Nieuwe werkplaats - verwarming (houtkachel, allesbrander, of toch een infrarood?)

Willi

Actieve deelnemer
27 okt 2016
77
10
Ik heb mijn werkplaats voorzien van 12cm PIR isolatie in het dak en 4cm pir/gyproc panelen in voor de muren zonder spouwisolatie. Ik verwarm de volledige ruimte van zo'n 40 vierkante meter met 2 elektrische kachels (1 van 400W en 1 van 2,4 kW, merk Eurom). Deze zijn via een app in te stellen op een gewenste temperatuur. In totaal heb ik 2,8kW opgesteld vermogen wat in trappen kan ingeschakeld worden (400W -1200W -2000W - 2800W). Op de werkplaats ligt voor 3kWp aan zonnepanelen. Ik houd de werkplaats op 13 graden (om geen condens te hebben op machines en materiaal). Ik merk dat zo lang de buiten temperatuur niet onder het vriespunt zakt enkel de laagste stand voldoende is om het gebouw op temperatuur te houden. Uiteraard levert dit een elektrisch verbruik op maar gezien de eigen productie is het belang hiervan te overzien.
 

't Wolt

Actieve deelnemer
2 dec 2018
269
13
Amersfoort
www.twolt.nl
Isolatie is niet vreselijk duur, zoals chevy66 suggereert. Bovendien verdien je het in no-time terug en daarna levert het alleen maar geld op. Wat mij betreft dus absoluut de eerste stap. Wat je daarna kan doen, daar zijn al heel veel goede suggesties voor gedaan, maar voor zo'n kleine warmtebehoefte zou ik persoonlijk gewoon een klein straalkacheltje van Marktplaats halen geloof ik. Niet de meest milieuvriendelijke manier, maar dat is een kachel ook niet en een dure palletkachel of warmtepomp lijkt me in deze situatie toch wat overdreven. De infrarood bouwlamp klinkt ook als een prima oplossing.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.913
2.535
Dus jij denkt dat 100 euro/m2 voor het vervangen van een bitumen dak, door een nieuw geisoleerd bitumen dak geen realistische prijs is?
 

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.761
459
Almere
Ik had een offerte voor 2200 inclusief, 40m2, 8cm isolatie en bitumen. Moest ik wel zelf ballast erop leggen, materiaal zat bij de prijs in.

En nee, omgekeerd zou ik zelf kunnen, dit is isolatie vast zetten, bitumen erop en een laag grind erop, waarbij ik het grind er zelf op moest leggen. (Veel arbeid)

Maar goed, we dwalen af, voor sporadisch verwarmen zou ik alleen elektrische kachels nemen en als je wilt zonnepanelen ter compensatie. Als je meer dan een paar keer per winter iets wil verwarmen is isolatie wel je eerste stap
 
Laatst bewerkt:

sibejan

Actieve deelnemer
23 apr 2017
88
26
Ljouwert
Iedereen nogmaals hartelijk dank voor het meedenken!
Ik resumeer de opties, met mijn gedachten erbij.

Allesbrander - is dus een sprookje (leek me ook al) en valt daarmee af. Mijn afval plex e.d. gaat gewoon naar de stort.
Houtkacheltje - lijkt me nog steeds fijn, want én leuk, én zo kom ik mooi van schoon resthout af. Maar of het een turbo of bijv. een jøtul oid moet worden, weet ik nog niet.
Pelletkachel - valt voor mij in eerste instantie af: duur, heeft nog steeds een dakdoorvoer nodig én moet ik ook nog eens brandstof voor regelen (=gedoe+kosten+extra grondstoffen aanboren).
Warmtepomp - al helemaal te duur.
elektrische heater(s) - is wellicht de goedkoopste/beste optie (mede omdat ik al 16x310wp heb liggen), maar moet ik nog vergelijken met de pro's en contra's t.o.v. infra-rood.
infra-rood heater(s) - is wellicht de goedkoopste/beste optie (mede omdat ik al 16x310wp heb liggen), maar moet ik nog vergelijken met de pro's en contra's t.o.v. elektrisch.
diesel of gas gestookte heater - valt gevoelsmatig af: niet hernieuwbare grondstoffen regelen + kosten en gedoe daarvan, + dakdoorvoer.
• batchrocket - klinkt als iets wat veel ruimte inneemt, veel werk is om te bouwen en eenmaal geplaatst geen optie is om te verplaatsen...

