Houten spijkers met kop

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.615
1.134
Fryslân
Voor een aankomend project ben ik op zoek naar een manier om houten spijkers met kop te maken. Koploze houten spijkers kan ik wel vinden, maar die zoek ik dus niet.

Het is de bedoeling om stof met vulling vast te zetten op een houten ondergrond en zo met houten spijkers een mooi geheel te krijgen. Beetje het idee van een chesterfield bank, maar dan kleiner. De kop van de spijker wil ik ongeveer rond de 1 cm groot hebben.
De houtsoort kan verschillen. De spijker zelf komt uit het zicht, maar de kop blijft in het zicht.

Ik moet/wil er minimaal een paar 100 van maken. Ik heb zelf al wat zitten denken om met deuvels aan de slag te gaan en hier een kop op lijmen, maar dat lijkt me veel werk. Een draaibank heb ik (nog) niet.

Wie o wie heeft er een geniaal idee voor me?
 

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.188
555
Je kunt de koppen wel nabootsen door een proppenboor te gebruiken. Het gat iets minder diep dan de proppen hoog zijn.
 

't Wolt

Actieve deelnemer
2 dec 2018
269
13
Amersfoort
www.twolt.nl
Misschien is het niet wat je wil, maar heb je gedacht aan de mogelijkheid om een ondiep gaatje te boren, hierin 'gewone' stalen spijkers te gebruiken en het gaatje op te vullen met een prop van de proppenboor of een stukje deuvel?
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.615
1.134
Fryslân
@ Kor

Het idee is leuk, maar op die manier kan ik de stof niet of minder goed vastzetten.

@ 't Wolt

Het is juist de bedoeling om geen ijzer te gebruiken. Het moeten juist wat sierlijke kopjes worden.
 

TUNE4IT

Actieve deelnemer
14 jun 2017
232
32
En met een proppenboor de kop van de spijker maken, klein gaatje er in boren, evt niet tot het eind, en dan de houten spijker daar in lijmen?
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.615
1.134
Fryslân
Dat is wel een idee. Plank naar keuze een boel proppen inboren met de kolomboor ingesteld op diepte. Daarin weer kleinere gaatjes en deuveltjes erin lijmen en dan doorzagen met de lintzaag. Opzich kan dat redelijk snel.

Bedankt! En andere ideeen zijn natuurlijk nog steeds welkom!
 

't Wolt

Actieve deelnemer
2 dec 2018
269
13
Amersfoort
www.twolt.nl
Het is me niet helemaal duidelijk of je mijn suggestie niet begrijpt, of dat je ook geen stalen spijkers wil als je ze niet kan zien. Daarom nog even wat toelichting.

Mijn idee was juist om de stalen spijker te bedekken met een sierlijk kopje, zodat je de snelheid en stevigheid van het werken met stalen spijkers hebt en de sierlijkheid van de houten koppen. Zelfde principe in feite als het idee van Tune4it, alleen sla je de spijker niet door de prop, maar verberg je hem eronder. Werkt denk ik allebei, de ene optie wat sneller, de andere wat ambachtelijker.

Succes met je project! Laat je het resultaat tzt even zien?
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.615
1.134
Fryslân
Ik begreep je wel, alleen was mijn antwoord een beetje rommelig :eek:

Het idee is juist om helemaal geen staal te gebruiken. 100% hout moet het gaan worden. Het project laat nog even op zich wachten, maar ik ben alvast met wat voorbereidingen en ideeen bezig om straks snelheid te kunnen maken, zonder dingen uit te hoeven denken. Het kan iig nog wel een jaar duren voordat ik het ga gebruiken.

Maar je inbreng word gewaardeerd!
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Als je stof met vulling vast gaat spijkeren, komt er veel kracht op de kop. Aangezien de kop dwars op de nerf is, gaat die snel kapot. Of heb je een houtsoort in gedachte die dat nadeel niet heeft?
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.615
1.134
Fryslân
Het komt niet heel strak te staan hoor. Vulling word waarschijnlijk stro van een paar cm dik. Het gaat meer om het uiterlijk, dan om de stevigheid.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.