Welke bankschroeven voor werkbank

s0ulmaster

Without magic smoke, it ain't broken
11 apr 2019
368
121
Enschede
Inmiddels ben ik aardig op weg met mn werkbank.
Maar ik twijfel over de bankschhroeven.
Mijn werkbank is op deze gebasseerd

Ik zat al naar de veritas twinscrew vice te kijken aan de smalle kant.
En eigenlijk zat ik te kijken naar een leg vice op de lange kant zoals bij een robou.

Deze bijvoorbeeld:
https://www.fine-tools.com/benchcrafted.html

Alleen het totaalplaatje loopt zo flink op en de leg vice is ook nog eens niet metrisch, dus ik heb wellicht ook nog eens extra tools nodig om hem te kunnen installeren.

Als ik even snel reken
- twin screw 225e
- leg vice 319 + 129
- extra hout leg vice 50e
- extra tools 50e (?)

Totaal 750e.
Ouch...daar schrik ik even een beetje.
Eigenlijk Was mijn initiele plan om het onder de 500e te houden

Mijn vraag is dan eigenlijk ook, hoe hebben jullie dat gedaan en welke bankschroeven zouden jullie adviseren.

Is die leg vice het geld waard? Gebruik je hem wel? Luever een quick release van veritas (a 379e)?

Ik ben even verdwaald in de zee van mogelijkheden en mn budget is niet oneindig dus wat evaringsdeskundigheid is welkom
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.955
797
Omgeving Leiden
Hoi Soulmaster,
Dat is een deftige werkbank die je maakt. Voor zoiets fraais heb ik geen ruimte, dus ik heb ook geen ervaring met de voorgestelde bankschroeven.
Uit je vraag vind ik blijken dat je zelf dergelijke bankschroeven nog nooit hebt gemist, zodat je je nu afvraagt of het de kosten wel waard zijn. Terecht natuurlijk.
Mijn advies zou zijn om een gewone quick releasebankschroef aan de lange zijde te monteren en kijken hoe die bevalt.
Als je eenmaal aan de slag gaat merk je vanzelf wat je mist en dan kan je alsnog andere of meer bankschroeven monteren.
Thomas
 

s0ulmaster

Without magic smoke, it ain't broken
11 apr 2019
368
121
Enschede
Bedankt voor je reactie.
Het probleem is dst ik er met mijn ontwerp rekening mee moet houden en later een leg vice retrofitten is een lastig en te kostbaar klusje ben ik bang. Ik doe het liever in 2 keer goed :)
 

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.590
540
Steenbergen, Noord Brabant
Ik heb een tijd geleden een Moravian type werkbank gebouwd. Het origineel heeft de legvise(beenklem:p-LOL) verticaal. De poten onder de Moravian staan schuin, net als bij de Nicholson bench. Ik heb de legvise schuin gezet en dat vergroot wel de mogelijkheden: bij het inklemmen van langere delen zit de crisscross en spindel niet in de weg. Als spindel heb ik een tweede hands houten spindel met bijbehorend moerblok weten te scoren via mp. Bij Dictum verkopen ze de houten spindels van Lake Erie: dat is wat goedkoper dan dat spul van BenchCrafted. Voor het monteren van de Crisscross heb je een amerikaanse maat tapje nodig, die bij HBM te koop zijn. Kost niet zo veel. De holdfasts gebruiken is een heel goed idee. Werkt snel, effectief en gemakkelijk. Wat je ook kunt overwegen als brede bankschroef is een Moxxon vise. Dan ben je met twee spindeltjes klaar. Succes met je zoektocht.
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.402
295
omgeving Rotterdam
Beste Soulmaster,


Wat wil je gaan doen met je werkbank? Heb je de leg vise echt nodig? Of wil je hem echt "hebben" omdat het een mooi ding is, of omdat de werkbank daarmee ook echt af is? Denk je nu ja, dan zou ik nu slikken en doorpakken, de meerprijs ben je heel snel al weer vergeten. Het is een hobby en die kosten nu eenmaal geld.

Mijn werkbank is in een middag en avond in elkaar gelijmd en geschroefd en had alleen 20mm gaten in de voorpoten en dragende balk, dat ging namelijk makkelijk op dat moment. Ik heb later pas een Paramo meubelmakers bankschroef met quick-release opgeknapt en ingebouwd. En ik heb net een zware Paramo bankschroef op de kop getikt die ik ook ga opknappen. Daarmee kan ik alles doen wat ik in de garage op mijn werkbank moet kunnen doen.

