Zaag geleider lager draait niet meer mee

Annemiek

Nieuw lid
7 feb 2016
22
0
Hallo mensen,

sinds een paar jaar heb ik een lintzaag Inca 260, nog geen moment spijt van gehad. Klein probleempje met een van de zaag geleiders, namelijk de bovenste lager. Dat ronde ding dat er uitziet en draait als een wieltje. Hij draait niet meer mee, het binnenwerk, wanneer de zaag rondgaat. Dus draaiende zaag komt tegen het stilstaande metaal.... Ik vraag me af of iemand hier ervaring mee heeft en of er iets aan te doen is. Er uit halen en smeren? Ik kan wel een nieuwe bestellen, maar dat is weer €35. alvast bedankt voor het meedenken.
Heb even een fotootje toegevoegd..

Annemiek

C47E4BA8-82EF-4EFE-B1AE-9E6FA901B94A.jpg
C66D0950-85ED-4D4E-9C4A-58C5E224F80F.jpeg
 

Bijlagen

  • F6DD516F-8F22-4E59-A604-0ADC5B5B27B1.jpg
    F6DD516F-8F22-4E59-A604-0ADC5B5B27B1.jpg
    18,9 KB · Weergaven: 187
Laatst bewerkt:

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
Beste Annemiek,

Je kunt volgens mij het lagertje op het asje zelf vervangen door een ander lagertje met dezelfde code die erop staat.
Even zoeken op het internet en volgens mij kost dat niet meer dan ongeveer 5 euro, (koop er gelijk 2)
Je moet wel even opzoeken hoe je het beste dat lagertje van en op het asje krijgt.
Lager verwarmen (zet uit) en as koelen (krimpt) is de methode die gevolgd wordt.
Ik heb het bij mijn machine (geen Inca) op de bankschroef met een drevel die iets kleiner als de as de as eruit getikt.
Later het asje een nacht in de vriezer en het lager met hete lucht licht verwarmd en in elkaar gestoken.
Maar hier op het forum zijn daar veel leden die daar veel meer ervaring mee hebben.

Het lager moet later wel zo afgesteld staan dat bij een draaiende machine het lager nog net vrij staat en dan net niet draait.
Succes mvg, :).
 

Annemiek

Nieuw lid
7 feb 2016
22
0
Beste Annemiek,

Je kunt volgens mij het lagertje op het asje zelf vervangen door een ander lagertje met dezelfde code die erop staat.
Even zoeken op het internet en volgens mij kost dat niet meer dan ongeveer 5 euro, (koop er gelijk 2)
Je moet wel even opzoeken hoe je het beste dat lagertje van en op het asje krijgt.
Lager verwarmen (zet uit) en as koelen (krimpt) is de methode die gevolgd wordt.
Ik heb het bij mijn machine (geen Inca) op de bankschroef met een drevel die iets kleiner als de as de as eruit getikt.
Later het asje een nacht in de vriezer en het lager met hete lucht licht verwarmd en in elkaar gestoken.
Maar hier op het forum zijn daar veel leden die daar veel meer ervaring mee hebben.

Het lager moet later wel zo afgesteld staan dat bij een draaiende machine het lager nog net vrij staat en dan net niet draait.
Succes mvg, :).

hartelijk dank voor deze uitleg, ik ga er mee aan de slag!

mvg. Annemiek
 

Speculaasbrok

Actieve deelnemer
19 dec 2018
125
23
Harkstede
Gewoon de as uit de lager tikken en vervolgens de nieuwe lager er tussen de bankschroef er weer inpersen. Tip die ik gekregen heb van een vriend welke een bedrijf heeft in onderhoud en reparatie van landbouwvoertuigen. Bij het reviseren van mijn vlakvandikte bankje heeft hij het een paar keer voorgedaan en het is werkelijk kinderlijk eenvoudig.
 

WR1944

Oud hout
Als je lagers op een as gaat persen zorg er dan wel voor dat je alleen druk uitoefent op de binnenring. Als je teveel kracht zet op de buitenring heb je een grote kans dat je dat mooie nieuwe lager beschadigd. Als je een lager in een boring perst is het juist andersom, dus druk uitoefenen op de buitenring.
 
Laatst bewerkt:

hstraat

Post veel
13 mei 2017
1.087
38
Leiden
Ik heb er rollerskate lagers opgezet passen perfect. Had van L.N 2 lagers opgestuurd gekregen maar waren 0,1 mm te groot :( En als je het lager erop perst zorg dat het lager plat op de bek van de bankschroef zit. Zo kun je ook niet per ongeluk je as er schuin in persen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.