En dak-isolatie is sowieso al door mijn hoofd gegaan, maar da's een ander onderwerp. (al is het waarschijnlijk wel handig dit te combineren meet een eventuele dakdoorvoer).
 
Laatst bewerkt:

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.590
540
Steenbergen, Noord Brabant
Er zijn vele wegen die naar Rome leiden. Ikzelf heb m’n werkplaats in een vrijstaande (voormalige) garage, bouwjaar 1949. Dus enkelsteens wanden, een niet geïsoleerd dak en een paar grote deuren met flinke kieren. S’winters klussen is dan echt wel een dingetje. Maar ik sta er ook niet elke avond of weekend in te werken, dus - warmte on demand. Ik heb dat opgelost met behulp van een simpele terrasverwarmer (de brander boven in onder zo’n grote deflector paraplu, en de gasfles er onderin). Dat kost me - Als ik een actieve kluswinter heb, dus regelmatig sta te knutselen - ongeveer 3 gasflessen op een winter @ pakweg € 40,-. Het werkt snel, je zet het ding daar waar je de warmte nodig hebt en als het warm genoeg is zet ik ‘m uit.

is het de ideale oplossing? Nee. Had ik de mogelijkheden, dan had ik ook voor een kleine pelletkachel gegaan, maar dit functioneert prima voor mij. Natuurlijk is isoleren een prima idee, maar daar wil ik de tijd, noch de moeite nu in investeren.
note: dus even voor de duidelijkheid: kosten per winterklusseizoen totaal € 120,00. En de oppervlakte is net effe 21 m2.
 

sibejan

Actieve deelnemer
23 apr 2017
88
26
Ljouwert
Ik heb een turbokachel in de schuur staan, is eenvoudig zelf te installeren
Lees ook, https://www.woodworking.nl/showthread.php?25550-Turbo-houtkachel

Jij hebt zo'n turbo-kachel? Een Deom of een goedkopere? Hoe bevalt het stoken van bovenaf? Klopt het dat 't lastig is een fikkie te beginnen zonder je handen te branden? Kan een wat minder ervaren persoon (een stagiair) dit ook prima?
Nog andere pro's contra's t.o.v. een gewone 'voorlader'?
(jouw linkje had ik trouwens eerder al gelezen, en bracht me erop om de Deom te overwegen. :))
 

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.411
679
Emst
Ik heb een goedkopere en hij bevalt prima had alleen met een maatje kleiner toegekend.
Ik heb mijn handen nog nooit gebrand.
Ik gooi er een pannetje houtkrullen van de draaibank in.
Houd er een brandende lucifer bij en hij brand.
Gooi er dan gelijk wat hout op.
 

sibejan

Actieve deelnemer
23 apr 2017
88
26
Ljouwert
Met een houtkachel van het type batchrocket (zie http://batchrocket.eu/) bouw je voor weinig geld een zeer efficiente kachel.

Ik heb al 'ns even gekeken, maar verzand wat in de hoeveelheid info op die site.
Kun je me heel simpel vertellen hoeveel (dagen) werk 't is, hoeveel (geld) 't ongeveer kost, wat de minimale afmetingen van 't geheel ongeveer zijn, en of 't geheel tijdelijk verplaatsbaar is (als ik de ruimte projectmatig net even anders nodig heb)?
 

WillemLimmen

Actieve deelnemer
21 feb 2013
141
1
De batchrocket is schaalbaar, er is beschikking over een spreadsheet met maten en vermogens.