Mijn advies als Thomasz, quick release vise op de hoek van je werkbank en dan nog los een zware bankschroef als je moet zagen en vijlen.
Als ik iets zou willen waar ik een legvise voor nodig heb, dan kan ik dat op andere manieren oplossen.
 

s0ulmaster

Without magic smoke, it ain't broken
11 apr 2019
368
121
Enschede
Thanks @EdP voor je inzicht. Ik zie dat die primium woodscrew van Lake Erie ook 229 (of 299 voor die met grover draad) euro aantikt. Al met al zijn de prijzen fors, daar ben ik al wel achter. Het is wel weer 100e bespaard natuurlijk.
Holdfasts tezamen met wat bench dogs/pups en in mn bankschroeven prariedogs ga ik zeker voor! Die gaan wss van veritas komen omdat die de enige zijn die die popup stijl prariedogs hebben.

@mk23 heb ik hem nodig? geen idee, maar ik zie wel voordelen in grote plaatdelen te kunnen klemmen in zo'n leg. + het is inderdaad gewoon een erg mooi ding. Of de werkbank 1250 kost of 1500 euro...wellicht wordt dat ff slikken....

Waar ik ook nog mee zat is hoe ik mijn liggers van de poten ga bevestigen als ik een legvise gebruik. Ik was van plan gewoon pen gat verbinding te gebruiken in het midden van de poot, maar dat gaat dan weer een beetje lastig.


Keuzes keuzes keuzes.
 

Klaasjandiederik

Actieve deelnemer
9 jul 2012
284
29
Binnenkort Ulvenhout
Hoi Soulmaster,

Bij mijn werkbank ben ik voor "lower budget" gegaan.
Bij Fine-Tools heb ik de goedkopere spindels gekocht en van wat platstaf heb ik een Cris-Cross-clone gemaakt.
Het loopt natuurlijk niet net zo soepel als de Benchcrafted spullen maar het doet wel gewoon wat het moet doen.
Check dit draadje voor evt inspiratie
https://www.woodworking.nl/showthread.php?10254-Mijn-werkbank/page2

Groeten,
Martin
 

Infinity

Actieve deelnemer
26 sep 2019
220
26
Twente
Proest, wat een geld voor een bankschroef.
Zoveel geld betaal je nog niet eens voor een professionele gesmede stalen bankschroef voor metaalbewerking.
Dit is een heel andere toepassing, maar vind het zwaar overprijsd.
Laat je niet gek maken door al die amerikaanse zut.
Probeer een bankschroef te vinden die uit een school komt, van handarbeid tafels die amper meer gebruikt worden.

Zoiets is toch heel simpel te integreren in je werkbank?
https://www.baptist.nl/houtbewerker...BU_gdXqzWCwoSfyOGZlJbAArFbz_y85EaAtfbEALw_wcB
 

s0ulmaster

Without magic smoke, it ain't broken
11 apr 2019
368
121
Enschede
Dat is dus gee leg vise. Dat het veel geld is ben ik met je eens, maar zoals klaasjan al zei, met iets meer zelfbouw kom ik wellicht ook een heel eind.

Het probleem is natuurlijk weinig aanbod. Dan kun je natuurlijk makkelijk veel geld vragen.

De vise die jij linkt is niet onaardig, maar als je een leg vise of quick release vise zoek, dan ben je helaas als snel aangewezen op dure merken of zelfbouw.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.919
2.536
Voor een legvice heb je toch alleen een spindel met moer nodig? Die koop je nieuw voor 4 tientjes bij baptist. Gebruikt vindt je er ook zat op MP. Verder heb je een rechtop staande plank nodig en een plankje met gaten, dat in de poot schuift. Die bult ijzer heb je nergens voor nodig. Tenzij je niet kan bukken misschien. Hetzelfde geldt voor die snelverstellers. Voor de paar plankjes die je per jaar schaaft, is het geen enkele moeite om je bankschroef gewoon open te schroeven. En wat er niet op zit gaat niet stuk. Het is vooral marketing. Je kan prima zonder al die snufjes. Dan hou je geld over om nuttig gereedschap te kopen.
 

s0ulmaster

Without magic smoke, it ain't broken
11 apr 2019
368
121
Enschede
Ik moet uit ervaring in de metaal toch zeggen dat ik het heel erg fijn had gevonden als ik een quick-release had gehad. Is het echt nodig, natuurlijk neit, maar dat is met meer spullen wel zo.
Een kruis in je leg vise, zorgt m.i wel voor mee stabiliteit, dus dat zou nog wel de overweging waard zijn.

Maar jullie hebben gelijk dat er prima alternatieven zijn die een stuk betaalbaarder zijn en ook minder ingrijpend, maar compleet onzinnig/onnodig lijken ze me ook weer niet.
 

Infinity

Actieve deelnemer
26 sep 2019
220
26
Twente
tja, als je een hekel aan draaien hebt. Zorg dat je een moer op het uiteinde van je spindel hebt, dan kun je daar een schroefmachine oid op zetten.
Al die quick release mechanisme is alleen maar extra slijtage, gaat kapot, verlies aan kracht en extra geld.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.919
2.536
ik weet niet wat je in de metaal gedaan hebt, dat je behoefte voelde aan een snelverstelling. Ik heb er in al die jaren geen behoefte aan gehad. En als je iets serieus vast wil zetten, spatten die gedeelde moeren uit elkaar. Dat is denk de reden dat je ze alleen op van die houtklemmetjes ziet. Als je denkt dat je blij wordt van allemaal dure internet gadgets op je werkbank, moet je dat gewoon doen. Het is jouw project.
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Met een houten draadspindel heb je sowieso geen snelverstelling nodig.
Met één rotatie komt die gelijk 13mm naar buiten door de zeer grove spoed.

