Nieuw met werken met fineer

veekie

Nieuw lid
6 nov 2019
13
2
Hallo,

Ik wil een kast gaan maken die deels is opgebouwd uit fineer.
De planken in de kast bestaan uit twee delen. De onderkant is een wit gelakte mdf plank.
De bovenste is een gefineerde mdf plank.
Deze wil ik dan op elkaar lijmen.

Nu lees ik wel dat je fineer aan twee kanten moet doen omdat de plank dan 'gebalanceerd' is.
Maar de onderkant van de gefineerde plank zie je straks niks van, dus lijkt me dan zonde geld om dat ook te fineren.

Het gaat om verschillende stukken.
planken die bestaan uit 2 keer 12x370x400
Maar ook planken die bestaan uit 2 keer 12x680x400

Wil verder ook grotere plank voor een kist maken.
Deze bestaat uit 2 keer 18x1400x400

Nu is mijn vraag of je echt tegen problemen met kromtrekken aan zal lopen als het op een andere plank geplakt wordt.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.766
738
Enschede, Twente
Voor het fineren van de zijde die uit het zicht blijft gebruikt men vaak het goedkoopste fineer dat beschikbaar is (van gelijke dikte).
De tegenzijde NIET fineren is vragen om moeilijkheden!
 

veekie

Nieuw lid
6 nov 2019
13
2
Ok, moet ik daar toch maar aan geloven helaas.

Weet je toevallig ook een adresje om aan goedkoop fineer te komen?
 

veekie

Nieuw lid
6 nov 2019
13
2
En nog een vervolg vraag :)

Je kunt ook kant en klare gefineerde MDF platen kopen bij de houthandel.
Zijn deze met een cirkelzaag netjes op maat te zagen?
 

Erik701

Actieve deelnemer
7 okt 2015
209
27
Genk (BE)
Met een goede cirkelzaag absoluut. Ik heb al een heel aantal MDF platen met eiken fineer verzaagd zonder problemen. En de kopse kanten dan, waar nodig, afgewerkt met eiken latjes van 3mm dikte en een beetje afgerond met de bovenfrees.

Indien je niet beschikt over een goede cirkelzaag met geleiding (of tafelzaag, paneelzaag, ...) kan je die platen meestal ook voor een kleine meerkost op maat laten zagen bij de houthandel.
 

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.163
868
Ulvenhout
Voor het fineren van de zijde die uit het zicht blijft gebruikt men vaak het goedkoopste fineer dat beschikbaar is (van gelijke dikte).
De tegenzijde NIET fineren is vragen om moeilijkheden!

Maar de topicstarter plakt 2 panelen op elkaar. Dan lijkt het me toch dat dat het kromtrekken voor een groot deel tegen gaat? Ook al is er dan maar 1 kant van de bovenste plank gefineerd? Het lijkt me echt zonde om de onderzijde van een plank te voorzien van fineer en deze daarna te verlijmen op een 2e plaat.
Maar ik kom pas net kijken dus wellicht heb ik het helemaal mis...
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.