Zaagtafel: afstand geleider juist instellen?

Potrel

Actieve deelnemer
5 feb 2020
28
3
Hallo,

Mijn eerste post hier dus wat ook mijn ervaring wat weergeeft :)
Sinds kort heb ik een Bosch-zaagtafel. Tevreden mee maar nog steeds aan het sukkelen om de exacte afmetingen te bekomen.
Misschien moet ik een zaagslee maken? Maar ondertussen behelp ik me op deze manier: de geleiderail zet ik rechts van het mes en ik lees met een digitale afstandsmeter de afstand tussen de geleider en het spouwmes. Tot nu geeft dat een exact zaagresultaat maar iets zegt me dat dit niet waterdicht is in die zin dat dat na x-aantal uren zagen wat gaat 'bewegen'?

IMG_8013.jpg

Hopelijk zetten jullie me een beetje in de goede richting.

Met dank!
 

MaartenS

Post veel
29 jul 2012
1.031
65
Omgeving Amersfoort
Hoi welkom hier op het forum.


ik betwijfel wel een beetje of zo'n lasermeter nou de meest geschikte oplossing hiervoor is. Zo'n ding heeft een veel te grote meetonzekerheid. Het is geen precisie instrument. Dus als je metingen onderling wilt gaan vergelijken dan weet je niet of je zaag afwijkt of dat je metingen niet goed zijn.

Zo'n lasermeter gebruik je om bijv in een woning ruimtes op te nemen.

Gebruik je die meter om zaag op de gewenste breedte te zetten om je werkstuk te zagen?

Nou ben ik gen meet expert maar om zo'n blad te checken zou ik eerder dan een goede digitale schuifmaat kopen of zo'n meetklok met zo'n grote wijzerplaat en een taster.
 

janwillem

Actieve deelnemer
14 sep 2015
527
48
Groningen
Naast bovenstaande opmerking zou je ook mee moeten nemen hoeveel de zaagtand uitsteekt naast het blad.
Dat is niet veel maar mocht je toch zo exact mogelijk willen meten.. Maar daar ga je je laser niet op kunnen mikken.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Zo'n meetlaser heeft inderdaad een onnauwkeurigheid. Bij zo'n kleine afstand kan deze meerdere mm's bedragen. Ooit de fout gemaakt om de onderste rij wandtegels alleen met de laser te meten. Het ging toen hard met de reservetegels :rolleyes:
 

NRGd

Actieve deelnemer
21 mei 2017
42
17
Arnhem
Ik ben hier ook mee bezig met mijn DeWalt zaagtafel. Ik heb eerst het zaagblad uitgelijnd met de sleuven, en vervolgens de parallelgeleider met het zaagblad. In beide gevallen vond ik een (analoge, heb geen digitale) schuifmaat aardig goed werken. Voordeel is dat je met een schuifmaat eerst de afstand aan de voorkant van het zaagblad kunt meten, en die vervolgens kunt overnemen (uiteinden van de schuifmaat) naar de achterkant van het zaagblad (wel zaagblad meedraaien en tand markeren die je als meetpunt gebruikt).
 

Potrel

Actieve deelnemer
5 feb 2020
28
3
Staat er inderdaad op maar las in handleiding (ja ik ben iemand die dat leest :p) een heel ingewikkelde uitleg over het juist instellen ervan. Mogelijk zie ik iets evidents over het hoofd. Straks eens checken…
 

janwillem

Actieve deelnemer
14 sep 2015
527
48
Groningen
Ik zou checken of de 0 op het meetlint van de tafel overeenkomt met 0 mm speling tussen de geleider en de tanden van het zaagblad. Althans, zo heb ik het bij de mijne gedaan. :)
 

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.761
459
Almere
Je zaagt een plankje en meet op hoeveel die is met een schuifmaat en dat vergelijk je met je schaalverdeling ........
 

Potrel

Actieve deelnemer
5 feb 2020
28
3
Ga het nakijken maar wat ik niet begrijp is dat die geleider zowel links als rechts van het zaagblad kan staan. Die 0 op het meetlint moet dan telkens verschoven worden als ik de geleider van links naar rechts verhuis? :confused:
Zoals gezegd: absoluut beginner met zaagtafels...
 

Nova

Actieve deelnemer
17 nov 2014
512
57
Ik begrijp niet goed waarom je dat gaat meten, die zaagtafel heeft toch een instelling met meetlint erop ?

Meetlint van de zaagtafel gebruik ik ook nooit, ja om ongeveer in de buurt van je maat te komen Ik gebruik altijd de duimstok tegen de geleider en buitenste tand van het zaagblad.
 

nyckle

Actieve deelnemer
21 mei 2010
359
27
Bosch GTS 10 XC

Ik kwam er ook achter dat mijn Bosch XC toen ik een vierkant moest hebben ook niet haaks zaagde. Het bleek, dat de parallelaanslag aan de versterste kant 2 mm naast de sleuf stond.

Ik heb het als volgt opgelost:

1/ Van parallelaanslag de vier bovenste schroeven los gedraaid.
2/ Strijk bij de gleuf leggen.
3/ Aanslag vastklemmen.
4/ schroeven vastdraaien.
5/ controleren door nogmaals een vierkant te zagen.

Bij mij was het direct goed. Gemeten met zo'n plastic driehoek.

succes!
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.058
392
Gewoon je duimstok gebruiken daarmee kan je tussen de tanden meten tegen de geleider aan zo pak je de dikte van de geleider mee.

ik neem nooit de moeite om het meetlint te verstellen als ik van zaagblad wissel.
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.062
407
En als je het heel nauwkeurig wilt meten kopen je een digitale schuifmaat. Kost je ook de kop niet. En heb je geduld, koop je er één bij Banggood of AliExpress.
 

MaartenS

Post veel
29 jul 2012
1.031
65
Omgeving Amersfoort
Bosch GTS 10 XC

als ik jou was zou ik even wat youtube filmpjes kijken, daar staan heel veel filmpjes op over het afstellen van deze zaag.

een andere zaag zoals de dewalt DW745 stel je natuurlijk anders af maar het meten en checken van de haaksheid is hetzelfde, die kun je ook nog kijken.





Ik begrijp niet goed waarom je dat gaat meten, die zaagtafel heeft toch een instelling met meetlint erop ?

omdat de meeste zagen niet haaks en/of nauwkeurig genoeg uit de doos komen, de meeste zagen kun je nog best wat fine-tunen om een beter zaagresultaat mee te halen en dus ook fijner mee te werken.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.058
392
digitaal meten aan hout heeft m.i. geen enkele meerwaarde.
waar het om gaat is dat de stukken gelijk zijn dit bereik je door alles in 1 keer te zagen.

de maat controleer je nog even door een kleine insnede te maken je hout terug te trekken en na te meten.
voordat je alles door de zaag haalt.

Je zaag/geleiders goed in 1 lijn stellen is iets anders dat doe je maar 1 keer
zelf gebruik ik daar een stukje multiplex met een aanslag in de t-track even zagen en dan nameten, bijstellen, nogmaals zagen net zo lang tot ik geen verschil meer meet
er zal dan best nog een paar honderdste in zitten maar dat zie je nergens terug
 
Laatst bewerkt:

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Digitaal is niet nauwkeuriger dan analoog meten, het leest wel makkelijker af.
En als je in honderdsten gaat meten, moet je ook de luchtvochtigheid en de vochtigheid van het hout gaan meten.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.