Dat werkt zo rap, daar ben je zo aan gewend. Ik zou zo’n mooie Lake Erie spindel kopen, en kiezen voor een ondergeleider met gaten of zelf van strip een kruis maken.

Dat kost wat voor de spindel, maar dat is het enige dat je niet zelf kunt maken.
En dan heb je het zo je het graag wil hebben.
 

s0ulmaster

Without magic smoke, it ain't broken
11 apr 2019
368
121
Enschede
ik weet niet wat je in de metaal gedaan hebt, dat je behoefte voelde aan een snelverstelling. Ik heb er in al die jaren geen behoefte aan gehad. En als je iets serieus vast wil zetten, spatten die gedeelde moeren uit elkaar. Dat is denk de reden dat je ze alleen op van die houtklemmetjes ziet. Als je denkt dat je blij wordt van allemaal dure internet gadgets op je werkbank, moet je dat gewoon doen. Het is jouw project.


Vooral veel hobby werk, van voertuigen tot meubels tot (kunst) objecten. In mijn werkplaats heb ik meerdere metaal bankschroeven en voor het werk waar het niet perse heel er vast hoef had ik wel graag een quick release gehad. In een korte tijd veel wisselen van klein naar groot naar klein. Voor werk wat veel kracht voor nodig is zou mn reguliere grote bankschroef rpima voldoen.

@trilliwilli ik denk dat de oplossing die jij benoemd een mooi tussen oplossing is budgetair gezien en inderdaad wel oplevert wat ik zoek.

Bedankt voor de inzichten hier allemaal! Vooral ook de kritische reacties, want had houd je weer met beide benen op de grond :)
 

Infinity

Actieve deelnemer
26 sep 2019
220
26
Twente
Een houten spindel?
Meh, je kunt ook gaan voor een stalen spindel met zo'n grote spoed.
Heb zelf een paar dikke heuer bankschroeven met een dubbele spoed op de spindel.
Met zo'n bankschroef druk je een steigerpijp plat, en hij heeft ook een verplaatsing van 10mm/omw als ik het gokken moet.
Ben bang dat een houten spindel het begeeft als je een keer serieus kracht nodig bent, ik neem aan dat je deze bankschroef ook wilt gebruiken voor andere dingen buiten het hout werk.
 

s0ulmaster

Without magic smoke, it ain't broken
11 apr 2019
368
121
Enschede
Een houten spindel?
Meh, je kunt ook gaan voor een stalen spindel met zo'n grote spoed.
Heb zelf een paar dikke heuer bankschroeven met een dubbele spoed op de spindel.
Met zo'n bankschroef druk je een steigerpijp plat, en hij heeft ook een verplaatsing van 10mm/omw als ik het gokken moet.
Ben bang dat een houten spindel het begeeft als je een keer serieus kracht nodig bent, ik neem aan dat je deze bankschroef ook wilt gebruiken voor andere dingen buiten het hout werk.


De reden waarom ik ook 2 bankschroeven ga plaatsen. Ik hoef geen alleskunner, maar zoek wat meer diversiteit. Met een versitas twinscrew hoop ik meer dan genoeg kwacht te kunnen leveren indien nodig. Daarnaast is dit ook puur voor hout bedoeld. Ik heb naast mijn hok nog een veel ruimere metaalwerkplaats met een beest van een bankschroef, mocht ik dat nodig hebben.
 

tuoh

Oud hout
Een houten schroefspindel is veel sterker dan men doorgaans denkt. Kijk maar eens naar oude wijnpersen, houten vijzels op scheepswerven, etc...
Met deze laatste kenterde men binnenvaartschepen van 38m lang! Buitendiameter van de schroefspindel was een 150mm.
Houten schroefspindels werken ook een stuk prettiger en sneller dan stalen exemplaren.
 

Jos Cuypers

Actieve deelnemer
12 aug 2013
424
36
Belgie - Tongeren
Ik heb volgende bankschroeven :
2B1ED946-DF76-48BC-8A65-1C4271FFB565.jpg
En hiermede deze gemaakt :
B61073F9-FC9A-44C0-9AAD-22FECD33B6EE.jpg

en met de andere
265B7BFC-86C2-4D00-8F07-AC6309F3B7E7.jpg
deze klem gemaakt:
BFE474BE-2EE1-4E4E-A632-86D07D7836C1.jpg

Heeft me ongeveer 100 euro gekost en veel inzicht in hoe een bankschroef in mekaar steekt.

Jos
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.