dingentje??)
 

SimondelaCourt

Actieve deelnemer
19 jul 2016
198
16
Neede
Ik heb nog nooit van zo'n adapter gehoord, ik weet ook niet of het bij voorbaat goed zou werken. Is het in zo'n specifiek geval niet handiger om een bovenfrees te gebruiken?
 

Fegair

Nieuw lid
23 feb 2020
7
0
Maastricht
Weet niet of die er is maar door het verlengen van je domino frees verbreed je automatisch ook het gefreesde gat dus of dat wenselijk is weet ik niet.
Ook weet ik niet of dat verstandig is voor wat betreft de extra kracht die je op het frees mechanisme uit oefent.(garantie dingentje??)

Betreft de extra kracht denk ik dat het wel mee valt als je hem rustig in het hout brengt. Betreft de garantie lijkt het me indd een ander verhaal en zal Festool hier niet om staan te springen
 

jefmen

Moderator
23 nov 2009
1.055
62
Hou er wel rekening mee dat door de adapter je frees buiten de machine komt. Waarom zou je de verbindingen dieper willen frezen?
 

Fegair

Nieuw lid
23 feb 2020
7
0
Maastricht
Hou er wel rekening mee dat door de adapter je frees buiten de machine komt. Waarom zou je de verbindingen dieper willen frezen?

Jefmen, ik zou dit willen doen omdat ik zo denk een sterkere verbinding te krijgen.
Dus waarschijnlijk moet ik hem eerst “voor frezen” dan de kop wisselen en dan dieper frezen.
 

TUNE4IT

Actieve deelnemer
14 jun 2017
232
32
Een diepere verbinding dan standaard kan op de DF500 is echt nergens voor nodig en gaat ook geen extra sterkte toevoegen. Onthoud dat de lijm net zo sterk is als het hout. Voor meer sterkte moet je meer domino's frezen, niet dieper.
 

't Wolt

Actieve deelnemer
2 dec 2018
269
13
Amersfoort
www.twolt.nl
Het lijkt mij lastig sowieso. Die freesjes hebben een bepaalde lengte, waarvan een deel in de machine zit. Je zou dan dus een soort adapter/verlengstuk moeten hebben tussen de vatting en het freesje. Zou je op zich zelf moeten kunnen maken, maar hierboven staan een paar argumenten die mij toch minstens aan het twijfelen zouden doen brengen of dat wel zo'n goed idee is. Met een gewone freesmachine bereik je waarschijnlijk een beter en veiliger resultaat.
 

MaartenS

Post veel
29 jul 2012
1.031
65
Omgeving Amersfoort
Dit is de adapter voor de frezen van de 500 op de 700:
https://www.gereedschappro.nl/artik...dtWXcj5pXXVTPbvp35xqwzq19Dx9E6wBoC2NsQAvD_BwE

Maar hier zou je dus ook zeggen dat bijvoorbeeld je 5mm frees van de domino 500 een andere “bewegingsuitslag” krijgt op de domino xl 700


nee, dat is niet zo, want doordat de freesjes van de 500 kort zijn, wordt je totale lengte van frees+adapter niet langer dan de lengte die een standaardfrees zou hebben.

je gaat dus niet een grotere uitslag naar links en rechts krijgen.
 

ccrider

Actieve deelnemer
24 jan 2011
178
17
Beusichem (Betuwe)
Dit is de adapter voor de frezen van de 500 op de 700:
https://www.gereedschappro.nl/artik...dtWXcj5pXXVTPbvp35xqwzq19Dx9E6wBoC2NsQAvD_BwE

Maar hier zou je dus ook zeggen dat bijvoorbeeld je 5mm frees van de domino 500 een andere “bewegingsuitslag” krijgt op de domino xl 700



De freesjes uit de DF500 zijn korter dan die uit de DF700. De adapter compenseert juist het verschil.

Verder sluit ik mij aan bij de argumenten hier boven om het niet te willen.

Groet,
CC
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.776
931
Leeuwarden
Jefmen, ik zou dit willen doen omdat ik zo denk een sterkere verbinding te krijgen.
Dus waarschijnlijk moet ik hem eerst “voor frezen” dan de kop wisselen en dan dieper frezen.
Voor sterkere verbinding heb ik de Domino gebruikt om dikkere en bredere zelfgemaakte domino's te plaatsen. Dat kun je in dit topic over het maken van een blokrooster nalezen. Het staat in bericht nr. 69.

Succes! Fons
 

Fegair

Nieuw lid
23 feb 2020
7
0
Maastricht
Voor sterkere verbinding heb ik de Domino gebruikt om dikkere en bredere zelfgemaakte domino's te plaatsen. Dat kun je in dit topic over het maken van een blokrooster nalezen. Het staat in bericht nr. 69.

Succes! Fons

Hallo Fons,
Als ik naar dat topic ga hoe weet ik of het nr 69 is?
(Sorry ben nieuw op dit forum).

En beste mensen, nogmaals bedankt voor alle reacties! Dat waardeer ik enorm.
 

Puff

Actieve deelnemer
30 apr 2018
380
71
Rechts in de zwarte balk staat welk bericht nummer het is.......ik heb nu #15 en jouw vorige bericht was #14.......

Als je op die link van Fons klikt kun je makkelijker zoeken naar bericht #69

Succes
 

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.535
254

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.