En weer een Q&D project - uilenkast

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.280
146
Enkhuizen
Ja, ik sta elke avond en ochtend, in het donker, even te luisteren of ik al een uil hoor roepen. Maar nee... (ook niet verder weg in het bos overigens)

Misschien moet je niet alleen maar luisteren Henk, maar zelf die uilen gaan nadoen. Dan komen ze er wel op af...
Ze zijn er best wel bij jou in de buurt.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
887
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Ze zijn er best wel bij jou in de buurt.

IK weet het. We hebben ze de hele vorige zomer gehoord, het dichtste bij in het park van het kasteel. Vandaar ook dat ik een kast in de tuin wilde.

We hebben ook een aantal mezenkasten, een winterkoninkjeskast, een spechtenkast en twee vleermuiskasten hangen. In de spechtenkast is al flink gehakt...
 

SDG

Actieve deelnemer
29 nov 2018
130
1
't Gooi
Topproject! Ik ben van plan om al m'n resthout weg te gaan werken voor dit soort oplossingen waarmee we de natuur een handje helpen. Zelf net een mezenkastje opgehangen maar na zo'n 2 maanden wel activiteit rondom de voederplekken maar nog geen bewoners.
 

J v Veldhuizen

Actieve deelnemer
7 okt 2018
268
8
Zonde al die spijkers en schroeven in die boom
Maar zonder gekheid , zal wel effe duren voor er een uil op gaat zitten
In de overkapping waar ik hout te drogen heb liggen zit ook een kast waar al jaren een uil zit en jaarlijks jongen heeft
Foei lelijke vogels als kuiken ,ze worden geringd en geteld dan zien we ze.

Uil zelf is zo mooi ,vooral het geluid als ie overvliegt heel indrukwekkend
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
887
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Zonde al die spijkers en schroeven in die boom

Volgens mij doen een paar spijkers in een boom weinig kwaad - bij de buurman staat een boom waar een oude veedrinkbak (zo'n kom met een lepel waar een koe met haar kop tegenaan kon duwen zodat de kraan gaat lopen - je zag ze vroeger wel in stallen) half in zit - de boom is er helemaal omheen gegroeid ;-)

Overigens, de boom waar de uilenkast in hangt is al ten dode opgeschreven. Aangetast door de honingzwam. Volgens copijn (die hebben we vorig jaar langs gehad om de drie bomen in onze achtertuin (twee peren en een kers) te onderzoeken en onderhouden) heeft ie nog hooguit een paar jaar. Wel hebben ze al het dode hout er uit gesnoeid, en hij loopt nu uit alsof hij een tweede jeugd heeft ;-)
 

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.277
215
't hoofd van Overijssel
Volgens mij doen een paar spijkers in een boom weinig kwaad - bij de buurman staat een boom waar een oude veedrinkbak (zo'n kom met een lepel waar een koe met haar kop tegenaan kon duwen zodat de kraan gaat lopen - je zag ze vroeger wel in stallen) half in zit - de boom is er helemaal omheen gegroeid ;-)

Overigens, de boom waar de uilenkast in hangt is al ten dode opgeschreven. Aangetast door de honingzwam. Volgens copijn (die hebben we vorig jaar langs gehad om de drie bomen in onze achtertuin (twee peren en een kers) te onderzoeken en onderhouden) heeft ie nog hooguit een paar jaar. Wel hebben ze al het dode hout er uit gesnoeid, en hij loopt nu uit alsof hij een tweede jeugd heeft ;-)

Even een link naar een facebook filmpje van Binthout in Zwolle. Geen idee of dat werkt voor iedereen. Wat je ziet is een hamer en een beuken houten spijker in een redelijk zachte boom.

 
Laatst bewerkt:

maja158

Post veel
25 mei 2010
942
86
Balloërveld (Dr)
Leuk om dat filmpje te zien. Ik betwijfel echter of een houten spijker (of meerdere) voldoende is om een nestkast en stevig te bevestigen (wind) en voldoende duurzaam is.
Het zou toch jammer zijn als een nestkast vol jongen naar beneden valt doordat de houten spijker is doorgerot...
Maar wat is het probleem met een (roestvrij)stalen schroef? Ik weet dat je geen koperen schroeven moet gebruiken.
Als ik sommige bomen langs weilanden zie die volledig om het prikkeldraad heen zijn gegroeid, of zelfs verkeersbordpalen, dan ben ik geneigd te geloven dat een schroef geen kwaad kan.

Groet,
Jan
 

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.277
215
't hoofd van Overijssel
Binthout, waar het filmpje wegkomt, is een prachtige club mensen. Zij zagen stadsbomen tot stads hout. In hun ervaring komen ze nog wel een schroef tegen. Vanuit hun perspectief hebben ze lieven houten spijkers dan stalen. Vorig jaar hadden je ook een project met nestkastjes opgehangen met oude fietsbanden.

Dus die schroef kan geen kwaad voor de boom. Maar wel voor de verwerkers van het hout.
 

J v Veldhuizen

Actieve deelnemer
7 okt 2018
268
8
Volgens mij doen een paar spijkers in een boom weinig kwaad - bij de buurman staat een boom waar een oude veedrinkbak (zo'n kom met een lepel waar een koe met haar kop tegenaan kon duwen zodat de kraan gaat lopen - je zag ze vroeger wel in stallen) half in zit - de boom is er helemaal omheen gegroeid ;-)

Overigens, de boom waar de uilenkast in hangt is al ten dode opgeschreven. Aangetast door de honingzwam. Volgens copijn (die hebben we vorig jaar langs gehad om de drie bomen in onze achtertuin (twee peren en een kers) te onderzoeken en onderhouden) heeft ie nog hooguit een paar jaar. Wel hebben ze al het dode hout er uit gesnoeid, en hij loopt nu uit alsof hij een tweede jeugd heeft ;-)

Was ook een grapje
Al waren we afgelopen donderdag wat bomen aan het zagen tot balken en de eerste zaten er gelijk een paar in , dat was wel effe lastig
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.440
536
Tegenwoordig heb je speciaal voor dit doel spijkers in aluminium. Bij het zagen van planken levert dit geen schade aan de tanden van de zaag.
Voor welke uilensoort is deze kast bedoeld. ?

groeten

Ornament
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
887
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Voor welke uilensoort is deze kast bedoeld. ?

Bosuil.

In NL vind je vooral van dit soort bosuilkasten (rechttoe-rechtaan kisten) met maatvoeringen die varieren van 30x30x45 tot 45x45x60. Dat laatste leek me wel heel groot en zwaar, ik ben voor een relatief kleine kast gegaan.

In de UK vind je veel meer 'pijpvormige' bosuilkasten, smaller en hoger (zeg 25x25x70), met een invliegopening helemaal bovenaan - waarbij de voorkant helemaal open is (geen rond gat). Zowel vertikaal, voor montage tegen een stam, alsook voor 'diagonale' montage onder aan een dikke tak.
 

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.620
686
Antwerpen
ook toevallig, net begonnen met de bouw van tig vogelnestkasten, voederplanken en eekhoornplanken (ter ondersteuning van lokale dierenopvang)

D44BB585-0927-46ED-AD4A-B0F9468BD6FB.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.