Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 2 van de 2 EersteEerste 12
Resultaten 11 tot 17 van de 17
    Senior Member
    Ingeschreven
    May 2010
    Leuk om dat filmpje te zien. Ik betwijfel echter of een houten spijker (of meerdere) voldoende is om een nestkast en stevig te bevestigen (wind) en voldoende duurzaam is.
    Het zou toch jammer zijn als een nestkast vol jongen naar beneden valt doordat de houten spijker is doorgerot...
    Maar wat is het probleem met een (roestvrij)stalen schroef? Ik weet dat je geen koperen schroeven moet gebruiken.
    Als ik sommige bomen langs weilanden zie die volledig om het prikkeldraad heen zijn gegroeid, of zelfs verkeersbordpalen, dan ben ik geneigd te geloven dat een schroef geen kwaad kan.

Groet,
    Jan

Senior Member
    Ingeschreven
    Jun 2012
    Binthout, waar het filmpje wegkomt, is een prachtige club mensen. Zij zagen stadsbomen tot stads hout. In hun ervaring komen ze nog wel een schroef tegen. Vanuit hun perspectief hebben ze lieven houten spijkers dan stalen. Vorig jaar hadden je ook een project met nestkastjes opgehangen met oude fietsbanden.

Dus die schroef kan geen kwaad voor de boom. Maar wel voor de verwerkers van het hout.
    Jeroentje

Senior Member
    Ingeschreven
    May 2010
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door JPAJS Bekijk Berichten
    Dus die schroef kan geen kwaad voor de boom. Maar wel voor de verwerkers van het hout.
    En dat ben ik helemaal met je eens.

Groet,
    Jan

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door henkverhaar Bekijk Berichten
    Volgens mij doen een paar spijkers in een boom weinig kwaad - bij de buurman staat een boom waar een oude veedrinkbak (zo'n kom met een lepel waar een koe met haar kop tegenaan kon duwen zodat de kraan gaat lopen - je zag ze vroeger wel in stallen) half in zit - de boom is er helemaal omheen gegroeid ;-)

Overigens, de boom waar de uilenkast in hangt is al ten dode opgeschreven. Aangetast door de honingzwam. Volgens copijn (die hebben we vorig jaar langs gehad om de drie bomen in onze achtertuin (twee peren en een kers) te onderzoeken en onderhouden) heeft ie nog hooguit een paar jaar. Wel hebben ze al het dode hout er uit gesnoeid, en hij loopt nu uit alsof hij een tweede jeugd heeft ;-)
    Was ook een grapje
    Al waren we afgelopen donderdag wat bomen aan het zagen tot balken en de eerste zaten er gelijk een paar in , dat was wel effe lastig

Tegenwoordig heb je speciaal voor dit doel spijkers in aluminium. Bij het zagen van planken levert dit geen schade aan de tanden van de zaag.
    Voor welke uilensoort is deze kast bedoeld. ?

groeten

Ornament

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door ornament Bekijk Berichten
    Voor welke uilensoort is deze kast bedoeld. ?
    Bosuil.

In NL vind je vooral van dit soort bosuilkasten (rechttoe-rechtaan kisten) met maatvoeringen die varieren van 30x30x45 tot 45x45x60. Dat laatste leek me wel heel groot en zwaar, ik ben voor een relatief kleine kast gegaan.

In de UK vind je veel meer 'pijpvormige' bosuilkasten, smaller en hoger (zeg 25x25x70), met een invliegopening helemaal bovenaan - waarbij de voorkant helemaal open is (geen rond gat). Zowel vertikaal, voor montage tegen een stam, alsook voor 'diagonale' montage onder aan een dikke tak.

ook toevallig, net begonnen met de bouw van tig vogelnestkasten, voederplanken en eekhoornplanken (ter ondersteuning van lokale dierenopvang)

D44BB585-0927-46ED-AD4A-B0F9468BD6FB.jpg

Forum Rechten