Vraagje

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.171
352
Etten-Leur
Ik heb onlangs een boomschijf beuk met slaap gekregen en die nu eens ingespannen. Rond gedraaid op 26 cm en de hoogte is plm 10 cm. Er zitten behoorlijk wat scheuren in, en de vraag is wat je daarmee het beste kunt doen en hoe.

Alvast bedankt voor het meedenken.

IMG_1759.jpgIMG_1761.jpg
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.671
2.555
Gaanderen
Je hebt een uitdaging. Het zou zomaar kunnen dat er tijdens het draaien er stukken afbreken. Stabiliseren onder vacuum en dan de boel met epoxy dichten.
je moet je wel afvragen of dit loont. Ik vind dat er teveel scheuren in zitten voor superlijm. Succes.
 

mrRuben

Actieve deelnemer
21 okt 2017
397
87
Belgie
Ik zou het ook vullen met hars of stabiliseren. Als je een groot budget hebt kan je de scheuren ook vullen met milliput.
 
Laatst bewerkt:

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.592
540
Steenbergen, Noord Brabant
Ik weet niet of het in dit geval zou werken, maar misschien kun je eens kijken naar de epoxy producten van West. Wordt/werd veel toegepasr in de botenbouw. Vroegah, uit mijn tijd bij de scouting - loodsen, dus de watertak - hadden we iemand die een heel gaar houten motorbootje had opgeknapt. De huid was opgebouwd uit multiplex en daar zaten slechte stukken in. Hij heeft dat met epoxy uit dat systeem opgeknapt: je impregneert als het ware je hout er mee. Naar mijn idee dus niet alleen stabiliseren, maar ook meteen versterken. De grote kieren en spleten daarna met een leuk kleurtje gietepoxy volgieten.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.