Als je een snelle kachel wilt (dus zonder steenmassa om op te warmen) bouw je zo'n kachel in een dag. De haard- en riser kun je van vuurvaste isolerende steen maken (in een frame) en de bell (dit is het vat waarin de rookgassen afkoelen alvorens de schoorsteen in te gaan, van een oud stalen vat (boilervat of oliedrum(s).

Verplaatsbaar is mogelijk, je kunt het ding op wieltjes zetten. De kachel moet echter wel op een rookafvoerkanaal naar buiten toe aangesloten zijn, een flexibele rookafvoer lijkt me geen optie..

Op het ecologieforum.eu zijn enorm veel voorbeelden te vinden met informatie over bouwwijze en uitvoeringen.

Wat kosten betreft:

isolerende vuurvaste steen ca. 30 euro
div. hoeklijn staal ca. 15 euro
vuurvaste mortel ca. 15 euro
oliedrum(s) gratis
rookgaskanaal enkelwandig rvs voor binnen, 20 euro
dubbelwandig rookgaskanaal voor buiten, ?\

Bedragen zijn schattingen, veel spul is relatief goedkoop tweedehands te vinden
 
Laatst bewerkt:

sibejan

Actieve deelnemer
23 apr 2017
88
26
Ljouwert
Hallo Willem,
Dankjewel voor je heldere uitleg!
Ik heb een spreadsheet gevonden "Rocket Batch Box.xls", is dat 'm? Dan vind ik daar allerlei getallen die waarschijnlijk de binnenwerkse maten zijn, dus exclusief de (vuurvaste) stenen. Hoe groot zou de ø van een 'riser' moeten zijn, om mijn werkplaats (60m2, 150m3, spouw, t.z.t. geïsoleerd dak) bij 0º op te kunnen stoken naar, zeg, 15º? En moet ik dan qua rudimentaire maten (hxbxd) uitgaan van 'hoogte riser + hoogte vuurkamer' + ? steendikte... Nee, ik kom er niet uit zonder me hier écht een paar uur in te verdiepen... Kun je me nog ietsje op weg helpen?

update 1 - Oh, wacht, ik vind nu net wat pagina's (http://batchrocket.eu/bouwen#maat) en (http://www.ecologieforum.eu/viewtopic.php?f=3&t=3893&sid=b76f6f413d82e1f64fca5f8f5a39cf8f&start=45) die me hier wellicht wat meer over verteld.

update 2 - Om mijn werkplaats 15º te kunnen verwarmen, schijn ik ± 3,6Kw nodig te hebben. Wat voor maat riser ik daarvoor nodig heb, daarover zegt de ene bron ø ±100mm, de andere ±180mm. De uiteindelijke afmetingen van zo'n RocketBatchBox lijken dan toch al snel 1,5m hoog te worden...
Het ziet er super interessant uit, maar m'n gevoel zegt dat ik voor zo'n project (te) veel tijd kwijt ben met uitzoeken en het bepalen van een goed ontwerp.
 
Laatst bewerkt:

WillemLimmen

Actieve deelnemer
21 feb 2013
141
1
Ik zou een snelle kachel maken met een riser-diameter van 150 (conform http://batchrocket.eu/applicatie#drievat).

De maten van de componenten kun je in de spreadsheets vinden. De hoogte van de kern met riser is ca. 1080mm, maar deze valt geheel binnen de oliedrums.

Het voordeel is dat een dergelijke kachel snel en eenvoudig te maken is, en als het ding brand geeft ie flinke warmte. Als in de praktijk blijkt dat het veel te warm wordt of te snel afkoelt, kun je altijd een stenen of betonnen bell maken en de kern behouden. Hierdoor wordt de schommeling in temperatuur minder en hoef je hem dus minder frequent te stoken.

Het maken van zo'n ding geeft sneller inzichten in wat jouw ideale kachel is.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.